• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 09:06:13 följande:

Vårt samhälle håller på att avkristnas mer och mer. Det är så de flesta vill ha det i Sverige. Många vill inte ens ha kvar våra kristna traditioner.  Landet har aldrig varit så splittrat som det är idag. Vi har vänt Gud ryggen och då går det heller inte att vara arg på Gud om varför han inte hjälper. 

Arg på Gud? Jag är inte arg på Gud, inte heller Allah eller Krishna eftersom jag inte tror att de finns. Landet har definivt varit splittrat innan, är du helt historielös? Sverige har bytt religion t ex, tror du inte att det var splittrat då?

Det har alltid hänt onda och oförklarliga saker, ibland är det människor som orsakat dom, ibland är det naturkatastroper eller virus. Aldrig har Gud blandat sig i eller påverkat det utan låtit allt rulla på tills det löst sig av sig själv. Du vet väl att det man förr trodde var Guds under eller straff (solförmörkelse, åska mm) idag har fullständigt naturliga orsaker, dvs vi behöver inte tro att oförklarliga fenomen beror på en gud eftersom vi vet varför det sker.
  • Anonym (Lova)
    Anonym (H) skrev 2024-05-10 09:05:19 följande:
    Min mamma var kristen och jobbade som sjuksköterska på cancer avdelningen samt forskade inom ämnet. Hon fick den mest dödligaste cancer sorten som finns och dog inom 6 månader efter diagnosen.Hon dog på samma avdelning hon själv arbetade på innan. Så nej kommer ej tro mer. 
    Är det något vi vet så är det att alla ska dö. Vi kristna kommer inte leva i evighet. 
    Bibeln förklarar tydligt varför döden och synden uppstod. Eva låter sig övertalas av ormen att smaka på äpplet, den förbjudna frukten. 
    Jag har också förlorat anhöriga och känt sorg och saknad. Har också varit arg och besviken på Gud men tron har jag aldrig övergett utan den har ger mig ett hopp om att vi ska ses igen. 
    Förhoppningsvis hade din mamma ett bra liv där hon både gav och fick mycket genom sin församling som hon var med i någon. 
    Min mamma var kristen och jobbade som sjuksköterska på cancer avdelningen samt forskade inom ämnet. Hon fick den mest dödligaste cancer sorten som finns och dog inom 6 månader efter diagnosen.Hon dog på samma avdelning hon själv arbetade på innan. Så nej kommer ej tro mer. 

• Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 09:12:31 följande:
    Ok, så du är också helt med på att det kvittar om du ber eller ej? Att be om Guds beskydd kan inte skada, ska jag chansa på att be till de andra gudarna också då?

Du mådde dåligt och hittade en gemenskap, jättebra för dig! Jag har hört detsamma om människor som började tillhöra en orienteringsklubb, de kände nu tillhörighet och delade intresset med alla och kände sig omhändertagna. Det har absolut inget med kyrkan att göra, det är att det samlas människor som delar något.
    Du är ateist och har din ståndpunkt, jag tror inte vi kommer längre. Jag kan inte tänka mig ett liv utan Jesus och jag har sett ateister blivit troende så jag kommer aldrig sluta be för att fler blir omvända. Önskar dig all lycka. 
  • Anonym (Vilma)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 08:47:32 följande:
    Innan jag blev troende var jag en del på krogen, kände mig alltid så fruktansvärt tom oxh ensam när jag kom  hem därifrån. När jag varit i min församling känner jag ett välbefinnande och en samhörighet. 
    Fast det har ju inget med gud att göra. Sådär känner de flesta som sjunger i kör, äter en middag med vänner, spelar i ett fotbollslag eller har en bokcirkel. 
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Vilma) skrev 2024-05-10 09:41:00 följande:
    Fast det har ju inget med gud att göra. Sådär känner de flesta som sjunger i kör, äter en middag med vänner, spelar i ett fotbollslag eller har en bokcirkel. 
    Det är möjligt. Jag har ridit, haft kompisar, rest en hel del men jag har aldrig känt sån tillhörighet som jag gör när jag är i min församling. Så är det även för de andra i församlingen. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 09:34:27 följande:
    Är det något vi vet så är det att alla ska dö. Vi kristna kommer inte leva i evighet. 
    Bibeln förklarar tydligt varför döden och synden uppstod. Eva låter sig övertalas av ormen att smaka på äpplet, den förbjudna frukten. 
    Jag har också förlorat anhöriga och känt sorg och saknad. Har också varit arg och besviken på Gud men tron har jag aldrig övergett utan den har ger mig ett hopp om att vi ska ses igen. 
    Förhoppningsvis hade din mamma ett bra liv där hon både gav och fick mycket genom sin församling som hon var med i någon. 

