• Anonym (X)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Har två akuta kejsarsnitt bakom mig. I båda fallen drog igångsättningar, både kemiska och mekaniska, ut på tiden så bebisen blev stressad och behövde komma ut.

Funderar mkt på detta. Vad är det för fel på min kropp som inte vill föda ut bebisarna den bär? I bägge fall har det liksom avstannat och jag har slutat öppna mig.

Vad kan detta bero på? 

Är vansinnigt besviken på min kropp över detta men försöker förstå vad som hände.

• Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:58:36 följande:

Fast du har ingen aning om det var pga medicinsk inervention som det faktiskt avstannade eller hur?

Min fråga i TS rörde också vad som kan vara just processena i en kropp som gör att förloppet avstannar. Du svarar på en helt annan sak.

Vad avstannade? Det är fortfarande irrelevant att på det jag skrev svara att du faktiskt överlevde, hade du inte haft någon hjälp och ändå överlevde så hade allt jag skrev fallit.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 15:01:46 följande:
    Vad menar du med natur? Alltså att allt vi människor kan ska räknar bort och man sätter sig i en isolerad sits utan utveckling alls? Då räknar du också bort att naturen evolverat upp vår intelligens som lett till framsteg så vi kan klara motgångar.

Hur länge skulle du själv överleva om man släppte dig i en skog nånstans utan redskap? Om naturen nu ska ha sin gång.
    Jag skrev ingenting om hur jag tycker att man ska, jag skrev om hur naturen fungerar 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-20 15:02:22 följande:

Det var bara nyligen jag såg ett inslag om hur bebisar idag generellt föds något större än förr i tiden. Att vi människor blivit längre med generationerna, förändrade kostvanor med mer mat, graviditetsdiabetes var några anledningar de såg som gjorde barnen något större. Kvinnor med större barn och smalare höfter dog antingen själva eller deras barn dog förut under sina förlossningar och runt om i världen utan modern förlossningsvård händer det fortfarande att kvinnor och barn dör under förlossningen.

Idag har vi så bra vård att även stora barn och kvinnor med värksvaghet, smala höfter osv kan överleva och föra sina gener vidare, vilket förstås gör att det hela fortsätter. Jag säger verkligen inte att det är något dåligt, utan vi ska vara såå tacksamma för den fantastiska vård vi har tillgång till idag!! Men jag tror inte heller man ska tro att alla kvinnor är som gjorda för att föda barn, för även om vi biologiskt sett är skapade för att föda så förändras våra kroppar och våra bebisar med tiden och evolutionen. Självklart påverkar även stress men det finns även fysiska faktorer som spelar in.

Frågan är vad som händer om och när inte alla kvinnor i landet kan få tillgång till modern förlossningsvård, längre? För vi är på väg dit redan nu. Förlossningsvården är översvämmad av patienter nu, på grund av att vi har tagit emot många invandrare från kulturer där det är status att föda sin make många söner (döttrarna är en tråkig biprodukt), samt att alla offentliga kassor töms ur.

Många barnmorskor har redan idag flytt yrket på grund av överbelastningen, att få fram nya tar flera år... och unga kvinnor läser om förlossningskrisen i tidningarna, och vill inte utbilda sig till det i samma utsträckning som förr, då det var ett jättepopulärt yrke.

...och sedan kan det komma nya pandemier som kräver absolut lock-down p.g.a. smittsamheten, krig, naturkatastrofer... klimatet är ju upp-och-ner redan nu, det är uppenbart med alla starka väderfenomen. 
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:59:29 följande:
    Om det nu inte var hjälpen som blev stjälpen liksom som gjorde att det stoppade upp.
    Men vad bra då, i så fall är det ju inget fel på dig som du skrivit och din kropp kan föda fram barn.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:33:43 följande:
    Så det hade gått bättre för TS att föda under naturliga förhållanden?
    Nej, det vet man ju inte. Men jag tror att det är lättare att föda barn under vissa omständigheter, eftersom man är olika känslig för miljön i förlossningsrummet och hur man blir omhändertagen osv. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-20 15:25:35 följande:
    Nej, det vet man ju inte. Men jag tror att det är lättare att föda barn under vissa omständigheter, eftersom man är olika känslig för miljön i förlossningsrummet och hur man blir omhändertagen osv. 
    Ja, och detta är ju olika för olika kvinnor. Många kvinnor känner sig faktiskt tryggast på sjukhuset, där de vet att det finns läkare och operationssal alldeles i närheten. Men för andra känns det tryggast att föda hemma i sin egen säng, med familjen i närheten och utan några medicinska interventioner eller farmakologisk smärtlindring. Även för den senare gruppen kan det dock inträffa komplikationer av ANDRA orsaker än psykosomatiska, som gör att de skulle behöva läkaren/operationssalen mycket snabbt... så hundra procent rätt för hundra procent av alla mammor, kan det nog aldrig bli.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 15:32:27 följande:
    Ja, och detta är ju olika för olika kvinnor. Många kvinnor känner sig faktiskt tryggast på sjukhuset, där de vet att det finns läkare och operationssal alldeles i närheten. Men för andra känns det tryggast att föda hemma i sin egen säng, med familjen i närheten och utan några medicinska interventioner eller farmakologisk smärtlindring. Även för den senare gruppen kan det dock inträffa komplikationer av ANDRA orsaker än psykosomatiska, som gör att de skulle behöva läkaren/operationssalen mycket snabbt... så hundra procent rätt för hundra procent av alla mammor, kan det nog aldrig bli.
    Absolut, det är olika för varje individ. Håller helt med. 

Förlossningen är en så komplicerad process, vad som helst kan hända. Och vem kände sig inte stressad och pressad under förlossningen? Tror många får hela registret av känslor under förlossningen, från skräck, till glädje, smärta, panik, kärlek, ilska osv. 

Det finns så många sätt att skamma kvinnor på, om det inte är hur man föder sitt barn så är det hur man blir gravid (eller inte blir gravid) eller hur man matar sitt barn osv. Hur man än vrider och vänder på det så är det av någon anledning alltid mammans fel. 

Det kan aldrig vara fel på vården eller kulturen eller något annat. Jag är säker på att en mamma som har problem att föda barn i en hydda får lika stora skamkänslor som en mamma som har problem att föda i en steril sjukhusmiljö. 
  • Anonym (Camilla)

Du är ingen riktig kvinna som fött barn med hjälp av kejsarsnitt! 

Det var vad jag fick höra när jag fick barn. Dock inte inom vården. Födde du inte barn huksittande utan bedövning var du en mes. Det gick man höra av kvinnor runtomkring. Hon var för stor. Kom inte ut. Hade man mätt förlossningskanalen har det stått klart att det inte skulle gå. Man mätte när kvinnan var <160. Jag var 2 cm för lång. Gick 3 v över tiden. Skulle inte hända idag. Babyn var frisk och kry på nästan 5 kg. 

Du har fått två barn. Egalt hur. Om det gnager i dig så vänd dig till professionell hjälp för att bearbeta det. Du ska inte behöva ha så tråkiga tankar om dig själv. Vissa i tråden vill tvångssterilisera eller låta oss och babyn dö. Najs människosyn. 

• Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 15:15:07 följande:
    Men vad bra då, i så fall är det ju inget fel på dig som du skrivit och din kropp kan föda fram barn.
    Det vet ju varken du eller jag. Eller hur?
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 15:11:46 följande:
    Vad avstannade? Det är fortfarande irrelevant att på det jag skrev svara att du faktiskt överlevde, hade du inte haft någon hjälp och ändå överlevde så hade allt jag skrev fallit.
    Du läser ju inte. 
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?