Anonym (...) skrev 2024-02-20 13:21:06 följande:
Varning för krass och kan upplevas okänslig kommentar, men som jag förstått det så är det för naturen ville inte dessa gener skulle spridas vidare, utan det skulle vara stopp där.
Nja, det finns många orsaker till att det blir kejsarsnitt, varav vissa handlar om miljön och bemötandet på sjukhuset. Eftersom kropp och själ hör ihop, och detta gäller i synnerhet under en förlossning. Om kvinnan inte är trygg så kan förlossningen avstanna - detta är en gammal mekanism som gjorde det möjligt för vår urmoder att pausa förlossningen och sätta sig i säkerhet, om hon blev rädd för en björn eller varg eller sabeltandad tiger, exempelvis.
Men när det gäller den specifika orsaken bäckenträngsel, så har du ju rätt. För den egenskapen ärvs ju vidare till döttrar och dotterdöttrar (kanske till sondöttrar också, det vet jag faktiskt inte). Och i framtiden kommer det kanske inte att finnas kejsarsnitt, annat än till dom som har råd att betala hela kostnaden själva. Då kommer de kvinnor som inte har råd med det, och inte kan framföda sina barn vaginalt, att dö under ett fruktansvärt långt och plågsamt förlopp. Barnet också, om inte någon skär ut det innan mamman gett upp andan...
Det smartaste skulle egentligen vara, om alla unga flickor skulle genomgå bäckenmätning före sin första graviditet, och de som visar sig inte ha ett mått på minst 10 cm i diameter skulle steriliseras. Men jag tror inte att många tjejer är beredda att göra detta, trots att de vet om riskerna för sina kvinnliga avkomlingar... Människan är av naturen egoistisk och opportunistisk.