Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 15:32:27 följande:
Ja, och detta är ju olika för olika kvinnor. Många kvinnor känner sig faktiskt tryggast på sjukhuset, där de vet att det finns läkare och operationssal alldeles i närheten. Men för andra känns det tryggast att föda hemma i sin egen säng, med familjen i närheten och utan några medicinska interventioner eller farmakologisk smärtlindring. Även för den senare gruppen kan det dock inträffa komplikationer av ANDRA orsaker än psykosomatiska, som gör att de skulle behöva läkaren/operationssalen mycket snabbt... så hundra procent rätt för hundra procent av alla mammor, kan det nog aldrig bli.
Jag hatar sjukhusmiljöer. De stressar mig enormt. Numer får jag stresspåslag bara av att se sjukhuset. Har tom fått det inskrivet, att jag har vitrockssyndrom - dvs att jag blir stressad av sjukvårdspersonal.
Det bästa för mig hade nog varit att ha förlossningsrum som vore mer hemliknande, men med vårdmöjligheter nära. Min känsla när jag varit på förlossnkngen har varit dels enorm stress och dels en känsla att ?men herregud i det här rummet kan man väl ändå inte föda barn??.