• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Jassan123
    starrsky skrev 2025-05-01 14:09:16 följande:
    Efter mitt tidiga MF v6 fick vi faktiskt börja med ivf redan nästa mens direkt (dvs cykeln efter missfallsblödningen) eftersom UL såg bra ut och gravtest var helt negativt. 

Segt att behöva vänta ytterligare en cykel! Sa de varför?
    Det var det som var tanken att vi också skulle få göra enligt läkaren på ivf kliniken om allt såg bra ut på UL. Vilket det gjorde . Allt såg jätte fint ut . När vi hade fått klartecken från kvinnokliniken ringde vi till ivf kliniken och sjuksköterskan vi fick prata med där sa att vi skulle köra nästa cykel igen . Jag ifrågasatte om vi verkligen inte skulle få en insättning nu för att det var de som var sagt . Fick bara till svar att man vill att kroppen ska återhämta sig ordentligt ... 🤔
  • starrsky
    Jassan123 skrev 2025-05-01 16:51:43 följande:
    Det var det som var tanken att vi också skulle få göra enligt läkaren på ivf kliniken om allt såg bra ut på UL. Vilket det gjorde . Allt såg jätte fint ut . När vi hade fått klartecken från kvinnokliniken ringde vi till ivf kliniken och sjuksköterskan vi fick prata med där sa att vi skulle köra nästa cykel igen . Jag ifrågasatte om vi verkligen inte skulle få en insättning nu för att det var de som var sagt . Fick bara till svar att man vill att kroppen ska återhämta sig ordentligt ... 🤔
    Hmm 🤔 Vad skönt att det såg bra ut iaf. Håller tummar och tår för att det ska gå hela vägen för er nu! ❤️ All väntan och alla dessa nedräkningar... 
  • Jassan123
    starrsky skrev 2025-05-01 20:27:31 följande:
    Hmm 🤔 Vad skönt att det såg bra ut iaf. Håller tummar och tår för att det ska gå hela vägen för er nu! ❤️ All väntan och alla dessa nedräkningar... 
    Ja det känns som man inte gjort annat än att väntat på hela denna resan 😅 
    Tack snälla , hoppas allt går vägen för er också 🥰🌸
  • VSGJ2025
    Josefine1987 skrev 2025-04-30 18:00:26 följande:
    Vad spännande med återföring nästa vecka. Håller tummarna för er! Och så fint att veta att det finns en back up, men vi hoppas ni lyckas redan nu!
    Tack snälla du! ❤️ önskar er lycka till också, hoppas ni kan få börja snart igen och hinner en omgång innan sommaren. väntan är ju så jobbig :( 
  • Wimbi
    Hoppar in här igen (skrev för ett tag sen vid ett annat försök), hoppas det är ok! 
    Man har ju inte direkt någon att prata om det med, förutom sambon men som inte går igenom samma process, även om vi delar mycket? såklart.

Har nu gjort vårt tredje IVF försök (2 ägg första gången, inget befruktat, 8 ägg förra gången och 1 som blev befruktat men slutade dela sig) och precis som vårt andra försök, detta nu med ICSI.
    Av 6 ägg var det 4 som blev befruktade och 3 av dom fortsatte att dela sig. Slutligen blev det 1 till mig och 1 till frysen. Är förhoppningsfull, men orolig precis som ni andra. Man vill ju bara ha ett positivt besked.

Vi hade äggplock fredag 25/4 och ET i måndags 28/4. Läkaren sa att tesdag är 13/5. Jag är så himla ny i det här så, förlåt om jag är trög men.. ruvar jag på ett 3 dagars? Läkaren nämnde ingenting och jag är så nervös så glömde fråga såna saker.

Hoppas ni alla får en trevlig helg!
  • Solrosen96
    Wimbi skrev 2025-05-02 12:20:59 följande:
    Hoppar in här igen (skrev för ett tag sen vid ett annat försök), hoppas det är ok! 
    Man har ju inte direkt någon att prata om det med, förutom sambon men som inte går igenom samma process, även om vi delar mycket? såklart.

Har nu gjort vårt tredje IVF försök (2 ägg första gången, inget befruktat, 8 ägg förra gången och 1 som blev befruktat men slutade dela sig) och precis som vårt andra försök, detta nu med ICSI.
    Av 6 ägg var det 4 som blev befruktade och 3 av dom fortsatte att dela sig. Slutligen blev det 1 till mig och 1 till frysen. Är förhoppningsfull, men orolig precis som ni andra. Man vill ju bara ha ett positivt besked.

