• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (Lova)

Jag gör det. Min tro är det starkaste jag har, den bär mig och ger mig ro. Jag känner mig aldrig ensam. 

• Anonym (Ateist)

Samhain (det hedniska nyåret) - Numera Alla helgons dag och Halloween
    Yule (vintersolståndet) - Numera jul
    Imbolc (de första vårtecknen) - Ingen kristen motsvarighet
    Ostara (vårdagjämning) - Numera påsk
    Beltane (sommarens början) - Numera Valborgsfirande
    Litha (sommarsolståndet) - Numera midsommar
    Lughnasadh/Lammas (skördefest, första skörden) - Ingen kristen motsvarighet
    Mabon (höstdagjämning, andra skörden) - Ingen kristen motsvarighet

• Jemp

Skönt att vara ledig.
    Idag är ju många av våra traditioner, men inte alla, med kristna förtecken eftersom vi är ett protestantiskt land. Innan dess var flera traditioner liknande men med andra anledningar att fira, tex vintersolståndet. 

Avskaffar vi religion skulle de röda dagarna troligen finnas kvar ändå. Några har ju också bytts ut, tex den kristna pingsten som inte längre är röd dag sedan nationaldagen istället blev helgdag. 

• Anonym (Märta)
    Jemp skrev 2024-05-09 15:04:39 följande:

Skönt att vara ledig.
    Idag är ju många av våra traditioner, men inte alla, med kristna förtecken eftersom vi är ett protestantiskt land.

Ja, förr blev man automatiskt med i Svenska kyrkan när man föddes. I framtiden så kanske vi inte ens har kvar Svenska kyrkan.
  • Aniiee
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 12:55:58 följande:
    Om vi tar bort de kristna traditionerna, hur ska vi då rättfärdiga de här lediga dagarna? Undrar hur många som vill avskaffa julen.
    Behöver det rättfärdiga? I Japan har alla ledigt på Idrottens dag, det kanske kan vara något? Och alla vill inte vars lediga på kristna högtider, även om de är kristna.

Jag har varit för att avskaffa den generella ledigheten på kristna högtider i ett par decennier och föreslår en "högtidspott" istället, så folk kan välja vad de själva anser är högtider värda att fira.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Aniiee

Och nej, ni som skriver att jul var yule! Yule är engelska. Det fornnordiska ordet för jul var Jól och inget annat. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Märta)
    Aniiee skrev 2024-05-09 16:08:48 följande:

Och nej, ni som skriver att jul var yule! Yule är engelska. Det fornnordiska ordet för jul var Jól och inget annat. 

I Sverige heter det jul. Och så har vi julotta. Gudstjänst som hålls tidigt på juldagsmorgonen till minne av Jesu födelse.

• Aniiee
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 15:37:25 följande:
    Ja, förr blev man automatiskt med i Svenska kyrkan när man föddes. I framtiden så kanske vi inte ens har kvar Svenska kyrkan.
    Om man inte anmälde att barnet skulle tillhöra ett annat samfund, eller inget. 
  • Aniiee
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 16:11:57 följande:
    I Sverige heter det jul. Och så har vi julotta. Gudstjänst som hålls tidigt på juldagsmorgonen till minne av Jesu födelse.
    Ja? 
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 16:11:57 följande:
    Julottan är så mysig. Brukar gå på den med min mamma och dotter, det är en fin kristen tradition som vi och många andra inte vill vara utan. Länge leve de kristna högtiderna. 
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag