• Anonym (X)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Har två akuta kejsarsnitt bakom mig. I båda fallen drog igångsättningar, både kemiska och mekaniska, ut på tiden så bebisen blev stressad och behövde komma ut.

Funderar mkt på detta. Vad är det för fel på min kropp som inte vill föda ut bebisarna den bär? I bägge fall har det liksom avstannat och jag har slutat öppna mig.

Vad kan detta bero på? 

Är vansinnigt besviken på min kropp över detta men försöker förstå vad som hände.

• Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 15:32:27 följande:
    Ja, och detta är ju olika för olika kvinnor. Många kvinnor känner sig faktiskt tryggast på sjukhuset, där de vet att det finns läkare och operationssal alldeles i närheten. Men för andra känns det tryggast att föda hemma i sin egen säng, med familjen i närheten och utan några medicinska interventioner eller farmakologisk smärtlindring. Även för den senare gruppen kan det dock inträffa komplikationer av ANDRA orsaker än psykosomatiska, som gör att de skulle behöva läkaren/operationssalen mycket snabbt... så hundra procent rätt för hundra procent av alla mammor, kan det nog aldrig bli.
    Jag hatar sjukhusmiljöer. De stressar mig enormt. Numer får jag stresspåslag bara av att se sjukhuset. Har tom fått det inskrivet, att jag har vitrockssyndrom - dvs att jag blir stressad av sjukvårdspersonal. 

Det bästa för mig hade nog varit att ha förlossningsrum som vore mer hemliknande, men med vårdmöjligheter nära. Min känsla när jag varit på förlossnkngen har varit dels enorm stress och dels en känsla att ?men herregud i det här rummet kan man väl ändå inte föda barn??.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 15:12:43 följande:
    Jag skrev ingenting om hur jag tycker att man ska, jag skrev om hur naturen fungerar 
    Mja. En del av den. Du tog inte hänsyn till att naturen  även evolverat fram att vi är intelligenta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 14:08:37 följande:
    Men - det är väl klart att en vaginal förlossning är det normala? Tomte Det är inget som "Sverige" har hittat på! 
    Att en sak anses som normalt betyder inte att andra sätt ska anses icke-normala. Normen att foda vaginalt är vad jag opponerar mig mot. Och många svenska kvinnor anser t o m att det inte klassas som att foda barn om man får kejsarsnitt. Det är ju tragiskt hur svenska normen blivit. Inte konstigt många mår dåligt.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 17:41:16 följande:
    Mja. En del av den. Du tog inte hänsyn till att naturen  även evolverat fram att vi är intelligenta.
    ...detta hjälper dock inte, om pandemi-lockdown, krig, avsaknad av diesel/bensin, eller naturkatastrof rent fysiskt hindrar den födande kvinnan från att komma till sjukhuset. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 18:07:33 följande:
    ...detta hjälper dock inte, om pandemi-lockdown, krig, avsaknad av diesel/bensin, eller naturkatastrof rent fysiskt hindrar den födande kvinnan från att komma till sjukhuset. 
    Visst. Dock är det ett rätt konstugt vis att resonera. På samma vis vorecdet ju många som dog om Sverige blev utan ström tex eller om en baturjatastrof slog ut medicinlager. 
  • Anonym (X)

Tråden tycks också gå OT. Ber er hålla er till frågeställningen. Tack.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 18:27:32 följande:
    Visst. Dock är det ett rätt konstugt vis att resonera. På samma vis vorecdet ju många som dog om Sverige blev utan ström tex eller om en baturjatastrof slog ut medicinlager. 
    ...och det är ju just sådana scenarios, som överbefälhavaren och regeringen har velat förbereda oss för den sista tiden. D.v.s.: vi kan inte längre lita på att "samhället" ska skydda oss, rädda oss och ta hand om oss, som det var i några decennier sedan mitten av 1900-talet ungefär. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 18:55:39 följande:
    ...och det är ju just sådana scenarios, som överbefälhavaren och regeringen har velat förbereda oss för den sista tiden. D.v.s.: vi kan inte längre lita på att "samhället" ska skydda oss, rädda oss och ta hand om oss, som det var i några decennier sedan mitten av 1900-talet ungefär. 
    Eh okej. Men nu är du en bra bit från min trådstart och frågan i den.
  • Sunflora
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:55:19 följande:
    Ja för att naturen inte fick ha sin gång. Som du själv skriver så överlever inte vissa i naturen.

Naturen fick ha sin gång. Vi människor är en del av naturen våra kunskaper också. 

Naturen tar inte hänsyn till våra gener som många tycks tro här det räcker med att trampa snett så kan man bli tagen av ett rovdjur och dö. På individnivå är det en hel del slump och tur inblandat.  

• Anonym (Nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2024-02-20 18:04:36 följande:
    Att en sak anses som normalt betyder inte att andra sätt ska anses icke-normala. Normen att foda vaginalt är vad jag opponerar mig mot. Och många svenska kvinnor anser t o m att det inte klassas som att foda barn om man får kejsarsnitt. Det är ju tragiskt hur svenska normen blivit. Inte konstigt många mår dåligt.
    Det GÖR det ju inte heller. Om läkaren har skurit ut ditt barn, så har du ju inte fött det. Är detta i förlängningen viktigt? 

Okynneskejsarsnitt är naturligtvis inget som våra skattepengar ska betala för. 
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?