• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Tobben

Jag syndar så mycket jag bara kan, så inte Jesus dog i onödan.

• Anonym (ateist2)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 10:59:56 följande:
    Tack vare Jesus, och när han svävade upp till Himlen.
    Idag hade ingen gått med på att tro på något så märkligt som att en människa fysiskt flyger upp till himlen utan bevis. De bevis du har är någon som 100 år senare skrev ner någon annans ögonvittnen- förstår du hur klen bevisning det är??

Och visst är det märkligt att så fort det krävdes ordentlig bevisning för Guds alla mirakel så har det inte funnits ett enda mirakel? Inte ett enda mirakel!
  • Anonym (Ateist)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 12:17:35 följande:
    Hört talas om de tre vise männen, krubban och Jesusbarnet?
    Hört talas om källkritik?
  • Anonym (Märta)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-09 12:28:21 följande:
    Idag hade ingen gått med på att tro på något så märkligt som att en människa fysiskt flyger upp till himlen utan bevis. De bevis du har är någon som 100 år senare skrev ner någon annans ögonvittnen- förstår du hur klen bevisning det är??

Och visst är det märkligt att så fort det krävdes ordentlig bevisning för Guds alla mirakel så har det inte funnits ett enda mirakel? Inte ett enda mirakel!
    Ändå har vi inget emot att fira kristna högtider där vi får ledigt, sjunga i kyrkan när vi går ur skolan, anammar kristna traditioner osv.
  • Anonym (Berta)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 12:17:35 följande:
    Hört talas om de tre vise männen, krubban och Jesusbarnet?
    Hört talas om Snövit och de sju dvärgarna?
  • Anonym (Märta)
    Anonym (Berta) skrev 2024-05-09 12:33:04 följande:
    Hört talas om Snövit och de sju dvärgarna?
    Att vi firar jul beror inte på Kalle Anka och hans vänner.
  • Pundran

Det är beklagligt att våra traditioner är knutna till kristendomen, men förklarligt.

Jag njuter av en ledig dag.

• Anonym (Märta)
    Pundran skrev 2024-05-09 12:43:54 följande:

Det är beklagligt att våra traditioner är knutna till kristendomen, men förklarligt.

Jag njuter av en ledig dag.

Du skulle föredra att man tar bort de här kristna helgerna, så att vi får mindre ledigt?
  • Anonym (Berta)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 12:36:57 följande:
    Att vi firar jul beror inte på Kalle Anka och hans vänner.
    Det står var och en fritt att fira (eller inte fira) av vilken anledning de vill.

Som redan påpekats i tråden är det inget unikt kristet påfund att festa när dagarna är som kortast. 
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag