Kristi Himmelfärdsdag
Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?
Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?
Jag gör det. Min tro är det starkaste jag har, den bär mig och ger mig ro. Jag känner mig aldrig ensam.
Samhain (det hedniska nyåret) - Numera Alla helgons dag och Halloween
Yule (vintersolståndet) - Numera jul
Imbolc (de första vårtecknen) - Ingen kristen motsvarighet
Ostara (vårdagjämning) - Numera påsk
Beltane (sommarens början) - Numera Valborgsfirande
Litha (sommarsolståndet) - Numera midsommar
Lughnasadh/Lammas (skördefest, första skörden) - Ingen kristen motsvarighet
Mabon (höstdagjämning, andra skörden) - Ingen kristen motsvarighet
Skönt att vara ledig.
Idag är ju många av våra traditioner, men inte alla, med kristna förtecken eftersom vi är ett protestantiskt land. Innan dess var flera traditioner liknande men med andra anledningar att fira, tex vintersolståndet.
Avskaffar vi religion skulle de röda dagarna troligen finnas kvar ändå. Några har ju också bytts ut, tex den kristna pingsten som inte längre är röd dag sedan nationaldagen istället blev helgdag.
Skönt att vara ledig.
Idag är ju många av våra traditioner, men inte alla, med kristna förtecken eftersom vi är ett protestantiskt land.
Och nej, ni som skriver att jul var yule! Yule är engelska. Det fornnordiska ordet för jul var Jól och inget annat.
Och nej, ni som skriver att jul var yule! Yule är engelska. Det fornnordiska ordet för jul var Jól och inget annat.