• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 10:39:08 följande:
    Gud satte medvetet Adam och Eva där frestelsen fanns, de hade inte förstånd nog att förstå vad konsekvensen skulle bli och Gud väljer att straffa handlingen med evig eld och död. Du ser inte själv hur absurd berättelsen är?

Tror du också på att Simson fick sin styrka från sitt hår eller att Noa blev flera hundra år gammal? Att Lots hustru blev en saltstod? Tror du på alla historier i gamla testamentet bokstavligt eller bara de som passar din agenda?
    Våra handlingar måste få konsekvenser så det fanns ett djupare budskap i detta, det är så vi lär oss att leva i rätt och också kunna förändra oss, be om förlåtelse och bli förlåtna. 

Jag tror på bibeln. Sen kan man ifrågasätta och diskutera. För mig är det upplevelsen och styrkan jag finner i min tro som är mitt bevis. Har man inte upplevt hans kärlek så förstår jag att det är svårt att tro, men man ska vara öppen. 
  • Anonym (Lova)

Jag har aldrig mått så bra som jag gör idag och då har jag gått igenom både sjukdomar i familjen och andra motgångar. 

• Anonym (Lova)

Men med det inte sagt att jag inte har dagar då jag mår sämre, men tron överger jag inte för det. Den är betydligt starkare. 

• Sanna43
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 10:51:41 följande:

Men med det inte sagt att jag inte har dagar då jag mår sämre, men tron överger jag inte för det. Den är betydligt starkare. 

Du är välkommen att tro vad du vill men du behöver inte försöka övertyga andra.  
  • Anonym (Märta)

Ni som inte tänkte på Jesus nu får en ny chans under Pingsthelgen. Pingstdagen är den dag som brukar benämnas som "kyrkans födelsedag".
    Pingsten är den heliga Andens högtid. En högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro.

• Anonym (Synd)

Om det fanns en gud så är det isåfall den som ska be om förlåtelse för all skit som den bara låter passera. Bra människor tvingas gå igenom helvetet de inte gjort någonting för att förtjäna samtidigt som människor som begår fruktansvärda handlingar mot omgivningen får glida vidare utan konsekvenser. Sen allt prat från troende att allt har en mening och att det inte är meningen att man ska förstå. Nämen så praktiskt att det är så det fungerar. Det man inte förstår ska man inte ifrågasätta, bara acceptera, "gud" så lägligt att kunna lägga locket på med det rimliga och tillfredsställande svaret. Det låter inte alls som snack man kan förvänta sig att en sektledare slänger i ansiktet på människorna han själv hjärntvättat för att tro på allt han säger, oavsett hur absurda saker han han säger. 

• Anonym (Lova)
    Anonym (Synd) skrev 2024-05-10 11:10:59 följande:

Om det fanns en gud så är det isåfall den som ska be om förlåtelse för all skit som den bara låter passera. Bra människor tvingas gå igenom helvetet de inte gjort någonting för att förtjäna samtidigt som människor som begår fruktansvärda handlingar mot omgivningen får glida vidare utan konsekvenser. Sen allt prat från troende att allt har en mening och att det inte är meningen att man ska förstå. Nämen så praktiskt att det är så det fungerar. Det man inte förstår ska man inte ifrågasätta, bara acceptera, "gud" så lägligt att kunna lägga locket på med det rimliga och tillfredsställande svaret. Det låter inte alls som snack man kan förvänta sig att en sektledare slänger i ansiktet på människorna han själv hjärntvättat för att tro på allt han säger, oavsett hur absurda saker han han säger. 

Så du menar att Gud ska ta ansvar för andras handlingar? Gud har garanterat sökt dessa människor men de har uppenbart vänt honom ryggen och inte varit mottagliga. Att skylla allt på Gud är en väldigt enkel lösning och ett sätt att själv inte behöva ta eget ansvar för sina handlingar. 
  • Anonym (Synd)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 11:19:04 följande:
    Så du menar att Gud ska ta ansvar för andras handlingar? Gud har garanterat sökt dessa människor men de har uppenbart vänt honom ryggen och inte varit mottagliga. Att skylla allt på Gud är en väldigt enkel lösning och ett sätt att själv inte behöva ta eget ansvar för sina handlingar. 
    Nä, gud ska man bara tacka för allt bra, all skit som händer är ens eget fel. Det spelar ingen roll om man blir sjuk, rånad, misshandlad, skadad osv. Det har inte gud något med att göra, skyll dig själv bara. Får du däremot jobbet med hög lön du sökte, hittar kärleken, vinner på lotto, får friska barn osv, då är det guds verk. Kan det bli mer praktiskt än så? Shit, det låter absolut inte som en sektledare. Den där guden du tror på påminner rätt mycket om en fet narcissist tycker jag. 
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 10:47:42 följande:
    Våra handlingar måste få konsekvenser så det fanns ett djupare budskap i detta, det är så vi lär oss att leva i rätt och också kunna förändra oss, be om förlåtelse och bli förlåtna. 

Jag tror på bibeln. Sen kan man ifrågasätta och diskutera. För mig är det upplevelsen och styrkan jag finner i min tro som är mitt bevis. Har man inte upplevt hans kärlek så förstår jag att det är svårt att tro, men man ska vara öppen. 
    Det är hur många handlingar som görs som inte får konsekvenser: alla pedofiler (bl a i kyrkan!) som är ostraffade, alla som mördar barn som kommer undan med det, alla kungar som startat krig och dödat miljoner mm, menar du att de får leva hela sitt liv och får konsekvensen efter döden? Och tvärt om med förstås, de fina och generösa människorna som utsätts för vidrigheter och dör plågsamt, är belöningen då i himlen? Om de är kristna förstås, annars får de plågas i helvetet också...

Den upplevelse du har delar du med miljoner andra, anledningarna är olika men känslan är densamma. Det är så naivt av kristna att tro att det bara är genom Gud som man kan känna frid/kärlek/mm, prata med andra som inte är kristna och du kommer förstå att massor med människor känner samma sak.
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Synd) skrev 2024-05-10 11:32:37 följande:
    Nä, gud ska man bara tacka för allt bra, all skit som händer är ens eget fel. Det spelar ingen roll om man blir sjuk, rånad, misshandlad, skadad osv. Det har inte gud något med att göra, skyll dig själv bara. Får du däremot jobbet med hög lön du sökte, hittar kärleken, vinner på lotto, får friska barn osv, då är det guds verk. Kan det bli mer praktiskt än så? Shit, det låter absolut inte som en sektledare. Den där guden du tror på påminner rätt mycket om en fet narcissist tycker jag. 
    Var är det människor samlas och söker tröst när något hemskt har hänt? Jo i kyrkan för att tända ett ljus eller bara sitta helt tyst eller få samtala med en präst som finns där för just dig. Låter det tala för sig själv. Gud skänker tröst i svåra stunder. Synden kommer alltid finnas så länge den här jorden finns kvar. 

Tråkigt att du är så aggressiv, hoppas du mår bra. 
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag