• Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 13:38:43 följande:
    Nu har du kallat flera i tråden aggressiva, är det för att vi inte bara accepterar död och sjukdom? Är det för att att vi inte bara ser på kyrkan och Gud som något fint och härligt utan faktiskt till och med skadligt ibland?

Jag har inte kommit med personangrepp, jag har däremot blivit personlig mot dig och undrat över dina resonemang- inte samma sak. Jag förstår dock att du inte vill fortsätta diskussionen eftersom vi inte låter dig komma undan med "Guds vilja", "Jesus älskar dig och dog för dig" och andra floskler som kyrkan säger och som inte håller när man skrapar på ytan.
    Och du får tycka så. Det ändrar inte min starka tro överhuvudtaget. 

Vi kristna blir ofta kallade alla möjliga saker som inskränkta, egoistiska, dömande. Det konstiga är att de som står för de flesta av dessa egenskaper är ni ateister. 
  • Sanna43
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 14:18:13 följande:

Vi kristna blir ofta kallade alla möjliga saker som inskränkta, egoistiska, dömande. Det konstiga är att de som står för de flesta av dessa egenskaper är ni ateister. 
    Alltså det finn både dömande ateister och dömande troende. Har med personen att göra ej religon. 
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 11:49:20 följande:
    Exakt, du tänker helt rätt.
    De kommer att dömas och få sitt straff till slut, var så säker. För oss kristna är döden inte slutet, det är början på evigheten där varken sjukdom eller lidande finns. 

"I den yttersta tiden ska Kristus ska komma tillbaka och döma levande och döda. Alla ska dömas efter sina gärningar". 

Du tycker inte din text ovan är fördömande och vidrig? Att vi ska vara säkra på att vi kommer dömas och få vårat straff? 

• Aniiee

Som delvis uppvuxen i en helt annan kultur och med flera i hemmet Finner jag diskussionen fascinerande. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 14:42:50 följande:

Du tycker inte din text ovan är fördömande och vidrig? Att vi ska vara säkra på att vi kommer dömas och få vårat straff? 

Så du vill helt plötsligt inte att våldtäktsmän och mördare ska få sitt straff? 

"Döm inte andra så blir ni själv inte dömda. Gud kommer behandla er som ni behandlar andra". Det är ganska tydliga ord och självklarheter. Jag är inte rädd. 
  • Anonym (ateist2)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 14:59:46 följande:
    Så du vill helt plötsligt inte att våldtäktsmän och mördare ska få sitt straff? 

"Döm inte andra så blir ni själv inte dömda. Gud kommer behandla er som ni behandlar andra". Det är ganska tydliga ord och självklarheter. Jag är inte rädd. 
    Jag har inga problem att döma folk eller ge straff, det är inte jag som säger att jag är fylld av kärlek och förlåtelse eller att Gud är ljus och ger mig frid. 

Problemet är när kristna utger sig för att vara så goda och ha Jesus i sitt hjärta ändå finner ett sorts nöje i att berätta hur vi kommer hamna i helvetet för att vi inte tror på Gud. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 11:53:24 följande:
    Du fortsätter att vara aggressiv och kommer med personangrepp och då räcker det för mig. Jag väljer att avsluta min diskussion med dig eftersom vi inte kommer längre.  

Vad var det nu Jesus sa?
    Hm... Jo detta var det:

"Den som är utan synd kastar första stenen".

Det var som står i bibeln att han sade så.

Vi ateister använder oss av vanligast "Du skall inte kasta sten i glashuset"..

Citerar dig och ditt aggressiva inlägg,
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-09 18:18:06 följande:
    Så du har hittat ytterligare en tråd att förpesta med dina besserwisser fasoner. 
    (slut citat)

Rätt så tydlig aggressivitet du visar prov på där.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Märta)
    Aniiee skrev 2024-05-10 14:51:39 följande:

Som delvis uppvuxen i en helt annan kultur och med flera i hemmet Finner jag diskussionen fascinerande. 

Tror du att Sverige kommer se annorlunda ut i framtiden, om vi tänker på religioner?
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 15:03:00 följande:
    Jag har inga problem att döma folk eller ge straff, det är inte jag som säger att jag är fylld av kärlek och förlåtelse eller att Gud är ljus och ger mig frid. 

Problemet är när kristna utger sig för att vara så goda och ha Jesus i sitt hjärta ändå finner ett sorts nöje i att berätta hur vi kommer hamna i helvetet för att vi inte tror på Gud. 
    Att följa Jesus är ett personligt val du gör. Du har gjort valet att vara ateist och får också lära dig att hantera det och de känslor som kommer med det valet. Jag har inte mött någon kristen (och jag har rört mig i många kristna sammanhang), som anser att han eller hon är fullkomlig. Vi är rätt vanliga människor som kan prata om allt mellan himmel och jord. 
  • Anonym (Lova)
    EnAnonumius skrev 2024-05-10 16:28:00 följande:

Vad var det nu Jesus sa?
    Hm... Jo detta var det:

"Den som är utan synd kastar första stenen".

Det var som står i bibeln att han sade så.

Vi ateister använder oss av vanligast "Du skall inte kasta sten i glashuset"..

Citerar dig och ditt aggressiva inlägg,
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-09 18:18:06 följande:
    Så du har hittat ytterligare en tråd att förpesta med dina besserwisser fasoner. 
    (slut citat)

Rätt så tydlig aggressivitet du visar prov på där.
    Duktig du är som lagt tid på att leta upp det inlägget. Det var klumpigt uttryckt och jag är inte fullkomlig. Det hindrar mig inte från att tro på Gud och det fantastiska med det är att vi får be om förlåtelse. 
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag