• Anonym (X)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Har två akuta kejsarsnitt bakom mig. I båda fallen drog igångsättningar, både kemiska och mekaniska, ut på tiden så bebisen blev stressad och behövde komma ut.

Funderar mkt på detta. Vad är det för fel på min kropp som inte vill föda ut bebisarna den bär? I bägge fall har det liksom avstannat och jag har slutat öppna mig.

Vad kan detta bero på? 

Är vansinnigt besviken på min kropp över detta men försöker förstå vad som hände.

• Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 14:54:41 följande:
    Nja, det finns många orsaker till att det blir kejsarsnitt, varav vissa handlar om miljön och bemötandet på sjukhuset. Eftersom kropp och själ hör ihop, och detta gäller i synnerhet under en förlossning. Om kvinnan inte är trygg så kan förlossningen avstanna - detta är en gammal mekanism som gjorde det möjligt för vår urmoder att pausa förlossningen och sätta sig i säkerhet, om hon blev rädd för en björn eller varg eller sabeltandad tiger, exempelvis. 

Men när det gäller den specifika orsaken bäckenträngsel, så har du ju rätt. För den egenskapen ärvs ju vidare till döttrar och dotterdöttrar (kanske till sondöttrar också, det vet jag faktiskt inte). Och i framtiden kommer det kanske inte att finnas kejsarsnitt, annat än till dom som har råd att betala hela kostnaden själva. Då kommer de kvinnor som inte har råd med det, och inte kan framföda sina barn vaginalt, att dö under ett fruktansvärt långt och plågsamt förlopp. Barnet också, om inte någon skär ut det innan mamman gett upp andan...

Det smartaste skulle egentligen vara, om alla unga flickor skulle genomgå bäckenmätning före sin första graviditet, och de som visar sig inte ha ett mått på minst 10 cm i diameter skulle steriliseras. Men jag tror inte att många tjejer är beredda att göra detta, trots att de vet om riskerna för sina kvinnliga avkomlingar... Människan är av naturen egoistisk och opportunistisk.
    Ja för strunt samma vilka andra gener dessa individer skulle kunna bidra med. Menar du slltså att det är rn 100% nedärvning? Vilka andra saker anser du borde leds till sterilisering? Synfel? Dövhet? Homosexualitet? 
  • Anonym (...)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 14:54:41 följande:
    Nja, det finns många orsaker till att det blir kejsarsnitt, varav vissa handlar om miljön och bemötandet på sjukhuset. Eftersom kropp och själ hör ihop, och detta gäller i synnerhet under en förlossning. Om kvinnan inte är trygg så kan förlossningen avstanna - detta är en gammal mekanism som gjorde det möjligt för vår urmoder att pausa förlossningen och sätta sig i säkerhet, om hon blev rädd för en björn eller varg eller sabeltandad tiger, exempelvis. 

Men när det gäller den specifika orsaken bäckenträngsel, så har du ju rätt. För den egenskapen ärvs ju vidare till döttrar och dotterdöttrar (kanske till sondöttrar också, det vet jag faktiskt inte). Och i framtiden kommer det kanske inte att finnas kejsarsnitt, annat än till dom som har råd att betala hela kostnaden själva. Då kommer de kvinnor som inte har råd med det, och inte kan framföda sina barn vaginalt, att dö under ett fruktansvärt långt och plågsamt förlopp. Barnet också, om inte någon skär ut det innan mamman gett upp andan...

Det smartaste skulle egentligen vara, om alla unga flickor skulle genomgå bäckenmätning före sin första graviditet, och de som visar sig inte ha ett mått på minst 10 cm i diameter skulle steriliseras. Men jag tror inte att många tjejer är beredda att göra detta, trots att de vet om riskerna för sina kvinnliga avkomlingar... Människan är av naturen egoistisk och opportunistisk.
    Ja och om det är den orsaken så ärvs ju inte den defekten vidare, som den gör idag.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:55:19 följande:
    Ja för att naturen inte fick ha sin gång. Som du själv skriver så överlever inte vissa i naturen.

Fast du har ingen aning om det var pga medicinsk inervention som det faktiskt avstannade eller hur?

Min fråga i TS rörde också vad som kan vara just processena i en kropp som gör att förloppet avstannar. Du svarar på en helt annan sak.

• Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:56:50 följande:
    Ja så att du överlevde när du fick medicinsk hjälp är ju ingenting som motsade det jag skrev.
    Om det nu inte var hjälpen som blev stjälpen liksom som gjorde att det stoppade upp.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:55:19 följande:
    Ja för att naturen inte fick ha sin gång. Som du själv skriver så överlever inte vissa i naturen.
    Vad menar du med natur? Alltså att allt vi människor kan ska räknar bort och man sätter sig i en isolerad sits utan utveckling alls? Då räknar du också bort att naturen evolverat upp vår intelligens som lett till framsteg så vi kan klara motgångar.

Hur länge skulle du själv överleva om man släppte dig i en skog nånstans utan redskap? Om naturen nu ska ha sin gång.
  • Anonym (Anna)

Det var bara nyligen jag såg ett inslag om hur bebisar idag generellt föds något större än förr i tiden. Att vi människor blivit längre med generationerna, förändrade kostvanor med mer mat, graviditetsdiabetes var några anledningar de såg som gjorde barnen något större. Kvinnor med större barn och smalare höfter dog antingen själva eller deras barn dog förut under sina förlossningar och runt om i världen utan modern förlossningsvård händer det fortfarande att kvinnor och barn dör under förlossningen.

Idag har vi så bra vård att även stora barn och kvinnor med värksvaghet, smala höfter osv kan överleva och föra sina gener vidare, vilket förstås gör att det hela fortsätter. Jag säger verkligen inte att det är något dåligt, utan vi ska vara såå tacksamma för den fantastiska vård vi har tillgång till idag!! Men jag tror inte heller man ska tro att alla kvinnor är som gjorda för att föda barn, för även om vi biologiskt sett är skapade för att föda så förändras våra kroppar och våra bebisar med tiden och evolutionen. Självklart påverkar även stress men det finns även fysiska faktorer som spelar in.

• Anonym (X)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-20 15:02:22 följande:

Det var bara nyligen jag såg ett inslag om hur bebisar idag generellt föds något större än förr i tiden. Att vi människor blivit längre med generationerna, förändrade kostvanor med mer mat, graviditetsdiabetes var några anledningar de såg som gjorde barnen något större. Kvinnor med större barn och smalare höfter dog antingen själva eller deras barn dog förut under sina förlossningar och runt om i världen utan modern förlossningsvård händer det fortfarande att kvinnor och barn dör under förlossningen.

Idag har vi så bra vård att även stora barn och kvinnor med värksvaghet, smala höfter osv kan överleva och föra sina gener vidare, vilket förstås gör att det hela fortsätter. Jag säger verkligen inte att det är något dåligt, utan vi ska vara såå tacksamma för den fantastiska vård vi har tillgång till idag!! Men jag tror inte heller man ska tro att alla kvinnor är som gjorda för att föda barn, för även om vi biologiskt sett är skapade för att föda så förändras våra kroppar och våra bebisar med tiden och evolutionen. Självklart påverkar även stress men det finns även fysiska faktorer som spelar in.

Jag har inte smala höfter och bebissrna har haft helt normala huvudomfång.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:57:12 följande:
    Ja för strunt samma vilka andra gener dessa individer skulle kunna bidra med. Menar du slltså att det är rn 100% nedärvning? Vilka andra saker anser du borde leds till sterilisering? Synfel? Dövhet? Homosexualitet? 
    Jag vet inte om det är hundraprocentig nedärvning, men det spelar egentligen ingen roll - anlaget för för trångt bäcken finns ju där, och även om den första dottern inte drabbas så kan den andra dottern göra det... eller så hoppar det över en generation och drabbar en eller flera dotterdöttrar (kanske sondöttrar också, jag vet inte vilken kromosom detta anlag ligger på).

Detta pågår ju redan, par som vet att de bär på ett oönskat anlag och har råd (eller som får hjälp, för vissa ärftliga sjukdomar får man detta gratis i sin region), låter göra genetisk analys. Ibland får de då rådet att helt enkelt inte skaffa bioligiska barn, i andra fall kan man göra IVF, göra gentest på blastocyterna och stoppa in ett i livmodern som inte har den oönskade genen. 

Hur eller hur, så är jag tyvärr säker på att vi har ett enormt problem framför oss, om den moderna sjukvården kollapsar - vilket den redan varit på väg att göra, t.ex. under pandemin, och det kan även ske i krigstid. För då har vi ett stort antal kvinnor här i landet som inte kommer att överleva en hemförlossning. Jag lägger inga värderingar i det, jag konstaterar bara att det är så det ÄR. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 15:04:17 följande:
    Som sagt: det finns olika orsaker till problemen.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 15:04:17 följande:
    Det kan säkert vara andra fysiska saker som till viss del bidragit till att det inte fungerade för dig att föda. En kombination av fysiska och psykiska faktorer kanske?
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?