• Anonym (X)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Har två akuta kejsarsnitt bakom mig. I båda fallen drog igångsättningar, både kemiska och mekaniska, ut på tiden så bebisen blev stressad och behövde komma ut.

Funderar mkt på detta. Vad är det för fel på min kropp som inte vill föda ut bebisarna den bär? I bägge fall har det liksom avstannat och jag har slutat öppna mig.

Vad kan detta bero på? 

Är vansinnigt besviken på min kropp över detta men försöker förstå vad som hände.

• Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?
  • Anonym (X)
    fjanten skrev 2024-02-17 20:48:38 följande:

Å andra sidan, vad tjänar det till att fundera i dessa banor? Du kommer aldrig få svar, och det förändrar inte något...

Jag har fem barn. Med första var det på slutet så att han började må dåligt, så beslut fattades snabbt att ta till sugklocka. Det var det eller akutsnitt, men man tänkte att han var så långt ner i kanalen att klockan troligen skulle få ut honom snabbare. Och ut kom han. Jag gick som inte efter det och funderade på vad som var fel på mig. Vad förändrar det? Andra barnet - allt normalt. Men 3, 4 och 5 har varit sådana saker som skulle kunna få mig att fundera på vad i hela fridens namn som är fel på mig som gjort att det gick som det gick - men vad tjänar det till? Det förändrar ingenting alls.

Det har heller inte hjälpt att försöka släppa det. Jag känner fortfarande en besvikelse och en sorg att det blev som det blev. Och en avundsjuka på alla som berättar om sina härliga förlossningar där de fått upp bebis på bröstet och bara fått en fin bbtid. 
  • Zaro

Nå, jag tror också på acceptans och att vara positiv. Jag är i vecka 28, hade inte heller planerat att nästan behöva avbryta i vecka 20 och behöva åka till sjukhus flera gånger i månaden för att fostret mår dåligt, men det hjälper ju inte att vara negativ. Man måste gå vidare nån gång.

• Anonym (Byta perspektiv)

Jag har också behövts smittas två gånger pga värksvaghet och utdraget förlopp. Jag har ältat det under flera år och har varit så besviken på att det aldrig blev någon vaginal förlossning, något jag längtat efter hela livet. 

Men rent krasst så ska vi vara jäkligt tacksamma för att vi föddes i ett rikt land på 1900-talet. För annars hade vi kanske inte överlevt förlossningen och i bästa fall lämnat bebisen moderslös. Men även stor risk för att bebisen också skulle ha strykt med. Väldigt många kvinnor utan tillgång till läkarvård har dött under förlossningen. 

• Anonym (Lix)

För att kroppen är superkomplex och det kan räcka med något litet som ger någon fel signal och så funkar det inte.

Ta tex autoimmuna sjukdomar, när kroppens eget immunsystem sabbar celler och folk får celiaki, diabetes eller addissons. Eller sköldkörteln producerar för få eller för många hormoner. Själv är jag född med en organmissbildning som skapade en hel del problem. Eller folk som föds blinda eller döva. Föds med syndrom eller diagnoser eller plötsligt får en muskelsjukdom eller nervsjukdom.

Det finns så OTROLIGT mycket som kan gå fel i kroppen att det nästan snarare är otroligt när det går rätt. Och det är ju ingens fel i de fall det går fel.

Din kropp kanske inte fixade att föda barn, so what? Ingens fel. Min kropp fick opereras för att jag inte skulle ha svinont i perioder resten av livet. Klart jag tänkt varför jag? Varför just min kropp? Å andra sidan drabbas ju nästan alla av att något i deras kropp sviker dem någon gång. 

• Anonym (X)
    Anonym (Byta perspektiv) skrev 2024-02-17 23:00:54 följande:

Jag har också behövts smittas två gånger pga värksvaghet och utdraget förlopp. Jag har ältat det under flera år och har varit så besviken på att det aldrig blev någon vaginal förlossning, något jag längtat efter hela livet. 

Men rent krasst så ska vi vara jäkligt tacksamma för att vi föddes i ett rikt land på 1900-talet. För annars hade vi kanske inte överlevt förlossningen och i bästa fall lämnat bebisen moderslös. Men även stor risk för att bebisen också skulle ha strykt med. Väldigt många kvinnor utan tillgång till läkarvård har dött under förlossningen. 

Fast det är ju det här som satt sig som nån slags trauma med. Att jag i en annan tid eller del av jorden kanske hade dött pga hur min kropp fungerar. Det känns jättejobbigt att tänka på.

Och ja, jag hade också längtat efter den där normala förlossningen och är besviken därför med såklart.
  • Anonym (Z)
    Anonym (X) skrev 2024-02-18 07:09:20 följande:
    Fast det är ju det här som satt sig som nån slags trauma med. Att jag i en annan tid eller del av jorden kanske hade dött pga hur min kropp fungerar. Det känns jättejobbigt att tänka på.

Och ja, jag hade också längtat efter den där normala förlossningen och är besviken därför med såklart.
    Vad skönt att det ändå gick bra med dina barn, men förstår att det är jobbigt, men ibland finns det liksom inga svar att få. Antar att man inte vet varför du fick problem med blodtrycket heller?

En kompis råkade ut för liknande, väldigt utdragen förlossning, värksvaghet. Var väl någon som sa att det kunde bero på att hon var lite äldre och/eller att hon har kraftig övervikt. Samtidigt finns det ju både äldre och överviktiga som inte har problem med förlossningen och unga och smala som har problem.

Kroppen är komplex och ibland vet man helt enkelt inte.
  • mamaleona

Igångsättning, är Alltid större risk för sectio. När man petar igång nåt som inte är "klart". Men det är ju alltid en orsak som läkarna bestämmer över, varför förlossningen sätts igång. Hoppeligen en medicinsk sådan. Hälsn en bm

• Anonym (3)

Jag har blivit igångsatt en gång och haft två naturliga födslar. Det var som dag och natt. Tänk vad mycket olika mediciner man får in i sin kropp. En kropp som kanske egentligen inte riktigt var redo än för förlossning. Den gången jag blev igångsatt kände jag att jag inte hade någon kontroll alls. Och jag misstänker att man faktiskt har mindre kontroll eftersom det bli en annan process än vad det skulle. Det tog mycket längre tid och jag mådde sååå dåligt, både psykiskt och fysiskt. Även barnet hade svårt att börja skrika och sämre värden än sin syskon när hen kom ut. 

Med det sagt är inte du din kropp. Du blir väl inte besviken på din kropp när du blir sjuk, inte gravid, gravid, äldre, rynkig osv. Du kämpade allt du kunde, det är det bästa man kan göra. Var stolt att du tog dig igenom detta två gånger, du som tycker det är mer jobbigt än många andra.

• Anonym (Nyfiken)
    fjanten skrev 2024-02-17 20:48:38 följande:

Å andra sidan, vad tjänar det till att fundera i dessa banor? Du kommer aldrig få svar, och det förändrar inte något...

Jag har fem barn. Med första var det på slutet så att han började må dåligt, så beslut fattades snabbt att ta till sugklocka. Det var det eller akutsnitt, men man tänkte att han var så långt ner i kanalen att klockan troligen skulle få ut honom snabbare. Och ut kom han. Jag gick som inte efter det och funderade på vad som var fel på mig. Vad förändrar det? Andra barnet - allt normalt. Men 3, 4 och 5 har varit sådana saker som skulle kunna få mig att fundera på vad i hela fridens namn som är fel på mig som gjort att det gick som det gick - men vad tjänar det till? Det förändrar ingenting alls.

Men om du har dessa problem med att föda barn - hur kommer det sig då att det blev FEM stycken? Du verkar ju s.a.s. inte vara född att föda...
  • Anonym (Clabinal kolpes)
    Anonym (X) skrev 2024-02-17 19:36:41 följande:
    Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Har två akuta kejsarsnitt bakom mig. I båda fallen drog igångsättningar, både kemiska och mekaniska, ut på tiden så bebisen blev stressad och behövde komma ut.

Funderar mkt på detta. Vad är det för fel på min kropp som inte vill föda ut bebisarna den bär? I bägge fall har det liksom avstannat och jag har slutat öppna mig.

Vad kan detta bero på? 

Är vansinnigt besviken på min kropp över detta men försöker förstå vad som hände.

Kvinnokroppen är egentligen inte gjord för förlossningar. Barnet behöver göra en rotering för att kunna komma ut. I vissa länder så dör var tionde kvinna i barnsäng, i Sverige så blir det kejsarsnitt på var 5:e moder. Du är helt normal och borde känna dig mycket stolt över din bedrift. Jag beundrar alla som väljer att bli gravida och föda (på ett eller annat sätt ) ett barn. Du förtjänar alla hyllningar.
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?