• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-10 11:05:06 följande:

Ni som inte tänkte på Jesus nu får en ny chans under Pingsthelgen. Pingstdagen är den dag som brukar benämnas som "kyrkans födelsedag".
    Pingsten är den heliga Andens högtid. En högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro.

Guds osynliga närvaro har vi skrivit om ovan, dvs ej existerande. Om Gud funnits hade det märkts genom livet, då hade inte miljoner människor dött i pesten t ex. Vet du vilken vidrig död det måste varit? Alla människor trodde på Gud då och ändå drabbades nästan hälften av befolkningen- varför? Fanns Guds ande runt omkring alla som plågades och såg på men valde att inte agera?
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 11:40:53 följande:
    Var är det människor samlas och söker tröst när något hemskt har hänt? Jo i kyrkan för att tända ett ljus eller bara sitta helt tyst eller få samtala med en präst som finns där för just dig. Låter det tala för sig själv. Gud skänker tröst i svåra stunder. Synden kommer alltid finnas så länge den här jorden finns kvar. 

Tråkigt att du är så aggressiv, hoppas du mår bra. 
    Men sluta, det där kan du inte tro på själv. Du har inte en aning om var människor tar vägen när de sörjer eller behöver tröst, att några går till en präst betyder ingenting. Lever du helt utan någon insyn i hur resten av världen resonerar? Har du inga andra vänner eller arbetskamrater som du kan fråga hur de tänker och agerar när de mår dåligt?
  • Anonym (Vilma)
    Var är det människor samlas och söker tröst när något hemskt har hänt? Jo i kyrkan för att tända ett ljus eller bara sitta helt tyst eller få samtala med en präst som finns där för just dig. Låter det tala för sig själv. Gud skänker tröst i svåra stunder. Synden kommer alltid finnas så länge den här jorden finns kvar. 

Det som sägs vara typiskt för svenskar är väl ändå att vi finner ro och andlighet i naturen? 
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 11:36:28 följande:
    Det är hur många handlingar som görs som inte får konsekvenser: alla pedofiler (bl a i kyrkan!) som är ostraffade, alla som mördar barn som kommer undan med det, alla kungar som startat krig och dödat miljoner mm, menar du att de får leva hela sitt liv och får konsekvensen efter döden? Och tvärt om med förstås, de fina och generösa människorna som utsätts för vidrigheter och dör plågsamt, är belöningen då i himlen? Om de är kristna förstås, annars får de plågas i helvetet också...

Den upplevelse du har delar du med miljoner andra, anledningarna är olika men känslan är densamma. Det är så naivt av kristna att tro att det bara är genom Gud som man kan känna frid/kärlek/mm, prata med andra som inte är kristna och du kommer förstå att massor med människor känner samma sak.
    Exakt, du tänker helt rätt.
    De kommer att dömas och få sitt straff till slut, var så säker. För oss kristna är döden inte slutet, det är början på evigheten där varken sjukdom eller lidande finns. 

"I den yttersta tiden ska Kristus ska komma tillbaka och döma levande och döda. Alla ska dömas efter sina gärningar". 

• Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 11:43:16 följande:
    Men sluta, det där kan du inte tro på själv. Du har inte en aning om var människor tar vägen när de sörjer eller behöver tröst, att några går till en präst betyder ingenting. Lever du helt utan någon insyn i hur resten av världen resonerar? Har du inga andra vänner eller arbetskamrater som du kan fråga hur de tänker och agerar när de mår dåligt?
    Du fortsätter att vara aggressiv och kommer med personangrepp och då räcker det för mig. Jag väljer att avsluta min diskussion med dig eftersom vi inte kommer längre.  
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Vilma) skrev 2024-05-10 11:47:20 följande:
    Det som sägs vara typiskt för svenskar är väl ändå att vi finner ro och andlighet i naturen? 
    Det är säkert många som gör det. 
  • Anonym (Synd)

Jag har aldrig känt att kyrkan eller en präst skulle vara till någon hjälp. Jaha, guden skänker tröst till de han själv drabbat? Gillar han bdsm? 

Vilken synd har ett barn gjort för att förtjäna att bli i tvingad ättiksyra av sina föräldrar? Vilken synd har ett barn gjort för att bli utslängd i snön utan kläder för att dö av sin mammas nya kille? Vad gjorde kvinnan för ont för att förtjäna att bli ihjälslagen av sin man? Vad gjorde mannen för fel som fick brinnande kalk över hela kroppen på sin arbetsplats? 

Ovan är frågor som ingen troende någonsin kan ge svar på. Svaren är alltid: Det är guds högre plan, synden finns alltid, vi ska inte förstå allt, osv. Det är skrattretande och framförallt otroligt oempatiskt mot de drabbade. 

Tänk om din bästa vän, som du älskar så mycket skulle ha makten att ge ditt barn cancer och när du frågar varför får du: Skit i det du, eller föresten, jag gav ditt barn cancer för att du inte har dyrkat mig tillräckligt senaste tiden, till svar. När du börjar och ber din vän på dina bara knän att göra ditt barn friskt igen får du till svar: Nä, det tänker jag inte göra. Varför undrar du då. Känner inte för det, svarar din vän. Jag ska svara på Pelle Peddos bön istället och se till att han går fri i rättegången. Pelle har varit jätteduktig på att tänka på mig sedan han åkte dit för våldtäkt på en 7 åring för en månad sedan så han förtjänar lite hjälp på traven. Du som god kristen gör bäst i att acceptera det och sluta ifrågasätta mig, för annars låter jag kanske din man blir överkörd av ett fyllo på vägen hem från jobbet.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 10:34:16 följande:
    Du har inte tänkt på att samhället blivit såhär för att vi vänt Gud ryggen?

Det finns en anledning till att folk vänder sig till Gud när det är jobbigt. För att han ger hopp. Sen skyddar inte Gud från sjukdomar och olyckor som jag skrivit så många ggr tidigare. Men han är ett stöd och när livet är svårt känner man sig som närmast Gud. Vi är många som vittnar om det. 

Okey, hur var samhället bättre när "Guds var en del av vardagen" och alla sprang i kyrkan och bad när man samtidigt:

* lade ut nyfödda barn i skogen så att de skulle dö? Både gifta och ogifta kvinnor gjorde detta.

* hängde homosexuella, enkom för att de var homosexuella, då Gud ansåg att homosexualitet var fel (står i bibeln)

*ansåg kvinnor vara orena en tid efter de fött ett barn, och även under mens och en tid efter mens? (Står också i bibeln)..

*gick ut i krig i Guds namn och stred om vilken trosinriktning som "var den rätta" att ha som kristen. (🙄)

Bara ett litet utdrag om hur mycket bättre det var förr när människorna "inte vände ryggen till Gud"...😏

Sedan så skriver du att Gud inte skyddar mot sjukdomar etc.
    Det är din trosuppfattning. Det är inte alla "guds troende" som tror så. Så du kan inte förmedla din trosuppfattning som någon allmängiltig sanning för "alla kristna".

Jag har också stöd i livet när det är mot-/medgångar, det är mina vänner och min familj, jag behöver inte ha något övernaturligt väsen (som ingen lyckats bevisa att detta väsen finns) för att känna något stöd.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Synd) skrev 2024-05-10 11:32:37 följande:
     Den där guden du tror på påminner rätt mycket om en fet narcissist tycker jag. 
    Ja det är ju inte konstigt att du tycker så.. Jag tycker din beskrivning är rätt så talande och träffsäker faktiskt..

Att Gud är en narcissist bekräftas ju via första budordet till och med...

Första budordet:
    "Du skall icke hava andra Gudar jämte mig".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 11:53:24 följande:
    Du fortsätter att vara aggressiv och kommer med personangrepp och då räcker det för mig. Jag väljer att avsluta min diskussion med dig eftersom vi inte kommer längre.  
    Nu har du kallat flera i tråden aggressiva, är det för att vi inte bara accepterar död och sjukdom? Är det för att att vi inte bara ser på kyrkan och Gud som något fint och härligt utan faktiskt till och med skadligt ibland?

Jag har inte kommit med personangrepp, jag har däremot blivit personlig mot dig och undrat över dina resonemang- inte samma sak. Jag förstår dock att du inte vill fortsätta diskussionen eftersom vi inte låter dig komma undan med "Guds vilja", "Jesus älskar dig och dog för dig" och andra floskler som kyrkan säger och som inte håller när man skrapar på ytan.
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag