• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (Vilma)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-09 16:25:27 följande:
    Exakt. Jag har många runt om mig som går till kyrkan, många gamla skolkamrater och vänner och vi uppskattar det. Vi är många som gör det. 
    Och så länge ni gör det kommer den traditionen att finnas kvar! Traditioner lever med sina utövare. Tiden går och traditioner ebbar ut och nya uppstår. Det är så kultur fungerar. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 12:31:08 följande:
    Ändå har vi inget emot att fira kristna högtider där vi får ledigt, sjunga i kyrkan när vi går ur skolan, anammar kristna traditioner osv.
    Jag firar inga kristna högtider.

Jag firar jul, som inte är kristen. Vi har jultomte och julklappar, julgran och skinka, massa godis. Julklappsspel osv. Var är det kristna?

Vi firar nyår - nytt år. Var är det kristna?

Vi firar påsk, med ägg, kycklingar, fjädrar och godis. Påskkärringar som far till blåkulla dvs häxor! Var är det kristna?

Vi firar midsommar, med jordgubbstårta och god mat och blommor och dans - var är det kristna?

Skolavslutningar är inte alltid i kyrkan och oftast bara där pga lokalen. Inte pga religionen.

och du? finns massa yrkesgrupper som inte har ledigt idag! 
  • Anonym (Vilma)
    OlleSQ skrev 2024-05-09 14:10:28 följande:

Har aldrig sjungit i kyrkan när jag gått på sommarlov.

Tomten då? Väldigt kristen eller hur? Midsommar, lika kristen den. Våra största traditioner.

Det gjordes ju ett tappert försök att kalla det Johannes döparens dag. I Danmark köpte de det, men svenskarna var mer svårövertalade! 
  • Anonym (Ui)

Skönt att vara ledig, riktigt nice att vi har betald klämdag också. 

Jesus bryr jag mig inte det minsta om. 

• Anonym (Vilma)
    Anonym (Livia) skrev 2024-05-09 18:24:02 följande:
    Jag firar inga kristna högtider.

Jag firar jul, som inte är kristen. Vi har jultomte och julklappar, julgran och skinka, massa godis. Julklappsspel osv. Var är det kristna?

Vi firar nyår - nytt år. Var är det kristna?

Vi firar påsk, med ägg, kycklingar, fjädrar och godis. Påskkärringar som far till blåkulla dvs häxor! Var är det kristna?

Vi firar midsommar, med jordgubbstårta och god mat och blommor och dans - var är det kristna?

Skolavslutningar är inte alltid i kyrkan och oftast bara där pga lokalen. Inte pga religionen.

och du? finns massa yrkesgrupper som inte har ledigt idag! 
    Samma hos oss! Vi firar årets ljusaste och mörkaste tider, vårens ankomst, nytt kalenderår. 
  • Spucks
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-09 18:18:06 följande:
    Så du har hittat ytterligare en tråd att förpesta med dina besserwisser fasoner. 
    Det är fakta. Roligt att du försöker förolämpa personen som "Besserwisser" när hen faktiskt verkligen vet bättre (än du). Så då borde det ju anses som ett konstanterande när du kallar hen det.
  • Aniiee

All roads lead to Odin... Flört

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • OlleSQ
    Anonym (Vilma) skrev 2024-05-09 18:30:19 följande:
    Det gjordes ju ett tappert försök att kalla det Johannes döparens dag. I Danmark köpte de det, men svenskarna var mer svårövertalade! 

Vilket inte gör det till en högtid med kristen bakgrund ändå :D

• Anonym (Lova)
    Spucks skrev 2024-05-09 18:33:47 följande:
    Det är fakta. Roligt att du försöker förolämpa personen som "Besserwisser" när hen faktiskt verkligen vet bättre (än du). Så då borde det ju anses som ett konstanterande när du kallar hen det.
    Julen firas till minne av Jesu födelse. Har du också missat det? Det är fakta.  
  • Anonym (Vår)

Tycker inte vare sig det ena eller andra.

Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag