• Anonym (X)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Har två akuta kejsarsnitt bakom mig. I båda fallen drog igångsättningar, både kemiska och mekaniska, ut på tiden så bebisen blev stressad och behövde komma ut.

Funderar mkt på detta. Vad är det för fel på min kropp som inte vill föda ut bebisarna den bär? I bägge fall har det liksom avstannat och jag har slutat öppna mig.

Vad kan detta bero på? 

Är vansinnigt besviken på min kropp över detta men försöker förstå vad som hände.

• Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?
  • Anonym (Anna)
    Sunflora skrev 2024-02-23 13:51:18 följande:

Hur vet du att ts har fysiska hinder för att få barn? Vad vet du om hennes bäcken? Det kan lika gärna vara mannens gener som gjorde barnen för stora eller att sjukhusmiljö inte är en optimal miljö ur stesssynpunkt, att läkaren valde kejsarsnitt istället för att riskera hjärnskador på barnet (ts hade alltså rent fysiskt fått ut barnet och överlevt) Idag gör man kejsarsnitt där man för 70 år sen hade fött naturligt. 

Att bebisar blir större idag har inget med evolution att göra sådant tar tiotusentals år att utvecklas. Det beror på vad vi äter människor blir längre och tyngre också. 

Fast jag skrev ju inte att TS hade fysiska hinder, det kan vi ju inte veta? Jag bara skrev att om ni diskuterar evolution i tråden kan man inte jämföra att få ett sår med att föda barn, eftersom de inte hänger ihop.

Ja absolut, bebisarna blir större för att vi blir längre och av våra kostvanor bland annat.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (X) skrev 2024-02-23 13:56:27 följande:
    Tack. Personen har bestämt sig för att jag borde sållas ut av evolutionen, men vägrar svara på frågan i TS.
    Blandar du ihop mig med någon annan nu..?
  • Anonym (ME)

Jag tror inte det går att svara på den frågan (som du nog vet). Våra kroppar är så komplexa och både de fysiska funktionerna och de mentala måste fungera ihop (och allt däremellan som triggas). Kanske är det någon signal i kroppen som inte sparkar igång allt som krävs för en naturlig födsel. Eller så finns en fysisk förträngning någonstans? Och eftersom vi har kejsarsnittsalternativet idag vet du egentligen inte hur det skulle ha slutat. Så det behöver inte alls bero på hur du hanterar stress/oro. Men vi kvinnor är väldigt bra på att lägga skulden på oss själva även om det verkligen inte är något vi kan rå för.

Jag stannade vid ett barn. Jag lyckades med en naturlig födsel men gick sönder en hel del i gengäld och fick åka upp på operation efteråt för att sys och hade smärtor i närmare ett halvår efter. I mitt läge är det lätt att tro att en kejsarsnitt hade varit att föredra istället. Jag var inte särskilt orolig innan eftersom min mamma fött flera barn utan problem och trodde det skulle vara lika smidigt för mig. 

• Sunflora
    Anonym (X) skrev 2024-02-23 13:56:27 följande:
    Tack. Personen har bestämt sig för att jag borde sållas ut av evolutionen, men vägrar svara på frågan i TS.
    Personen kan troligtvis inte svara då är det lättare att gå ifrån ämnet än att säga att man inte vet. 
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-23 16:51:45 följande:
    Fast jag skrev ju inte att TS hade fysiska hinder, det kan vi ju inte veta? Jag bara skrev att om ni diskuterar evolution i tråden kan man inte jämföra att få ett sår med att föda barn, eftersom de inte hänger ihop.

Ja absolut, bebisarna blir större för att vi blir längre och av våra kostvanor bland annat.
    Då så, då är vi överens om att kejsarsnitt inte påverkar evolutionen på minsta vis. 
    Anonym (...) skrev 2024-02-23 15:11:15 följande:
    Alltså jag är inte evolutionsbiolog så vet inte var man drar gränsen om du nu vill dra allt långt bort från kejsarsnitt som tråden handlar om. Bättre du frågar en sån. Kejsarsnitt, operationer, artificiellt framställda läkemedel osv är dock helt klart över gränsen. Men tvål är inte heller något som finns i naturen så skulle inte tro att det heller är naturen ha sin gång.
    Jag har haft det här samtalet med en biolog och hela diskussionen faller på sin egen orimlighet av flera anledningar. Man kan inte välja ut en enskild individ det säger absolut ingenting. Det tar tiotusentals år för naturligt urval att ge resultat och man har ingen aning om vilka egenskaper som kommer efterfrågas i framtiden. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Sunflora skrev 2024-02-23 17:57:43 följande:
    Personen kan troligtvis inte svara då är det lättare att gå ifrån ämnet än att säga att man inte vet. 
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-23 16:51:45 följande:

