• Anonym (X)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Har två akuta kejsarsnitt bakom mig. I båda fallen drog igångsättningar, både kemiska och mekaniska, ut på tiden så bebisen blev stressad och behövde komma ut.

Funderar mkt på detta. Vad är det för fel på min kropp som inte vill föda ut bebisarna den bär? I bägge fall har det liksom avstannat och jag har slutat öppna mig.

Vad kan detta bero på? 

Är vansinnigt besviken på min kropp över detta men försöker förstå vad som hände.

• Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-22 20:17:32 följande:
    Din åsikt. Varför är det ena mer natur än det andra? Varför räknar du bort intelligensen att lösa problem ur naturen?

Och du är varnad nu för att du är tvärOT. 
    Det har inget med åsikt att göra utan det är FAKTA att kejsarsnitt är ingen naturlig process utan där har människan ingripit.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Sunflora
    Anonym (...) skrev 2024-02-22 20:13:25 följande:

Handlar inte vad som är ok att göra utan att du kan aldrig kalla ett kejsarsnitt för att låta naturen ha sin gång.

Du svarade inte på någon av mina frågor. Låter man naturen ha sin gång om man tvättar ett sår med tvål och vatten? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anna)
    Sunflora skrev 2024-02-22 21:35:08 följande:
    Du svarade inte på någon av mina frågor. Låter man naturen ha sin gång om man tvättar ett sår med tvål och vatten? 
    Nu är diskussionen lite urspårad och jag var inte ens med i denna - men de två går ju inte att jämföra.. Om vi pratar om biologi och evolution alltså. Ett sår får du av tex en olycka och om en person får en infektion och dör utan medicinska ingrepp, ja då är det ju oturligt. Det påverkar inte kommande generationers risker att i framtiden få sår de med.

Däremot om en kvinna har fysiska hinder för att föda barn, får väldigt stora barn eller har något i sin kropp som gör att hon inte kommer kunna föda barnet vidare så påverkar ju det framtida generationers förmåga att föda barn. De med mindre barn, starkare värkar, breda bäcken osv föder fram sina barn och evolutionen är ett faktum. Det går ju inte att jämföra med en snubbelolycka och ett sår som blir till följd?

Det är superbra att vi har så bra vård idag när vi kan se att fler och fler kvinnor behöver medicinska ingrepp vid födslar samtidigt som våra bebisar blir större och större. Vi har ju jättetur att vi kan få den hjälpen här i ett så välutvecklat och förhållandevis rikt och rent land som Sverige och många andra länder. 
  • Sunflora
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-23 08:30:12 följande:
    Nu är diskussionen lite urspårad och jag var inte ens med i denna - men de två går ju inte att jämföra.. Om vi pratar om biologi och evolution alltså. Ett sår får du av tex en olycka och om en person får en infektion och dör utan medicinska ingrepp, ja då är det ju oturligt. Det påverkar inte kommande generationers risker att i framtiden få sår de med.

Däremot om en kvinna har fysiska hinder för att föda barn, får väldigt stora barn eller har något i sin kropp som gör att hon inte kommer kunna föda barnet vidare så påverkar ju det framtida generationers förmåga att föda barn. De med mindre barn, starkare värkar, breda bäcken osv föder fram sina barn och evolutionen är ett faktum. Det går ju inte att jämföra med en snubbelolycka och ett sår som blir till följd?

Det är superbra att vi har så bra vård idag när vi kan se att fler och fler kvinnor behöver medicinska ingrepp vid födslar samtidigt som våra bebisar blir större och större. Vi har ju jättetur att vi kan få den hjälpen här i ett så välutvecklat och förhållandevis rikt och rent land som Sverige och många andra länder. 

Hur vet du att ts har fysiska hinder för att få barn? Vad vet du om hennes bäcken? Det kan lika gärna vara mannens gener som gjorde barnen för stora eller att sjukhusmiljö inte är en optimal miljö ur stesssynpunkt, att läkaren valde kejsarsnitt istället för att riskera hjärnskador på barnet (ts hade alltså rent fysiskt fått ut barnet och överlevt) Idag gör man kejsarsnitt där man för 70 år sen hade fött naturligt. 

Att bebisar blir större idag har inget med evolution att göra sådant tar tiotusentals år att utvecklas. Det beror på vad vi äter människor blir längre och tyngre också. 

• Anonym (X)
    Sunflora skrev 2024-02-23 13:51:18 följande:

Hur vet du att ts har fysiska hinder för att få barn? Vad vet du om hennes bäcken? Det kan lika gärna vara mannens gener som gjorde barnen för stora eller att sjukhusmiljö inte är en optimal miljö ur stesssynpunkt, att läkaren valde kejsarsnitt istället för att riskera hjärnskador på barnet (ts hade alltså rent fysiskt fått ut barnet och överlevt) Idag gör man kejsarsnitt där man för 70 år sen hade fött naturligt. 

Att bebisar blir större idag har inget med evolution att göra sådant tar tiotusentals år att utvecklas. Det beror på vad vi äter människor blir längre och tyngre också. 

Tack. Personen har bestämt sig för att jag borde sållas ut av evolutionen, men vägrar svara på frågan i TS.
  • Anonym (...)
    Sunflora skrev 2024-02-22 21:35:08 följande:
    Alltså jag är inte evolutionsbiolog så vet inte var man drar gränsen om du nu vill dra allt långt bort från kejsarsnitt som tråden handlar om. Bättre du frågar en sån. Kejsarsnitt, operationer, artificiellt framställda läkemedel osv är dock helt klart över gränsen. Men tvål är inte heller något som finns i naturen så skulle inte tro att det heller är naturen ha sin gång.
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?