• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (Märta)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-09 16:16:06 följande:
    Julottan är så mysig. Brukar gå på den med min mamma och dotter, det är en fin kristen tradition som vi och många andra inte vill vara utan. Länge leve de kristna högtiderna. 
    Folk säger att kristna högtider inte är relevanta. Undrar hur det låter när de är borta.
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 16:17:46 följande:
    Folk säger att kristna högtider inte är relevanta. Undrar hur det låter när de är borta.
    Exakt. Jag har många runt om mig som går till kyrkan, många gamla skolkamrater och vänner och vi uppskattar det. Vi är många som gör det. 
  • Aniiee
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 16:17:46 följande:
    Förmodligen likadant som det låter om för-kristna eller icke-kristna högtider.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Synd)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 12:36:57 följande:
    Att vi firar jul beror inte på Kalle Anka och hans vänner.
    Det är synd tycker jag.
  • Tobben
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 16:11:57 följande:
    I Sverige heter det jul. Och så har vi julotta. Gudstjänst som hålls tidigt på juldagsmorgonen till minne av Jesu födelse.
    Att vi firar jul i december pga Jesu födelse är en efterhandskonstruktion.
    Det behövdes något att byta ut hedningarnas julfirande mot och då hittades det på att Jesus föddes då.
    Det finns inga belägg för att han skulle ha fötts då och det tog flera hundra år innan någon kom på att hans födelse skulle firas.
  • OlleSQ
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 15:37:25 följande:
    Ja, förr blev man automatiskt med i Svenska kyrkan när man föddes. I framtiden så kanske vi inte ens har kvar Svenska kyrkan.
    Den är skild från staten sen länge. Man får verkligen hoppas att religionen försvinner helt för den har inget existensberättigande.
  • Anonym (Vilma)

Nja, inget jag tänker så mkt på. Men jag utbildade dottern lite och tvingade henne lyssna på en kort resumé om Jesu död på korset, begravning, uppståndelse och himlafärd. Jag tycker att det tillhör allmänbildningen. Tyvärr hade jag  glömt bort vad Pingst är, så det är väl lite si och så med min allmänbildning. Något med hänryckning är det väl? Kom han tillbaka en kort sväng igen? 

• Anonym (Vilma)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 16:11:57 följande:
    I Sverige heter det jul. Och så har vi julotta. Gudstjänst som hålls tidigt på juldagsmorgonen till minne av Jesu födelse.
    Precis. Det heter jul, ett ord som fanns långt före Jesus, precis som firandet. 
  • Anonym (Lova)
    Tobben skrev 2024-05-09 17:10:06 följande:
    Att vi firar jul i december pga Jesu födelse är en efterhandskonstruktion.
    Det behövdes något att byta ut hedningarnas julfirande mot och då hittades det på att Jesus föddes då.
    Det finns inga belägg för att han skulle ha fötts då och det tog flera hundra år innan någon kom på att hans födelse skulle firas.
    Så du har hittat ytterligare en tråd att förpesta med dina besserwisser fasoner. 
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag