Josefine1987 skrev 2025-04-27 11:23:20 följande:
Hej på er, hoppas det är okej att jag hoppar in. Tack för att ni delar med er så i dessa trådar. Jag har läst och följt flera av under många månader, vilket gett mig så mycket <3
Jag och min sambo har försökt bli gravida i 3 år. Vi blev remitterade för IVF för 1,5 år sedan men pga tråkiga omständigheter har allt dragit ut på tiden.
Vi gjorde vårt första äggutag i fredags. Vi fick 10 ägg och spermierna såg bra ut. Vi bokade tid för återföring på onsdag (dag 5). Vi bor några timmar från kliniken, så det krävs mycket planering för att få till allt med ledighet från jobb osv. Kliniken skulle inte ringa i helgen.
Istället ringde dom igår och sa att tyvärr så blev endast två befruktade och nu kunde vi få återföring på måndag dag 3, om vi ville (vad betyder det? att det är så liten chans att det är knappt värt?). Jag blev så ledsen att jag knappt minns vad han sa.
Det känns som vi bränner våra försök nu. Vet att det bara är första och är helt inställd på att flera troligtvis kommer behövas, men vi är ganska gamla (37 + 38) och kommer kanske inte ha råd att betala egna försök sen. Känslorna skenar.
Hur mycket sämre än chansen med återföring dag 3 jämfört med dag 5?
Om bara 2/10 blir befruktade, kommer man välja ICSI nästa gång då?
Livet är tufft på flera fronter just nu. Tyngst är att jag förlorade min mamma för en månad sedan, mamma som var min stora stöttepelare. Samtidigt ville varken jag eller mamma att jag skulle vänta längre, men jag är rädd att min sorg ska påverka chanserna negativt.
Hej Josefine och välkommen in i tråden!
Åh så fruktansvärt sorgligt med din mamma, stackars stackars dig vad tungt allt måste vara nu!! 😔💔 Hoppas vi kan finnas som någon slags tröst och hjälp!
Jag är ingen expert på IVF, har gjort 2sprutomgångar/äggplock och är på 3e återföring just nu. Men vi får bara befruktade ägg genom ICSI, för annars orkar inte spermierna igenom skalen på äggen, dem testade första ägguttaget då de fick ut 8ägg. De lade 4st i en skål för naturlig befruktning och inga spermier tog sig igenom fast de försökte (de sa att mina skal va för hårda alt. spermier inte riktigt orkade), de andra 4st testade de att befrukta med nål och lyckades med 3/4 och man återförde ett färskt i mig på dag 3 och lyckades frysa ett av de andra på dag 5 tror jag det va. Men ingen av dessa ledde sedan till en graviditet tyvärr fast allt hade sett bra ut med slemhinna osv.
Nu efter byte av klinik från umeå till Falun (30 mil närmre för oss), så lyckades dem få ut bara 5ägg och de gjorde ICSI på alla och 4/5 befruktades och de lät dessa utveckla sig och jag antar för att förhindra en eventuell återföring av ett embryo som inte utvecklar sig som den ska så fick jag ett av dessa återfört i måndags på dag 5(blastocyst), och jag hade turen att de lyckades frysa in 2st på dag 6.
jag har hört bra om blastocyst, just kanske för att man undviker att sätta in embryon för tidigt som slutar utveckla sig under dag 4-6.. Men det är nog det enda jag vet och kan tänka mig , finns säkert någon med massa mer info om detta!
Jag har även hört att den bästa miljön för ett embryo att växa till sig och utvecklas bäst är i livmodern, därav är det nog inte fel att sätta in ett 2-3dagars heller tror jag!
förstår om du blev besviken med bara 2st befruktade, men samtidigt så vet man ju inte kan räcka med 1 eller 2 gånger. och ni har ju 2till gratis sprutbehandlingar så du kanske ska tillåta dig själv att få slappna av lite gällande det iaf och testa och se?
många kramar från mig //J