• Anonym (Deppig)

Han vågar inte

Jag behöver pepp. Är förkrossad men ändå hoppfull, döm mig inte - jag vet redan att jag handlat omoraliskt. 

Jag har haft ett förhållande med en gift man sen i somras, han är ganska mycket äldre än mig och normalt inte mannen jag skulle falla för. Han föll för mig och jag trodde på honom, och jag blev verkligen kär i honom. För några månader drog han sig tillbaka utan någon förklaring, jag vet att han haft det tungt privat med jobb och familj men jag tog det så fruktansvärt hårt och vad jag egentligen ville ha från honom var tröst och en förklaring, jag förstår att det inte kan bli vi. Det är klart att hans familj måste gå först, det stöttar jag även om det krossar mitt hjärta. Men förklaringen kom aldrig utan han var bara tyst. Lovade att vi skulle ses som ett avslut men drog sig bara mer och mer undan. Jag vet att jag måste släppa det, men jag har verkligen inte haft någon självaktning alls i det här. Har skickat meddelande på meddelande om hur mycket jag saknar honom. Han saknar mig också. I veckan svarade han och ville att vi skulle ses, trots att jag inte trodde att det skulle bli av så blev jag så glad. Det var skönt att höra från honom och det lindrande mitt självförakt. Dagen efter ställer han in. Det var som att jag igen inte kunde andas
     Der är inte första gången det händer och jag var förberedd, men det är ändå fruktansvärt. Den här gången fick jag dock också en förklaring, han vill inte för då kommer känslorna för mig komma tillbaka och det kan aldrig bli vi.
     Han är inte lycklig där han är nu,  det vet jag. Men hur kan jag gå vidare för att förhoppningsvis lyckas övertala honom. 
    Snälla ge mig pepp och råd, jag saknar verkligen vad vi hade. 

• Svar på tråden Han vågar inte
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 07:59:53 följande:

Om det är omedvetet, eller medvetet kanske, men jag klarar det inte. 

Då finns det bara en en enda sak du kan göra och det är att söka professionell hjälp. 

Jag sörjer också nån. Han lever inte längre. Jag vet och jag förstår. Mer än väl. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (o) skrev 2025-02-23 02:40:08 följande:

Ju mer jag tänker på det så påminner detta faktiskt om ett misshandelsförhållande. Finns en del gemensamma nämnare och det förklarar även att TS aldrig lämnar trots att hon vet vad hon borde göra och vad som är rätt.

Definitivt ja! Den här mannen verkar inte direkt bry sig om nån annans känslor. Hans fru har det nog inte heller så lätt... Och samtidigt åker han runt och utnyttjar trasiga kvinnor och tycker synd om sig själv. Han har trekanter med en killkompis och en främmande kvinna, trots att han själv är gift. Kanske gillar han grövre sexlekar med inslag av våld också. Eller så stannar det vid psykisk misshandel, manipulation och kontroll. För han blev ju ganska upprörd när TS skulle dejta deras gemensamma bekant... Då var det minsann honom det var synd om och TS som gjorde fel. Trots att de inte träffats på ett halvår och han är gift, så kontrollerar han vilka män hon träffar och försöker styra henne genom fula knep. 

Ja, TS är definitivt medberoende. Det är inte hennes fel. Hon är inte dummare än nån annan. Vemsomhelst kan hamna i en sån situation.

TS får jag fråga om han betalade hyra och räkningar när han bodde hos dig? För han bodde väl inte gratis? 
  • Anonym (Deppig)

Han bodde hos hos mig istället för hotellet som hans jobb ordnade. Två-tre veckor i sträck, hemma en helg osv. Han betalade så klart ingenting, och jag var glad att han kom till mig.
    Han jobbar inte borta lika mycket längre och hans jobb har inte längre projekt i min stad men han måste ändå passera då och då. 

Och nej, han har inga vilda sexfantasier. Jag är nog vildare än han om man ser det från den sidan. 

Hans vän är inget att hänga i granen, och vi har inte kontakt längre. Jag var aldrig intresserad av mer med honom, han är bara bra för "en sak". 