Alla ska dö? Hon var 50 år. Fanns ingen anledning att hon skulle dö nu. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 09:06:13 följande:

Vårt samhälle håller på att avkristnas mer och mer. Det är så de flesta vill ha det i Sverige. Många vill inte ens ha kvar våra kristna traditioner.  Landet har aldrig varit så splittrat som det är idag. Vi har vänt Gud ryggen och då går det heller inte att vara arg på Gud om varför han inte hjälper. 

Tanken har inte slagit dig att vi håller på att avkristna Sverige,  för att vi har upptäckt att gud är inte så behjälplig och barmhärtig, som de ville intala oss att han var/är?

När vi var ett "kristet land", så hade vi samma problem då med. Barn som dog, folk som bad till gud i både med och motgångar, och ändå dog i cancer eller andra sjukdomar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lova)
    EnAnonumius skrev 2024-05-10 10:13:56 följande:
    Tanken har inte slagit dig att vi håller på att avkristna Sverige,  för att vi har upptäckt att gud är inte så behjälplig och barmhärtig, som de ville intala oss att han var/är?

När vi var ett "kristet land", så hade vi samma problem då med. Barn som dog, folk som bad till gud i både med och motgångar, och ändå dog i cancer eller andra sjukdomar.
    Du har inte tänkt på att samhället blivit såhär för att vi vänt Gud ryggen?

Det finns en anledning till att folk vänder sig till Gud när det är jobbigt. För att han ger hopp. Sen skyddar inte Gud från sjukdomar och olyckor som jag skrivit så många ggr tidigare. Men han är ett stöd och när livet är svårt känner man sig som närmast Gud. Vi är många som vittnar om det. 
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 09:34:27 följande:

Gud satte medvetet Adam och Eva där frestelsen fanns, de hade inte förstånd nog att förstå vad konsekvensen skulle bli och Gud väljer att straffa handlingen med evig eld och död. Du ser inte själv hur absurd berättelsen är?

Tror du också på att Simson fick sin styrka från sitt hår eller att Noa blev flera hundra år gammal? Att Lots hustru blev en saltstod? Tror du på alla historier i gamla testamentet bokstavligt eller bara de som passar din agenda?
  • Anonym (Synd)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 10:34:16 följande:
    Du har inte tänkt på att samhället blivit såhär för att vi vänt Gud ryggen?

Det finns en anledning till att folk vänder sig till Gud när det är jobbigt. För att han ger hopp. Sen skyddar inte Gud från sjukdomar och olyckor som jag skrivit så många ggr tidigare. Men han är ett stöd och när livet är svårt känner man sig som närmast Gud. Vi är många som vittnar om det. 
    Enda anledningen att vända sig till någon gud är för att man saknar en stabil tro på sig själv och sin egen förmåga och sitt eget ansvar för sitt eget liv. Svaga människor vänder sig till valfri gud för att de är oförmögna till eget ansvar. 

Är man stark och kapabel finns styrkan och förmågan på insidan och inte i händerna på någon föråldrad hittepå gud som pga svaghet, brist på utbildning och hjärntvätt av barn hänger kvar även i nutid. 
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag