• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Josefine1987

Tog ledigt från jobbet (vilket är extra jobbigt då jag är ny och verkligen vill göra mitt bästa då det är ett jobbar jag kämpat för länge), åkte 3 timmars med start kl 05 imorse. När jag kommit fram ringer dom och säger att inget embryo ser bra ut :( 

Förstår verkligen att ni och många andra gått igenom det här och betydligt tuffare saker flera ggr, men det är ändå så hjärtskärande.

Nu skulle dom odla vidare två halvdana embryon, för att eventuellt frysa in dag 5 eller 6. Jag frågade flera ggr varför man inte gör en färsk återföring dag 5 om det ser tillräckligt okej ut för att frysa in, men fick inget svar.

Antar att jag ska sluta med Progesteronet, men det sa han inget om. Det var åter igen en labb-person som ringde och jag tycker det är svårt att få svar på mina frågor då eftersom det främst gäller behandlingen.

• Hejåhoj
    Josefine1987 skrev 2025-04-28 08:30:51 följande:

Tog ledigt från jobbet (vilket är extra jobbigt då jag är ny och verkligen vill göra mitt bästa då det är ett jobbar jag kämpat för länge), åkte 3 timmars med start kl 05 imorse. När jag kommit fram ringer dom och säger att inget embryo ser bra ut :( 

Förstår verkligen att ni och många andra gått igenom det här och betydligt tuffare saker flera ggr, men det är ändå så hjärtskärande.

Nu skulle dom odla vidare två halvdana embryon, för att eventuellt frysa in dag 5 eller 6. Jag frågade flera ggr varför man inte gör en färsk återföring dag 5 om det ser tillräckligt okej ut för att frysa in, men fick inget svar.

Antar att jag ska sluta med Progesteronet, men det sa han inget om. Det var åter igen en labb-person som ringde och jag tycker det är svårt att få svar på mina frågor då eftersom det främst gäller behandlingen.

Det låter ju jättekonstigt i mina öron iaf, kanske är nån annan här som har nå bättre idé om varför det kan va så.. men väldigt konstigt att du inte fick nå direkt svar om hur eller varför, och varför ringer inte en sköterska som har kontakt med läkaren? 
  • Josefine1987
    Anonym (Miss) skrev 2025-04-27 20:47:47 följande:

Någon som vet hur det funkar om man blir gravid precis innan man börjar med sprutorna och sedan får missfall ? Måste man vänta ett helt år igen?

Det kanske är olika, men jag har vänner som varit med om det som inte behövt vänta ett helt år. Däremot behövdes en läkarbedömning om när kroppen var redo för att starta IVF, minns inte hur lång tid det tog, men inte så länge.

Beklagar verkligen missfallet. Jag hoppas du får hjälp snabbt! 

• EJT
    Josefine1987 skrev 2025-04-28 08:30:51 följande:

Men fy så tråkigt! Hur mår du nu? Jag hsr också min klinik ca 3 timmar bort, så det är samma problem inför återföringarna här. De kollar ju bara till dem strax innan återförande och då är jag typ redan på plats. Sån chansning... 
  • EJT

Nu har jag fått helt blankt test även på RD8 (blastocyst) och käknwr mig fortsatt helt ogravid, så nu avskriver jag denna gång. Praktiskt jobbigt att behöva gp igenom äggplock osv igen. Känns ju nu också helt värdelöst att fortsätta med progresteronet fram till RD13 enligt klinikens instruktion. Man vill ju bara komma igång igen nu, inte dra ut på det mer! Urk! 

• VSGJ2025
    EJT skrev 2025-04-30 06:37:38 följande:
    Men fy så tråkigt! Hur mår du nu? Jag hsr också min klinik ca 3 timmar bort, så det är samma problem inför återföringarna här. De kollar ju bara till dem strax innan återförande och då är jag typ redan på plats. Sån chansning... 
    åh stackars er, både de negativa beskeden på olika sätt och sen att ni båda har så långt till kliniken. Måste vara oerhört tufft. Styrkekramar ❤️
  • VSGJ2025
    Elon95 skrev 2025-04-23 18:31:47 följande:
    Tack detsamma! 😍 hur gick det för dig sen fick du komma in på UL innan påsk? Ja väntan är som sagt eländigt haha. Lite jobbigt att inte veta datum ännu på när insättning ska ske tycker jag 😅 men det kommer, ska göra äl tester inför det så småningom.  
    Jag ringde på onsdagen innan påsk och fick komma in direkt på ett UL och då såg slemhinnan tunn ut och jag kunde börja med hormonstimuleringen av slemhinnan dagen efter. Vi var på nytt UL häromdagen och då var slemhinnan tjock och fin och om ett par dagar ska jag börja med progestoronet och nästa vecka är första återföreningen (FET) inbokad. Äntligen är det dags! Åh vad jag hoppas att det ska gå bra. vi har ju turen med många i frysen så det gör mig nog mycket lugnare inför tanken att det inte klarar upptiningen eller inte fäster men såklart kommer det vara jobbigt ändå. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg och bara njuta av denna tid 😊❤️

själv då, några nya besked och datum? Fått några utslag på testerna? 😊
  • Josefine1987
    EJT skrev 2025-04-27 20:55:07 följande:
    Ja, fy, det är verkligen berg- och dalbana med IVF. Jag kände mig ganska hoppfull innan uppstart men när första resultatet blev sådär är jag inte alls lika säker på att det blir nåt syskon här...  Och plötsligt känns 3-paketet vi köpte inte alls så dumt, och som att det också snabbt blir förbrukat om vi inte kan få till några frysförsök... 
    Förstår din känsla. Tre försök känns så lite om det inte blir så många försök av varje försök.
  • Josefine1987
    EJT skrev 2025-04-30 06:37:38 följande:

Idag blev det helt bekräftat att inget embryon såg ok ut. Jag har varit inställd på att det kan bli få ägg, få befruktade, få embryon och att ruvartiden kommer vara jobbig och att chansen är relativt låg även då för att det ska lyckas.

Men när vi inte ens kommer till återföring så känns det ännu tyngre. Jag känner en oro för att något är fel och att vi aldrig kommer komma till steget med återföring :(

• Solrosen96
    Josefine1987 skrev 2025-04-30 08:26:32 följande:

Idag blev det helt bekräftat att inget embryon såg ok ut. Jag har varit inställd på att det kan bli få ägg, få befruktade, få embryon och att ruvartiden kommer vara jobbig och att chansen är relativt låg även då för att det ska lyckas.

Men när vi inte ens kommer till återföring så känns det ännu tyngre. Jag känner en oro för att något är fel och att vi aldrig kommer komma till steget med återföring :(

Men åh vad tråkigt att höra, trodde ändå att det skulle bli en återföring :/

Förstår att allt är jobbigt nu, rå om varandra nu extra mycket.

Var det här första äggplocket?  Isåfall så vet dom ju kanske vad dom ska testa att göra annorlunda nästa gång för bättre resultat. 
Svar på tråden IVF 2025