• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-23 06:56:14 följande:
    36 och 43🙏🏼

hahah ja det är hemskt samtidigt som fantastisk.. å inatt har jag vaknat och vart jätte varm sen sjukt torr i munnen så fått druckit en gång i timman typ å sen sprungit upp och kissat! Måste ju va den där cyclogesten? 
    Ingen aning, jag har inte märkt något särskilt från proggisarna, men det är säkert olika! Håller tummarna att det är något annat förstås, även om det kanske är lite tidigt än? ☺️
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-23 20:33:33 följande:
    Ingen aning, jag har inte märkt något särskilt från proggisarna, men det är säkert olika! Håller tummarna att det är något annat förstås, även om det kanske är lite tidigt än? ☺️
    nä vet inte jag heller, detta är inget jag tänkte på när jag fick cyklogest i oktober. minns att magen va svullen, va trött vilket jag också är nu, mådde lite illa och spända bröst å sjuk huvudvärk efter några dar!! Ja det borde va tidigt men om det blivit nå med en 5dagars så borde min ha fäst senast i förmiddags om det nu är så pass precis😅 har känts annorlunda i magen idag, å spänt lite neråt äggstockarna.. hur mår du? ☺️
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-23 20:47:56 följande:
    nä vet inte jag heller, detta är inget jag tänkte på när jag fick cyklogest i oktober. minns att magen va svullen, va trött vilket jag också är nu, mådde lite illa och spända bröst å sjuk huvudvärk efter några dar!! Ja det borde va tidigt men om det blivit nå med en 5dagars så borde min ha fäst senast i förmiddags om det nu är så pass precis😅 har känts annorlunda i magen idag, å spänt lite neråt äggstockarna.. hur mår du? ☺️
    Vad spännande! När jag frågade chatGPT verkade det som att blastocysten liksom fäster över dlera dagar, men att den börjar infästningen väldigt tätt inpå insättningen? Dvs typ resan dag 2 ofta? Har du fått samma information? Jag går heöa riden runt och tänker på hur lilla blaston i magen mår och har det, haha 🙈 

Jag mår bra och har inga andra symtom än lätt mensvärk. Men det hade jag redan lite känningar av på morgonen innan återföringen, vilket sen triggades mer edter årerföringen (är ganska känslig och får lätt lite mensvärkkänsla av gynundersökningar). Jag hade dock ett dygn fritt från mensvärk sen, men igår kväll började jag få lite lätt värk igen så jag vill hoppas att set kanske kan vara blaston som börjar fästa så smått mot slemhinnan - men det är nog mest önsketänkande...

En annan tanke jag har är att mensvärken (edtersom den kom innan årerföringen eg) inte är ett gott tecken utan att kroppen lite för tidigt förberedde sig för mens och att slemhinnan inte utvecklats som den ska osv. Ja, många tsnkar som du hör...
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-24 04:15:14 följande:
    Vad spännande! När jag frågade chatGPT verkade det som att blastocysten liksom fäster över dlera dagar, men att den börjar infästningen väldigt tätt inpå insättningen? Dvs typ resan dag 2 ofta? Har du fått samma information? Jag går heöa riden runt och tänker på hur lilla blaston i magen mår och har det, haha 🙈 

Jag mår bra och har inga andra symtom än lätt mensvärk. Men det hade jag redan lite känningar av på morgonen innan återföringen, vilket sen triggades mer edter årerföringen (är ganska känslig och får lätt lite mensvärkkänsla av gynundersökningar). Jag hade dock ett dygn fritt från mensvärk sen, men igår kväll började jag få lite lätt värk igen så jag vill hoppas att set kanske kan vara blaston som börjar fästa så smått mot slemhinnan - men det är nog mest önsketänkande...

En annan tanke jag har är att mensvärken (edtersom den kom innan årerföringen eg) inte är ett gott tecken utan att kroppen lite för tidigt förberedde sig för mens och att slemhinnan inte utvecklats som den ska osv. Ja, många tsnkar som du hör...

Det stämmer med det som jag läst att en blasto fäster 24-48h efter återföring! Förresten vad är chatGPT? 
    haha jag förstår precis!! Jasså, ja den är inte rolig när man känner mensvärken, är ju så svårt nu för man vet ju inte om det är mens, graviditet eller som du säger också en känsla efter återföringen/undersökning.. 

Men det där med slemhinnan, ser inte läkaren det när de gör själva återföringen? Jag har för mig att han sa att den såg bra ut å så, vad nu det innebär iofs.. Jag tänker på mensen din, även om den skulle varit på g så stannar väl sånt av när du tar ovitrelle-sprutan och om återföring lyckas?! eller tänker jag galet nu med sprutan? 

och det verkar vara många som skriver om molvärk och att det vart tecken på graviditet 😄

• Solrosen96
    Jassan123 skrev 2025-04-22 20:19:05 följande:
    Men vad skönt att det börjar närma sig igen ! Nu hoppas vi på ett dunder ägg för er del 🤗 Var idag på ultraljud efter mitt MA och allt såg bra ut . Så nu sitter jag också bara och väntar på att mensen ska komma ! 🤣 
    Hej jassan! Jaa nu har vi vul nästa fredag, förhoppningsvis är min cykel normal igen. Brukar få positivt äl test dag 12-14 vanligtvis, hoppas det blir så denna månaden. Blir galen av all väntan, tiden går så fort men samtidigt så långsamt 🥲

Hoppas din mens kommer snart också då så vi kan ruva ihop 😅🥰🥰
  • Solrosen96
    Doris2024 skrev 2025-04-23 08:48:08 följande:

Tar ni alla något extra efter insättning? 
    Är det någon som bara kör på naturlig cykel och den egna kroppen? 
    Vi har återföring i eftermiddag, andra försöket och bara kört på min egen kropps funktion trots min ålder. Läkaren sa att allt ser ju bra ut och vi har ju problemet hos min sambo, därav ivf. 

Jag ska ta cyclogest efter men annars kör vi naturlig cykel. 😊
  • Doris2024
    Solrosen96 skrev 2025-04-24 21:39:04 följande:

Vi gjorde insättning igår och jag tar inget varken innan eller nu efter. Bara att hålla tummarna att kroppen vill och fungerar. Vi såg iaf. hela processen på ul skärmen denna gång vilket vi inte gjorde på förra, då kändes det som läkaren chansade att han var på rätt plats. Så att han fick embryot till rätt ställe borde ha funkat ☺️
  • EJT
    Doris2024 skrev 2025-04-24 22:10:02 följande:

Vi gjorde insättning igår och jag tar inget varken innan eller nu efter. Bara att hålla tummarna att kroppen vill och fungerar. Vi såg iaf. hela processen på ul skärmen denna gång vilket vi inte gjorde på förra, då kändes det som läkaren chansade att han var på rätt plats. Så att han fick embryot till rätt ställe borde ha funkat ☺️
    Vid min återföring användes inget UL heller 🤷 Vad brukar vara standard?
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-24 06:04:53 följande:

Det stämmer med det som jag läst att en blasto fäster 24-48h efter återföring! Förresten vad är chatGPT? 
    haha jag förstår precis!! Jasså, ja den är inte rolig när man känner mensvärken, är ju så svårt nu för man vet ju inte om det är mens, graviditet eller som du säger också en känsla efter återföringen/undersökning.. 

Men det där med slemhinnan, ser inte läkaren det när de gör själva återföringen? Jag har för mig att han sa att den såg bra ut å så, vad nu det innebär iofs.. Jag tänker på mensen din, även om den skulle varit på g så stannar väl sånt av när du tar ovitrelle-sprutan och om återföring lyckas?! eller tänker jag galet nu med sprutan? 

och det verkar vara många som skriver om molvärk och att det vart tecken på graviditet 😄

Jo jag trodde också de skulle kolla slemhinnan vid återföring, men vid min återföring gjordes inget UL och då går det väl inte att säga något om slemhinnan tänker jag... 
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-25 05:58:55 följande:
    Jo jag trodde också de skulle kolla slemhinnan vid återföring, men vid min återföring gjordes inget UL och då går det väl inte att säga något om slemhinnan tänker jag... 
    Jag vet inte mer än vad jag först upplevt på Livio i Umeå och nu Livio i Falun. Vid återföringen mina tre gånger har man haft ultraljud, antingen har en sköterska hållit i den eller så har jag fått hållit den på magen själv medan läkaren gbort sitt jobb. Men det kanske är med det vaginala ultraljudet som de ser slemhinnan, blir osäker nu.. 
    Men i Umeå kunde jag tilloch med få bild på när embryot hamnat i livmodern! 
Svar på tråden IVF 2025