Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:57:12 följande:
Ja för strunt samma vilka andra gener dessa individer skulle kunna bidra med. Menar du slltså att det är rn 100% nedärvning? Vilka andra saker anser du borde leds till sterilisering? Synfel? Dövhet? Homosexualitet?
Jag vet inte om det är hundraprocentig nedärvning, men det spelar egentligen ingen roll - anlaget för för trångt bäcken finns ju där, och även om den första dottern inte drabbas så kan den andra dottern göra det... eller så hoppar det över en generation och drabbar en eller flera dotterdöttrar (kanske sondöttrar också, jag vet inte vilken kromosom detta anlag ligger på).
Detta pågår ju redan, par som vet att de bär på ett oönskat anlag och har råd (eller som får hjälp, för vissa ärftliga sjukdomar får man detta gratis i sin region), låter göra genetisk analys. Ibland får de då rådet att helt enkelt inte skaffa bioligiska barn, i andra fall kan man göra IVF, göra gentest på blastocyterna och stoppa in ett i livmodern som inte har den oönskade genen.
Hur eller hur, så är jag tyvärr säker på att vi har ett enormt problem framför oss, om den moderna sjukvården kollapsar - vilket den redan varit på väg att göra, t.ex. under pandemin, och det kan även ske i krigstid. För då har vi ett stort antal kvinnor här i landet som inte kommer att överleva en hemförlossning. Jag lägger inga värderingar i det, jag konstaterar bara att det är så det ÄR.