• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (ateist2)
    RenLuft skrev 2024-05-10 07:54:19 följande:
    Precis. En kompis sa till mig en gång såhär: Man får inte alltid det man ber om. Ibland kan det också ta tid tills man får bönesvar.

Prövningar sker, inte för att Gud vill pröva ens tro, men också att det kan vara ett sätt att stärka ens tro och att bli påmind om att Jesus finns hos oss. Många har det lätt för att ''glömma'' Gud, så fort man börjar ha det väldigt bra i livet och under lång tid.

Men att få lite utmaningar, så vänder man sig oftast till Gud. Det är förstås bara min teori. Det finns många olika orsaker samtidigt också, tror jag, till varför man får motgångar och kämpigt.

Menar du att en familj vars barn får cancer får det för att påminnas om att be till Gud lite oftare? Eller tänker du att det mer handlar om att nycklarna är borta så nu passar jag på att be lite?

Du vet att man ser bönesvar i alla religioner? Alla religiösa människor upplever att de får bönesvar- är det din Gud som svarat muslimen eller är det bara inbillning från deras sida och att de bara hade tur?
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 07:08:46 följande:
    Synd att Gud inte hör bönerna från alla barn som dör av svält i Palestina nu, eller de miljoner människor som dog av pesten, eller för all del alla som har cancer just nu- eller välj du ett öde där Gud borde hört böner istället för att du fick ett jobb (!).

Saker händer i livet, bra och dåliga, och det är så förbannat genomskinligt hur Gud får äran när det sker något bra men aldrig behöver ta ansvaret för att han blundat för det dåliga han lät ske. 
    Gud är inte någon som ställer allt till rätta så fort något går fel. Människan har ett egenansvar. De som startar krig har vänt Gud ryggen och följer inte Guds vilja. 

Jag har en så stark och övertygande tro. Sen jag tog beslutet att släppa in Jesus i mitt liv så har jag fått ett inre lugn och Han har hört min bön flera gånger.  
  • Anonym (Lova)
    RenLuft skrev 2024-05-10 07:54:19 följande:
    Precis. En kompis sa till mig en gång såhär: Man får inte alltid det man ber om. Ibland kan det också ta tid tills man får bönesvar.

Prövningar sker, inte för att Gud vill pröva ens tro, men också att det kan vara ett sätt att stärka ens tro och att bli påmind om att Jesus finns hos oss. Många har det lätt för att ''glömma'' Gud, så fort man börjar ha det väldigt bra i livet och under lång tid.

Men att få lite utmaningar, så vänder man sig oftast till Gud. Det är förstås bara min teori. Det finns många olika orsaker samtidigt också, tror jag, till varför man får motgångar och kämpigt.

Absolut! Man är inte skyddad från allt ont för att man har en tro. Gud prövar en och vill att man alltid ska vända sig till honom. Inte bara när man har bekymmer utan även när något går bra i livet. 
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 08:11:48 följande:
    Gud är inte någon som ställer allt till rätta så fort något går fel. Människan har ett egenansvar. De som startar krig har vänt Gud ryggen och följer inte Guds vilja. 

Jag har en så stark och övertygande tro. Sen jag tog beslutet att släppa in Jesus i mitt liv så har jag fått ett inre lugn och Han har hört min bön flera gånger.  
    Hur tänker du runt alla som dött av vulkanutbrott? Av tsunamin? Av sjukdomar? Alla de som ber och ber för att de drabbades av något de abolut inte kunde styra men ändå inte blir helade? Får de sin belöning i himlen? Dvs att Gud vinner hur mycket eller lite han än gör?

ALLA religiösa har en övertygande tro och känner frid. Många är till och med villiga att dö för sin tro- så stark är deras tro, det betyder fortfarande inte att det du känner är sant. 

Om kristna hade visat sig ha mer harmoni, varit mer kärleksfulla och förlåtande, haft mer tålamod, mer välsignelser så hade de varit en väldigt bra reklampelare för den kristna tron men tänka sig: jag ser absolut ingen skillnad hos kristna eller hos ateister. Det finns ingenting som visar att kristna är påverkade av Guds ande, det märks ingenstans i deras liv (mer än att de behöver dölja sina inre demoner mer).
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 08:25:06 följande:
    Hur tänker du runt alla som dött av vulkanutbrott? Av tsunamin? Av sjukdomar? Alla de som ber och ber för att de drabbades av något de abolut inte kunde styra men ändå inte blir helade? Får de sin belöning i himlen? Dvs att Gud vinner hur mycket eller lite han än gör?

ALLA religiösa har en övertygande tro och känner frid. Många är till och med villiga att dö för sin tro- så stark är deras tro, det betyder fortfarande inte att det du känner är sant. 

Om kristna hade visat sig ha mer harmoni, varit mer kärleksfulla och förlåtande, haft mer tålamod, mer välsignelser så hade de varit en väldigt bra reklampelare för den kristna tron men tänka sig: jag ser absolut ingen skillnad hos kristna eller hos ateister. Det finns ingenting som visar att kristna är påverkade av Guds ande, det märks ingenstans i deras liv (mer än att de behöver dölja sina inre demoner mer).
    Gud skyddar inte mot allt. Det är viktigt att förstå det. Det finns inte svar på allt. Det kommer fortfarande hända naturkatastrofer, laviner. Men att be om Guds beskydd innan man ska göra något är ett val man kan göra. 

Lyssna gärna på Sebastian Stakset. Han har varit nära döden och tungt drogberoende. När han släppte in Jesus I sitt liv så blev han frisk och kände sig älskad. 

Känner inte igen din beskrivning om kristna. Känner en gemenskap med dessa människor och har alltid blivit bra behandlad och vi har riktigt kul ihop.

Innan jag blev troende var jag en del på krogen, kände mig alltid så fruktansvärt tom oxh ensam när jag kom  hem därifrån. När jag varit i min församling känner jag ett välbefinnande och en samhörighet. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-09 20:29:06 följande:
    Nästan samma hände mig. Jag hade en extremt tuff arbetssituation på mitt gamla jobb och bad om en förändring. Bad även mina vänner om förbön och efter ca 1 månad dök det perfekta jobbet upp för mig med underbara kollegor och en chef som är mänsklig. Gud är god. 
    Om han är så god varför hjälper han bara vissa och inte andra? Varför hjälper han ej de som har det svårast att få jobb tex? Finns få personer med funktionsnedsättning som har bra jobb och i många fall kan de ej få något jobb alls. Gud är extremt orättvis isåfall..
  • Anonym (Lova)
    Anonym (H) skrev 2024-05-10 08:52:22 följande:
    Om han är så god varför hjälper han bara vissa och inte andra? Varför hjälper han ej de som har det svårast att få jobb tex? Finns få personer med funktionsnedsättning som har bra jobb och i många fall kan de ej få något jobb alls. Gud är extremt orättvis isåfall..
    Ber dessa människor eller individer om Guds beskydd och ledning? Jag vet flera med funktionsnedsättning som har ett bra liv med en givande sysselsättning, vi har en några i min församlingen som är väldigt tillfreds med livet.

Sen finns det inte svara på allt. Det kommer fortf finnas saker som vi inte förstår.
  • Anonym (H)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 09:00:22 följande:
    Ber dessa människor eller individer om Guds beskydd och ledning? Jag vet flera med funktionsnedsättning som har ett bra liv med en givande sysselsättning, vi har en några i min församlingen som är väldigt tillfreds med livet.

Sen finns det inte svara på allt. Det kommer fortf finnas saker som vi inte förstår.
    Min mamma var kristen och jobbade som sjuksköterska på cancer avdelningen samt forskade inom ämnet. Hon fick den mest dödligaste cancer sorten som finns och dog inom 6 månader efter diagnosen.Hon dog på samma avdelning hon själv arbetade på innan. Så nej kommer ej tro mer. 
  • Anonym (Lova)

Vårt samhälle håller på att avkristnas mer och mer. Det är så de flesta vill ha det i Sverige. Många vill inte ens ha kvar våra kristna traditioner.  Landet har aldrig varit så splittrat som det är idag. Vi har vänt Gud ryggen och då går det heller inte att vara arg på Gud om varför han inte hjälper. 

• Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 08:47:32 följande:
    Gud skyddar inte mot allt. Det är viktigt att förstå det. Det finns inte svar på allt. Det kommer fortfarande hända naturkatastrofer, laviner. Men att be om Guds beskydd innan man ska göra något är ett val man kan göra. 

Lyssna gärna på Sebastian Stakset. Han har varit nära döden och tungt drogberoende. När han släppte in Jesus I sitt liv så blev han frisk och kände sig älskad. 

Känner inte igen din beskrivning om kristna. Känner en gemenskap med dessa människor och har alltid blivit bra behandlad och vi har riktigt kul ihop.

Innan jag blev troende var jag en del på krogen, kände mig alltid så fruktansvärt tom oxh ensam när jag kom  hem därifrån. När jag varit i min församling känner jag ett välbefinnande och en samhörighet. 
    Ok, så du är också helt med på att det kvittar om du ber eller ej? Att be om Guds beskydd kan inte skada, ska jag chansa på att be till de andra gudarna också då?

Du mådde dåligt och hittade en gemenskap, jättebra för dig! Jag har hört detsamma om människor som började tillhöra en orienteringsklubb, de kände nu tillhörighet och delade intresset med alla och kände sig omhändertagna. Det har absolut inget med kyrkan att göra, det är att det samlas människor som delar något.
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag