• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-25 06:11:25 följande:
    Jag vet inte mer än vad jag först upplevt på Livio i Umeå och nu Livio i Falun. Vid återföringen mina tre gånger har man haft ultraljud, antingen har en sköterska hållit i den eller så har jag fått hållit den på magen själv medan läkaren gbort sitt jobb. Men det kanske är med det vaginala ultraljudet som de ser slemhinnan, blir osäker nu.. 
    Men i Umeå kunde jag tilloch med få bild på när embryot hamnat i livmodern! 
    Ja, jag googlade och förstod då att olika kliniker verkar ha olika rutiner... 

Annan fråga, jag fick ings ägg till frysen. Har en känsla att detta försök kanske inte tar sig. Kan man göra en stimulering och äggplock direkt efteråt nu? Kör korta metoden. Annars on man måste vänta en cykel kommer vi inte köra förrän efter sommarledigheten 😔
  • Doris2024

Jag har fått koll båda gångerna med vul innan. Förra månaden kollade vi fyra dagar innan insättning för att se att kroppen var redo och denna gång precis innan på plats. Han sa att slemhinnan såg väldigt bra och redo ut. 

Jag är också på Livio Falun så han använder sen ul på magen och vi kunde följa hela processen och såg när det blev ett litet moln på skärmen när ägget åkte ur katetern och in. 

• Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-25 06:16:58 följande:
    Ja, jag googlade och förstod då att olika kliniker verkar ha olika rutiner... 

Annan fråga, jag fick ings ägg till frysen. Har en känsla att detta försök kanske inte tar sig. Kan man göra en stimulering och äggplock direkt efteråt nu? Kör korta metoden. Annars on man måste vänta en cykel kommer vi inte köra förrän efter sommarledigheten 😔
    Det borde man ju kunna göra! Ring kliniken å fråga så du har alla sprutor å sånt redo om det nu skulle bli så! Fast jag tror vi plussar båda två den här gången 🙏🏼😁 har övervägt att tjuvtesta på må-tis om det inte kommit nå blödning! 
  • Hejåhoj
    Doris2024 skrev 2025-04-25 06:56:36 följande:

Jag har fått koll båda gångerna med vul innan. Förra månaden kollade vi fyra dagar innan insättning för att se att kroppen var redo och denna gång precis innan på plats. Han sa att slemhinnan såg väldigt bra och redo ut. 

Jag är också på Livio Falun så han använder sen ul på magen och vi kunde följa hela processen och såg när det blev ett litet moln på skärmen när ägget åkte ur katetern och in. 

Kul att du också är i Falun! Jag va lite nervös när jag hörde det va en man, men det hade jag inte behövt vara kände jag sen 😄 
    Spånnande nu när vi är några som ruvar samtidigt
  • Doris2024
    Hejåhoj skrev 2025-04-25 07:09:51 följande:
    Kul att du också är i Falun! Jag va lite nervös när jag hörde det va en man, men det hade jag inte behövt vara kände jag sen 😄 

Jag har barn sen tidigare och är härdad av manliga läkare 🤪😅 man gör ju både vul och undersökningar så lika bra att finna sig i det. Tror det kändes jobbare för sambon som satt brevid ☺️
  • Doris2024
    EJT skrev 2025-04-25 05:57:05 följande:
    Vid min återföring användes inget UL heller 🤷 Vad brukar vara standard?
    Blev nyfiken, hur görs återföringen utan ul? 
    Kollar dom inte så att katetern är rätt placerad i livmodern?
  • EJT
    Doris2024 skrev 2025-04-25 12:36:01 följande:
    Blev nyfiken, hur görs återföringen utan ul? 
    Kollar dom inte så att katetern är rätt placerad i livmodern?
    Ingen aning, men läste lite andra trådar där det var fler från CVL som ej haft UL under återföring. De har ju bra statistik på sina IVF-behandlingar så det verkar kanske inte påverka. Sen vet jag ju inte om olika läkare gör olika. Antar att UL inte behövs för att veta att katetern är helt rätt placerad helt enkelt. Litar på personalen och jag är ju ingen expert ☺️
  • Solrosen96
    Doris2024 skrev 2025-04-24 22:10:02 följande:
    Solrosen96 skrev 2025-04-24 21:39:04 följande:
    Jag ska ta cyclogest efter men annars kör vi naturlig cykel. 😊

Vi gjorde insättning igår och jag tar inget varken innan eller nu efter. Bara att hålla tummarna att kroppen vill och fungerar. Vi såg iaf. hela processen på ul skärmen denna gång vilket vi inte gjorde på förra, då kändes det som läkaren chansade att han var på rätt plats. Så att han fick embryot till rätt ställe borde ha funkat ☺️
    Men då antar jag att läkaren anser att du har såpass bra progestetronvärden att det inte behövs. Vad skönt att ni fick se hela processen, de fick vi också göra senast 😊

Jag önskar dig all lycka och att de blir positivt 💕💕
  • Solrosen96
    EJT skrev 2025-04-25 05:57:05 följande:
    Vid min återföring användes inget UL heller 🤷 Vad brukar vara standard?
    Vi hade också UL vid återföring, de visade slemhinnan och hur embryot hade satt sig o så 😊
  • Hejåhoj
    Doris2024 skrev 2025-04-25 12:33:56 följande:

Jag har barn sen tidigare och är härdad av manliga läkare 🤪😅 man gör ju både vul och undersökningar så lika bra att finna sig i det. Tror det kändes jobbare för sambon som satt brevid ☺️
    Åh det förstår jag då! Ja liksom vad ska man göra😅 haha ja kanske det!! min sa inte ett ljud om det men han hade fullt upp mä å lugna ner mig så🤣🤣
Svar på tråden IVF 2025