• Anonym (o)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-23 10:49:24 följande:
    Definitivt ja! Den här mannen verkar inte direkt bry sig om nån annans känslor. Hans fru har det nog inte heller så lätt... Och samtidigt åker han runt och utnyttjar trasiga kvinnor och tycker synd om sig själv. Han har trekanter med en killkompis och en främmande kvinna, trots att han själv är gift. Kanske gillar han grövre sexlekar med inslag av våld också. Eller så stannar det vid psykisk misshandel, manipulation och kontroll. För han blev ju ganska upprörd när TS skulle dejta deras gemensamma bekant... Då var det minsann honom det var synd om och TS som gjorde fel. Trots att de inte träffats på ett halvår och han är gift, så kontrollerar han vilka män hon träffar och försöker styra henne genom fula knep. 

Ja, TS är definitivt medberoende. Det är inte hennes fel. Hon är inte dummare än nån annan. Vemsomhelst kan hamna i en sån situation.

TS får jag fråga om han betalade hyra och räkningar när han bodde hos dig? För han bodde väl inte gratis? 

Ja jag tycker det är så mycket som stämmer in på ett förhållande med psykisk misshandel och psykisk manipulation.

Och även om, ett stort OM, han inte gör det medvetet/med flit, så blir det ändå de mekanismerna hos TS.

Inga logiska argument kommer bita för hon är redan övertygad om att detta är fel, han är väldigt fel och hon borde lämna en gång för alla, TS VET det. Men det känslomässiga bundenheten är för stark. Det kan dröja åratal och TS kan behöva utså många smällar och svek till innan hon kommer vidare i processen.

• Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2025-02-23 11:35:29 följande:

Ja jag tycker det är så mycket som stämmer in på ett förhållande med psykisk misshandel och psykisk manipulation.

Och även om, ett stort OM, han inte gör det medvetet/med flit, så blir det ändå de mekanismerna hos TS.

Inga logiska argument kommer bita för hon är redan övertygad om att detta är fel, han är väldigt fel och hon borde lämna en gång för alla, TS VET det. Men det känslomässiga bundenheten är för stark. Det kan dröja åratal och TS kan behöva utså många smällar och svek till innan hon kommer vidare i processen.

Ja, tack. Precis så är det. 
    Jag tror inte han gör det medvetet. Han har nog problem själv som gör att det blir så. Visar tydliga drag på bipolaritet och kanske även något annat ligger där och skräpar. 
    Han har kontakt med mig när han känner att han kan ta över världen, och när allt är nattsvart så klipper han allt igen. 
    Problem för mig är att jag var så otroligt lycklig med honom och jag maniskt jagar den känslan igen. Den kommer ju inte åter, men han lyckas få mig att hoppas.
    Jag förstår ju också att han, om han faktiskt hade lämnat sin fru och blivit med mig, gjort likadant mot mig som mot henne. Vi pratade mycket om det i början och han bedyrade att det skulle inte hända. Men han lovade också att aldrig försvinna så hans ord är ju inte så trovärdiga. 

Men ett ny befattning på jobbet, i en ny stad för mig - nu är det dags att vända blad som man säger. Jag hoppas att det här blir bra :) 
  • Anonym (Deppig)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-23 10:34:50 följande:
    Felet är att han är känslokall och skiter i andra människor. Till exempel dig, hans fru och alla andra kvinnor han jonglerar med. 

Det är en sak att råka bli kär i nån annan och inte kunna stå emot känslorna. Men att åka på trekantsträffar med främmande kvinnor när man är gift? Är det en sån man du vill ha? 

Om ni bodde ihop - hur kunde han "dra sig tillbaka utan förklaring"? Han måste väl ha haft en massa grejer hos dig? Var han skriven på din adress? 
    Angående det där när han försvann, en dag kom han bara inte efter jobbet som han brukade. Han hade tagit sin jobbresväska och flyttade in på hotellet. 
  • Anonym (LOB)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 11:47:53 följande:
    Jag tror inte han gör det medvetet. Han har nog problem själv som gör att det blir så. Visar tydliga drag på bipolaritet och kanske även något annat ligger där och skräpar. 
    Han har kontakt med mig när han känner att han kan ta över världen, och när allt är nattsvart så klipper han allt igen. 
    Problem för mig är att jag var så otroligt lycklig med honom och jag maniskt jagar den känslan igen. Den kommer ju inte åter, men han lyckas få mig att hoppas.
    Jag förstår ju också att han, om han faktiskt hade lämnat sin fru och blivit med mig, gjort likadant mot mig som mot henne. Vi pratade mycket om det i början och han bedyrade att det skulle inte hända. Men han lovade också att aldrig försvinna så hans ord är ju inte så trovärdiga. 

Men ett ny befattning på jobbet, i en ny stad för mig - nu är det dags att vända blad som man säger. Jag hoppas att det här blir bra :) 
    Så du kommer blocka honom nu?
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 11:47:53 följande:

Ja, jag visste ju att du inte skulle tro att han gör det med flit, men oavsett om han är medveten om vad han gör eller inte, så blir det samma effekter för dig.

Det här stämmer också in på ett offer i ett misshandelsförhållande, du försöker analysera honom och letar ursäkter och förklaringar till att det kanske inte är hans fel egentligen, eller att han inte menar det, att han kan inte hjälpa det.

Ja en psykisk misshandlare ser till att en stark känslomässig bindning uppstår och att du ska ha svårt att släppa och istället fortsätta hoppas. I ditt fall räcker det tydligen med att det en kort tid var fantastiskt sen kan han strössla luppmärksamhet lite då och då för att du ska behålla bindningen, intresset och hoppet. Sveken kommer alltid igen och de gör fruktansvärt ont, men det kan du ändå ta, du kommer ändå inte släppa honom åtminstone inte än. Och med släppa menar jag lämna i betydelsen att du tar steget och aktivt avslutar och inte är öppen för vidare kontakt igen.

• Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2025-02-23 14:48:23 följande:

Ja, jag visste ju att du inte skulle tro att han gör det med flit, men oavsett om han är medveten om vad han gör eller inte, så blir det samma effekter för dig.

Det här stämmer också in på ett offer i ett misshandelsförhållande, du försöker analysera honom och letar ursäkter och förklaringar till att det kanske inte är hans fel egentligen, eller att han inte menar det, att han kan inte hjälpa det.

Ja en psykisk misshandlare ser till att en stark känslomässig bindning uppstår och att du ska ha svårt att släppa och istället fortsätta hoppas. I ditt fall räcker det tydligen med att det en kort tid var fantastiskt sen kan han strössla luppmärksamhet lite då och då för att du ska behålla bindningen, intresset och hoppet. Sveken kommer alltid igen och de gör fruktansvärt ont, men det kan du ändå ta, du kommer ändå inte släppa honom åtminstone inte än. Och med släppa menar jag lämna i betydelsen att du tar steget och aktivt avslutar och inte är öppen för vidare kontakt igen.

Jag kommer dit, en dag - om det här fortsätter. 
    Jag har skrivit färdigt ett meddelande redo att skicka, där jag talar om för honom att nu räcker det. Men jag kan inte skicka det bara sådär - han måste ta kontakt för jag skriver ju inte till honom annars. Han måste såra mig en gång till för att jag ska göra det. Förmodligen fler. 

Vad gör det så svårt? Jo, att då visar jag honom att jag är sårbar, att han faktiskt betydde något och att jag trodde jag var värd att älska. Och det är så jävla svårt att ta de orden i min mun. Det är lättare att spela med - jag får ta det jag får. Ska vara glad om någon vill ha mig även om det bara är sporadiskt och jag får gråta ögonen ur mig miljoner gånger. 
    Så många gånger jag har fått höra det - var glad att någon vill ha dig, förstår att du inte har någon, att ingen vill vara med dig, förstår att du inte har vänner. 
    Det är lätt att börja tro på det, när det sägs av någon som borde älska en villkorslöst. 
  • Anonym (Ursäkter)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 16:12:20 följande:
    Jag kommer dit, en dag - om det här fortsätter. 
    Jag har skrivit färdigt ett meddelande redo att skicka, där jag talar om för honom att nu räcker det. Men jag kan inte skicka det bara sådär - han måste ta kontakt för jag skriver ju inte till honom annars. Han måste såra mig en gång till för att jag ska göra det. Förmodligen fler. 

Vad gör det så svårt? Jo, att då visar jag honom att jag är sårbar, att han faktiskt betydde något och att jag trodde jag var värd att älska. Och det är så jävla svårt att ta de orden i min mun. Det är lättare att spela med - jag får ta det jag får. Ska vara glad om någon vill ha mig även om det bara är sporadiskt och jag får gråta ögonen ur mig miljoner gånger. 
    Så många gånger jag har fått höra det - var glad att någon vill ha dig, förstår att du inte har någon, att ingen vill vara med dig, förstår att du inte har vänner. 
    Det är lätt att börja tro på det, när det sägs av någon som borde älska en villkorslöst. 
    Nu har du väl ändå slagit alla rekord i antalet ursäkter. Jo, du KAN skicka det nu. 
Svar på tråden Han vågar inte