Anonym (...) skrev 2024-02-20 13:21:06 följande:
Varning för krass och kan upplevas okänslig kommentar, men som jag förstått det så är det för naturen ville inte dessa gener skulle spridas vidare, utan det skulle vara stopp där.
Nä hahhaha! Jag tror snarare att det beror på att vi är så pass förflyttade från det naturliga födandet att vissa som är extra känsliga inte kan föda under omständigheter som inte är normala för vår biologi.
Det är stor skillnad på att föda på ett sterilt sjukhus med medicinsk hjälp och att föda tillsammans med nära och kära efter en uppväxt i naturen med allt kroppsarbete och annat som ingick.
Anonym (X) skrev 2024-02-20 12:56:17 följande:
Ja, min förlossning hade börjat hemma med värkar nattetid som avtog på morgonen ett par dagar i rad. Men då sjukhuset kallade in mig flera dagar i rad då för extra blodtryckskontroller (jag hade precis över gränsvärdet och fick inte medicin), och varje kontroll medförde en halv dags väntan i olika rum i sjukhuset så avtog värkarna också varje gång jag var där. Kom hem, slemproppen gick, värkar började. Kom till sjukhus, allt tvärnitade. Efter några såna vändor hade jag rätt hög stressnivå i kroppen.
Ja, värkarna brukar ju komma igång på riktigt när slemproppen går. Jag tror bara din kropp är känslig för stress och inte kände sig trygg i situationen. Då låser det sig.