• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • EJT

Idag har jag arbetat ute i trädgården hela dagen och är därför helt slut och solsting. Inbillar mig att jag nästan är lite lätt illamående av tröttheten, men då är det ju svårt att inte småhoppas att det skulle vara nåt minimalt HCG man börjar känna av. Alltså denna period är alltid lika vidrig, man går och hoppas och inbillar sig alla möjliga symtom! 

• Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-26 19:15:08 följande:

Idag har jag arbetat ute i trädgården hela dagen och är därför helt slut och solsting. Inbillar mig att jag nästan är lite lätt illamående av tröttheten, men då är det ju svårt att inte småhoppas att det skulle vara nåt minimalt HCG man börjar känna av. Alltså denna period är alltid lika vidrig, man går och hoppas och inbillar sig alla möjliga symtom! 

Förstår precis! Och man analyserar ju och känner in Allt nu! Även om det är tidigt så är det ju inte heller omöjligt att faktiskt känna något, men är som du säger kan lika gärna va inbillning 😝
    jag är ju på rd5 idag och känner mig fortsatt varm, lite ont i ryggen och sen kanske fått lite molvärk i magen nu på kvällen och ner insida låren.. precis lite känsla som när man har mens.. När sa du att du skulle tjuvtesta? 
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-26 19:34:22 följande:
    Förstår precis! Och man analyserar ju och känner in Allt nu! Även om det är tidigt så är det ju inte heller omöjligt att faktiskt känna något, men är som du säger kan lika gärna va inbillning 😝
    jag är ju på rd5 idag och känner mig fortsatt varm, lite ont i ryggen och sen kanske fått lite molvärk i magen nu på kvällen och ner insida låren.. precis lite känsla som när man har mens.. När sa du att du skulle tjuvtesta? 
    Haha, jag förstår precis! Tiden går sååå långsamt.... 

När jag googlat verkar många kunna få svagt, svagt utslag runt rd6-7 så på måndag när jag har rd6 tänkte jag börja testa 🙈 Plåga mig själv... Men jag vill hellre få ner lite hopp om det är så att testen är helt blanka. 
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-26 20:43:11 följande:
    Haha, jag förstår precis! Tiden går sååå långsamt.... 

När jag googlat verkar många kunna få svagt, svagt utslag runt rd6-7 så på måndag när jag har rd6 tänkte jag börja testa 🙈 Plåga mig själv... Men jag vill hellre få ner lite hopp om det är så att testen är helt blanka. 
    Som bara den?!
    haha ?plåga dig?.. nä men fattar, det är både ock! vet du när din mens är beräknad? Eller vad säger man; BIM - Beräknad icke mens?
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-04-26 21:23:27 följande:
    Som bara den?!
    haha ?plåga dig?.. nä men fattar, det är både ock! vet du när din mens är beräknad? Eller vad säger man; BIM - Beräknad icke mens?
    Nä? Men är inte det orelevant i ivf-behandling? 😅
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-04-26 22:06:00 följande:
    Nä? Men är inte det orelevant i ivf-behandling? 😅
    Har sett i andra trådar hur de talar om BIM, förra vändan när jag gjorde i princip ostimulerad återföring så kom min mens efter bara 5 dar typ som den skulle gjort i vanliga fall. 
    Första gången vid äggplock å stimulerat precis som nu, så va den några dagar senare Och jag hade även plus på stickan dagen innan TD som va svagt ett par dagar innan jag blödigt klart å det va borta.. :/
  • Doris2024

Jag kör ju helt ostimulerad och förra månaden fick jag mens på min BIM dag och min testdag var satt fyra dagar senare. 
    Är ungefär lika nu så har BIM på lördag och testdag tisdagen efter. Så om jag inte får mens innan söndag nästa vecka så tänker jag testa ☺️

• Hejåhoj
    Doris2024 skrev 2025-04-27 09:14:54 följande:

Jag kör ju helt ostimulerad och förra månaden fick jag mens på min BIM dag och min testdag var satt fyra dagar senare. 
    Är ungefär lika nu så har BIM på lördag och testdag tisdagen efter. Så om jag inte får mens innan söndag nästa vecka så tänker jag testa ☺️

Skönt att köra ostimulerat! 🤗 Håller tummarna för att mensen håller sig undan!!!!

har fortsatt lite molvärk i magen sen igår kväll, å bak i ryggen å lite ner på insida lår.. och är fortsatt varm, men fryser ändå ibland sen plötsligt jättetrött men det har jag varit hela tiden och beror nog på cyklogest.

men har tänkt på en grej, att den här sprut/äggplocksomgången verkar skilja sig åt med symptomen från första omgången i oktober! Vet inte varför, om jag va knäpp eller något eller att det faktiskt var så, men jag har inte skrivit upp ett enda symptom då förns jag fick ont i huvudet på RD9 och sen började få färgade flytningar på RD10 kväll.. 
    Den här gången hade jag ju tydliga känningar nere i äggstockar/livmoder RD1 och RD2, sen efter det lite andra olika symptom varje dag.. 
    Vet inte om jag vågar hoppas att det är positivt. Men har även känt att livmodertappen har flyttat sig under gårdagen, det kan också betyda positivt eller att mens är på g, beror på vart man läser om det och verkar vara olika från person till person😆
  • Josefine1987

Hej på er, hoppas det är okej att jag hoppar in. Tack för att ni delar med er så i dessa trådar. Jag har läst och följt flera av under många månader, vilket gett mig så mycket <3

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 3 år. Vi blev remitterade för IVF för 1,5 år sedan men pga tråkiga omständigheter har allt dragit ut på tiden.

Vi gjorde vårt första äggutag i fredags. Vi fick 10 ägg och spermierna såg bra ut. Vi bokade tid för återföring på onsdag (dag 5). Vi bor några timmar från kliniken, så det krävs mycket planering för att få till allt med ledighet från jobb osv. Kliniken skulle inte ringa i helgen. 

Istället ringde dom igår och sa att tyvärr så blev endast två befruktade och nu kunde vi få återföring på måndag dag 3, om vi ville (vad betyder det? att det är så liten chans att det är knappt värt?). Jag blev så ledsen att jag knappt minns vad han sa.

Det känns som vi bränner våra försök nu. Vet att det bara är första och är helt inställd på att flera troligtvis kommer behövas, men vi är ganska gamla (37 + 38) och kommer kanske inte ha råd att betala egna försök sen. Känslorna skenar.

Hur mycket sämre än chansen med återföring dag 3 jämfört med dag 5?
    Om bara 2/10 blir befruktade, kommer man välja ICSI nästa gång då?

Livet är tufft på flera  fronter just nu. Tyngst är att jag förlorade min mamma för en månad sedan, mamma som var min stora stöttepelare. Samtidigt ville varken jag eller mamma att jag skulle vänta längre, men jag är rädd att min sorg ska påverka chanserna negativt.

• Solrosen96
    Josefine1987 skrev 2025-04-27 11:23:20 följande:

Hej på er, hoppas det är okej att jag hoppar in. Tack för att ni delar med er så i dessa trådar. Jag har läst och följt flera av under många månader, vilket gett mig så mycket <3

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 3 år. Vi blev remitterade för IVF för 1,5 år sedan men pga tråkiga omständigheter har allt dragit ut på tiden.

Vi gjorde vårt första äggutag i fredags. Vi fick 10 ägg och spermierna såg bra ut. Vi bokade tid för återföring på onsdag (dag 5). Vi bor några timmar från kliniken, så det krävs mycket planering för att få till allt med ledighet från jobb osv. Kliniken skulle inte ringa i helgen. 

Istället ringde dom igår och sa att tyvärr så blev endast två befruktade och nu kunde vi få återföring på måndag dag 3, om vi ville (vad betyder det? att det är så liten chans att det är knappt värt?). Jag blev så ledsen att jag knappt minns vad han sa.

Det känns som vi bränner våra försök nu. Vet att det bara är första och är helt inställd på att flera troligtvis kommer behövas, men vi är ganska gamla (37 + 38) och kommer kanske inte ha råd att betala egna försök sen. Känslorna skenar.

Hur mycket sämre än chansen med återföring dag 3 jämfört med dag 5?
    Om bara 2/10 blir befruktade, kommer man välja ICSI nästa gång då?

Livet är tufft på flera  fronter just nu. Tyngst är att jag förlorade min mamma för en månad sedan, mamma som var min stora stöttepelare. Samtidigt ville varken jag eller mamma att jag skulle vänta längre, men jag är rädd att min sorg ska påverka chanserna negativt.

Hej, välkommen till gruppen! 😊

Det är vanligt att flera faller bort under utvecklingen, vi hade 5 befruktade ägg men bara 2 var användbara, en satte vi in på dag 3 och en klarade sig till dag 5 o frystes in. Jag blev gravid på dag 3 embryot, tyvärr fick ja tidigt missfall efter men det har nog inte med hur många dagar den var.

Jag skulle inte ge upp redan,  har dom pratat om att sätta in båda embyron samtidigt? 

Beklagar din mammas bortgång, måste vara tufft nu 💕
Svar på tråden IVF 2025