Då så, då är vi överens om att kejsarsnitt inte påverkar evolutionen på minsta vis. Jag har haft det här samtalet med en biolog och hela diskussionen faller på sin egen orimlighet av flera anledningar. Man kan inte välja ut en enskild individ det säger absolut ingenting. Det tar tiotusentals år för naturligt urval att ge resultat och man har ingen aning om vilka egenskaper som kommer efterfrågas i framtiden. 
    När det gäller just bäckenträngsel så är dock sambanden mycket enkla. Om innermåttet är mindre än tio cm inklusive de mm som öppningen kan tänjas ut med hjälp av foglossningen - så kan barnet helt enkelt inte komma ut. Före kejsarsnittens tid så dog ALLA kvinnor som hade ett bäckenmått mindre än detta vid sin första förlossning, och anlaget gick helt enkelt inte vidare.

(Om någon skar ut barnet innan mamman gav upp andan, och det inte hade drabbats av svåra syrebristskador, utan kunde växa upp och fortplanta sig, så hände denna utsortering av anlaget för bäckenträngsel senare. Antingen för det barnet om det var en flicka, när det blev hennes tur att föda, eller dotterdöttrarna (vet som sagt inte om en man kan föra vidare anlaget till en dotter).

Hur eller hur så minskades på ett naturligt sätt antalet kvinnor med trångt bäcken ned mycket effektivt, medan de som hade brett bäcken kunde föda många barn utan problem (om inget annat tillstötte såklart). Denna process tog alltså inte några tiotusentals år, utan den gick fram mycket snabbt och effektivt i VARJE generation. 

Det är även så, att kvinnor i folkslag där man levt isolerat i vildmarken, och kvinnorna till och med ofta har fått föda helt ensamma, som t.ex. indianer och eskimåer, har mycket lätt att föda. De skulle helt enkelt inte själva finnas annars. Det finns berättelser från nybyggartiden i Amerika, om europeiska invandrare som blev förvånade över hur lätt indiankvinnorna födde. Det var någon som observerade en indiankvinna som hoppade av och band hästen, hukade sig ner och födde på ett par, lätta värkar, slet av navelsträngen och hoppade upp på hästen igen med barnet i famnen, och galopperade iväg... Medan hans egna hustru legat platt på rygg i värkar i över ett dygn, och många av nybyggarhustrurna dog också under sina förlossningar, när de måste föda utan medicinsk hjälp på ödsliga nybygggen.  
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-23 18:59:21 följande:
    När det gäller just bäckenträngsel så är dock sambanden mycket enkla. Om innermåttet är mindre än tio cm inklusive de mm som öppningen kan tänjas ut med hjälp av foglossningen - så kan barnet helt enkelt inte komma ut. Före kejsarsnittens tid så dog ALLA kvinnor som hade ett bäckenmått mindre än detta vid sin första förlossning, och anlaget gick helt enkelt inte vidare.

(Om någon skar ut barnet innan mamman gav upp andan, och det inte hade drabbats av svåra syrebristskador, utan kunde växa upp och fortplanta sig, så hände denna utsortering av anlaget för bäckenträngsel senare. Antingen för det barnet om det var en flicka, när det blev hennes tur att föda, eller dotterdöttrarna (vet som sagt inte om en man kan föra vidare anlaget till en dotter).

Hur eller hur så minskades på ett naturligt sätt antalet kvinnor med trångt bäcken ned mycket effektivt, medan de som hade brett bäcken kunde föda många barn utan problem (om inget annat tillstötte såklart). Denna process tog alltså inte några tiotusentals år, utan den gick fram mycket snabbt och effektivt i VARJE generation. 

Det är även så, att kvinnor i folkslag där man levt isolerat i vildmarken, och kvinnorna till och med ofta har fått föda helt ensamma, som t.ex. indianer och eskimåer, har mycket lätt att föda. De skulle helt enkelt inte själva finnas annars. Det finns berättelser från nybyggartiden i Amerika, om europeiska invandrare som blev förvånade över hur lätt indiankvinnorna födde. Det var någon som observerade en indiankvinna som hoppade av och band hästen, hukade sig ner och födde på ett par, lätta värkar, slet av navelsträngen och hoppade upp på hästen igen med barnet i famnen, och galopperade iväg... Medan hans egna hustru legat platt på rygg i värkar i över ett dygn, och många av nybyggarhustrurna dog också under sina förlossningar, när de måste föda utan medicinsk hjälp på ödsliga nybygggen.  
    Fast om anlagen inte gick vidare, hur finns det då kvar nu?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-23 19:20:15 följande:
    Fast om anlagen inte gick vidare, hur finns det då kvar nu?
    Det sker ju hela tiden nya mutationer. Naturen provar ut vad som funkar, och individerna bryr den sig inte om. Som någon redan skrev i tråden: vår bäckenstorlek är en kompromiss mellan att vi ska kunna föda fram våra barn och att vi ska kunna gå uppräta. Ett smalare bäcken ger ANDRA fördelar - det är t.ex. jätteopraktiskt att ha en bred höft i vägen, när man ska svinga armen för att kasta ett spjut eller slunga en slunga eller kasta en boll eller en sten. Maratonlöperskor och simmerskor brukar också ha smala höfter. 

Om man rutinmässigt skulle göra kejsarsnitt på alla kvinnor i generation efter generation, så skulle andelen med smalt bäcken snabbt bli högre än andelen med brett bäcken. Ett visst urval sker ju fortfarande idag, då antalet möjliga kejsarsnitt är begränsat, vilket antalet normala förlossningar nästan aldrig är. D.v.s. kvinnor som måste göra KS får nöja sig med två barn, medan många kvinnor som kan föda vaginalt utan problem, skaffar både tre och fyra och undantagsvis ännu fler.
  • Anonym (Anna)
    Sunflora skrev 2024-02-23 17:57:43 följande:
    Då så, då är vi överens om att kejsarsnitt inte påverkar evolutionen på minsta vis.

Varför skulle det inte göra det? Bebisarna blir ju större och större. En kvinna som hade kunnat föda eller mindre barn kanske inte kan föda ett större. Med kejsarsnitt kan vi alla kvinnor föda barn i alla storlekar, även 5-6kg bebisar, utan problem. Vilket vi såklart ska vara glada och tacksamma för!!
    Men det är klart att det påverkar och bebisarna blir ganska snabbt större, medan våra egna kvinnokroppar inte förändras i samma tempo.

• Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-23 19:37:54 följande:
    Det sker ju hela tiden nya mutationer. Naturen provar ut vad som funkar, och individerna bryr den sig inte om. Som någon redan skrev i tråden: vår bäckenstorlek är en kompromiss mellan att vi ska kunna föda fram våra barn och att vi ska kunna gå uppräta. Ett smalare bäcken ger ANDRA fördelar - det är t.ex. jätteopraktiskt att ha en bred höft i vägen, när man ska svinga armen för att kasta ett spjut eller slunga en slunga eller kasta en boll eller en sten. Maratonlöperskor och simmerskor brukar också ha smala höfter. 

Om man rutinmässigt skulle göra kejsarsnitt på alla kvinnor i generation efter generation, så skulle andelen med smalt bäcken snabbt bli högre än andelen med brett bäcken. Ett visst urval sker ju fortfarande idag, då antalet möjliga kejsarsnitt är begränsat, vilket antalet normala förlossningar nästan aldrig är. D.v.s. kvinnor som måste göra KS får nöja sig med två barn, medan många kvinnor som kan föda vaginalt utan problem, skaffar både tre och fyra och undantagsvis ännu fler.
    Man kan och får göra fler än 2 KS dock.
  • Sunflora
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-23 18:59:21 följande:

Vilket anlag? Hade ts bäcken varit mindre än 10 cm hade hon inte ens fått försöka föda naturligt vården hade bokat in ett planerat kejsarsnitt och stoppat hennes värkar direkt. För trångt bäcken kan precis lika gärna bero på miljöfaktorer. För att naturligt urval ska ske måste barn som bär på anlaget klara sig bättre än de med normalt bäcken. Evolution sker inte snabbt och definitivt inte efter varje generation. 

Du måste skilja på anekdoter och seriös forskning.  

• Anonym (Nyfiken)
    Sunflora skrev 2024-02-23 23:15:39 följande:

Vilket anlag? Hade ts bäcken varit mindre än 10 cm hade hon inte ens fått försöka föda naturligt vården hade bokat in ett planerat kejsarsnitt och stoppat hennes värkar direkt. För trångt bäcken kan precis lika gärna bero på miljöfaktorer. För att naturligt urval ska ske måste barn som bär på anlaget klara sig bättre än de med normalt bäcken. Evolution sker inte snabbt och definitivt inte efter varje generation. 

Du måste skilja på anekdoter och seriös forskning.  

Nu diskuterade vi ju en situation, där kejsarsnitt inte finns som alternativ. Vilket har varit verkligheten för de flesta fram till 1940-50-talet ungefär. De rika kunde få operationen gjord (och överleva) från 1910-20-talet ungefär. Detta gäller Västerlandet, i U-länder är det fortfarande en fråga om tur om kvinnor som behöver det ska kunna få ett KS. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-23 23:38:20 följande:
    Nu diskuterade vi ju en situation, där kejsarsnitt inte finns som alternativ. Vilket har varit verkligheten för de flesta fram till 1940-50-talet ungefär. De rika kunde få operationen gjord (och överleva) från 1910-20-talet ungefär. Detta gäller Västerlandet, i U-länder är det fortfarande en fråga om tur om kvinnor som behöver det ska kunna få ett KS. 
    Fattar inte varför tråden är SÅ LÅNGT FRÅN TRÅDSTARTEN?!?!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-24 01:13:37 följande:
    Men vi KAN ju inte svara på det. Du kan skicka efter dina förlossningsjournaler ifrån sjukhuset där du födde, och sedan kan du lägga ut det som är relevant här (anonymiserat naturligtvis), så kan vi (eller jag i alla fall) försöka bena i det. Ta med läkemedelslistan också i så fall, både läkemedel du fick under förlossningen och sådana som du hade innan.

Men det bästa är egentligen om du ber att få prata med de barnmorskor som förlöste dig, om det inte är så långt tillbaka att de omöjligt kan komma ihåg det. En läkare på kliniken kan också hjälpa dig att tolka din journal. Det är en hjälp som man har rätt till som patient i Sverige.
  • Anonym (Z)
    Anonym (X) skrev 2024-02-24 01:13:37 följande:
    Värksvaghet verkar inte så lätt att hitta orsaker till. Vet man orsaken till dina problem med blodtrycket? Kan det finnas ett samband? Är du frisk annars? Inga sjukdomar? Normalvikt? Är du ung elled äldre?

Sen det där med stress, är lite tveksam till att det skulle kunna stoppa värkarbete? När mina förlossningar dragit igång så har kroppen liksom bara kört på, tror inte förloppet hade påverkats ens om någon släppt en bomb utanför. 

Tycker du ska kontakta förlossningen och boka någon sorts genomgång av din journal så att du får hjälp med att komma vidare med din bearbetning av detta.
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-24 06:47:28 följande:
    Men vi KAN ju inte svara på det. Du kan skicka efter dina förlossningsjournaler ifrån sjukhuset där du födde, och sedan kan du lägga ut det som är relevant här (anonymiserat naturligtvis), så kan vi (eller jag i alla fall) försöka bena i det. Ta med läkemedelslistan också i så fall, både läkemedel du fick under förlossningen och sådana som du hade innan.

Men det bästa är egentligen om du ber att få prata med de barnmorskor som förlöste dig, om det inte är så långt tillbaka att de omöjligt kan komma ihåg det. En läkare på kliniken kan också hjälpa dig att tolka din journal. Det är en hjälp som man har rätt till som patient i Sverige.

Fast om du inte kan svara på det så kanske du ska låta bli att kapa en tråd så totalt med sidospår och antaganden och allmän dryghet som du gjort här? 

Jag bad om tankar och uppslag. Skulle också efter hur du betett aldrig i helskotta ge dig någon som helat privat information mer om mig. Aldrig, någonsin.

Har varit i kontakt med vården och ska troligen prata mer med dem men just av det skölet ville jag ha tankar att ha med mig då vårdens svar ofta inledningsvis är ?jahapp så kan det ju gå?. Ju mer egna funderingar jag har desto bättre svar och förklaringar har jag alltid fått från sjukvården däremot, därför startade jag tråden.

• Anonym (X)
    Anonym (Z) skrev 2024-02-24 09:22:09 följande:
    Värksvaghet verkar inte så lätt att hitta orsaker till. Vet man orsaken till dina problem med blodtrycket? Kan det finnas ett samband? Är du frisk annars? Inga sjukdomar? Normalvikt? Är du ung elled äldre?

Sen det där med stress, är lite tveksam till att det skulle kunna stoppa värkarbete? När mina förlossningar dragit igång så har kroppen liksom bara kört på, tror inte förloppet hade påverkats ens om någon släppt en bomb utanför. 

Tycker du ska kontakta förlossningen och boka någon sorts genomgång av din journal så att du får hjälp med att komma vidare med din bearbetning av detta.

Anonym (Z) skrev 2024-02-24 09:22:09 följande:

Nej, finns ingen förklaring till blodtryck. Är helt frisk. Inga sjukdomar alls. Inga allergier. Inget alls onormalt. Äter inte en enda medicin. Normalvikt. Varit mellan 35-40 år som gravid.

Och jo, stress påverkade mig på något vis. Tom så ett par barnmorskor reagerade på det eftersom värkarna stannade av när jag var på sjukhuset och startade upp när jag åkte därifrån. Flera gånger i rad.
  • Sunflora
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-23 19:51:10 följande:

Varför skulle det inte göra det? Bebisarna blir ju större och större. En kvinna som hade kunnat föda eller mindre barn kanske inte kan föda ett större. Med kejsarsnitt kan vi alla kvinnor föda barn i alla storlekar, även 5-6kg bebisar, utan problem. Vilket vi såklart ska vara glada och tacksamma för!!
    Men det är klart att det påverkar och bebisarna blir ganska snabbt större, medan våra egna kvinnokroppar inte förändras i samma tempo.

Att bebisarna blir större har inget med evolution (gener) att göra. 
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?