Vi hade äggplock fredag 25/4 och ET i måndags 28/4. Läkaren sa att tesdag är 13/5. Jag är så himla ny i det här så, förlåt om jag är trög men.. ruvar jag på ett 3 dagars? Läkaren nämnde ingenting och jag är så nervös så glömde fråga såna saker.

Hej vad skönt att det äntligen blev ett ägg till dig och ett till frysen. 

Ja precis det är ett 3 dagars du ruvar på😊 

Hoppas att detta är guldägget nu 😍😍
  • Solrosen96

Nu har jag haft mitt vul, snabbaste ultraljudet jag varit med om 😂 såg en blåsa på 15.5 mm direkt. 

De tror att jag kommer få ett positivt test i helgen och siktar på en återföring fredag eller lördag nästa vecka🤩

• Wimbi
    Solrosen96 skrev 2025-05-02 12:36:30 följande:
    Hej vad skönt att det äntligen blev ett ägg till dig och ett till frysen. 

Ja precis det är ett 3 dagars du ruvar på😊 

Hoppas att detta är guldägget nu 😍😍

Tack! Känns spännande. Man är ju i en djungel så det är svårt att hålla koll. 

Solrosen96 skrev 2025-05-02 12:40:08 följande:

Nu har jag haft mitt vul, snabbaste ultraljudet jag varit med om 😂 såg en blåsa på 15.5 mm direkt. 

De tror att jag kommer få ett positivt test i helgen och siktar på en återföring fredag eller lördag nästa vecka🤩

Men se där! Det är ju ett bra resultat. Då har du något att se fram emot
    Har snurrat lite fram och tillbaka i tråden, hur har det varit för dig innan?
  • Solrosen96
    Wimbi skrev 2025-05-02 12:59:50 följande:

Tack! Känns spännande. Man är ju i en djungel så det är svårt att hålla koll. 

Men se där! Det är ju ett bra resultat. Då har du något att se fram emot
    Har snurrat lite fram och tillbaka i tråden, hur har det varit för dig innan?
    Jag gjorde mitt första äggplock i februari, min högra äggstock har aldrig synts till så vi plockade bara från min vänstra. Vi fick ut 5 ägg varav alla blev befruktade och till slut blev det en till mig och en i frysen. Jag blev gravid men förlorade det ganska direkt tyvärr. Så nu ska vi göra en frysåterföring i naturlig cykel. 😊
  • starrsky

Spännande! Håller tummarna 😍
  • starrsky

Vad kul att ni fick både en återföring och en till frysen! Vad skönt att äntligen få ha kommit så långt, jag hoppas på positivt svar den 13/5! Hur mår du efter ÄP och återföringen? Ändrade de dina sprutor inför denna runda? 
  • Jassan123

Vad skönt att allt såg bra ut ! Nu håller vi alla tummar och tår att det går vägen denna gång 🌸🥰
  • Josefine1987

Vad fint att ni fått till en återföring. Måste kännas långt att vänta med de där testen, hoppas det går vägen för er!
  • Josefine1987

Hur lång tid har det tagit för er att få mens efter ägguttag (när ni inte gjort återföring alt om återföringen inte lyckats)?

Jag är lite orolig att vårt nästa försök kommer bli först i höst utifrån semesterstängd på kliniken Skäms

• Wimbi
    starrsky skrev 2025-05-02 15:37:04 följande:
    Vad kul att ni fick både en återföring och en till frysen! Vad skönt att äntligen få ha kommit så långt, jag hoppas på positivt svar den 13/5! Hur mår du efter ÄP och återföringen? Ändrade de dina sprutor inför denna runda? 

Frustrerande att allt jag skrev bara raderades? gah! 

Men, tack! Det känns helt galet att ens fått komma såhär långt, tänkte att det var kört..
    Fick en annan läkare inför andra försöket (inte frivilligt dock), men var inte alls nöjd. Läkaren var så oaktsam och det kändes som att hon bara rörde runt med allt, svarade knappt på frågor och man kände sig dum.

1a IVF menopur 300 = 5 äggblåsor, 2 ägg, ej befruktade

2a ICSI menopur 225 + Gonal F = 9 äggblåsor, 8 ägg, 1 befruktat men delade sig ej

3a ICSI Menopur 225 + Gonal F = 8 äggblåsor, 6 ägg, 3 befruktade, 1 till mig och 1 till frysen

Så jag hoppas verkligen på denna gång!

• Wimbi

Fick alltså en ny läkare, som jag är kanonnöjd med. Helt underbar, jämfört med första

• starrsky
    Wimbi skrev 2025-05-02 20:44:39 följande:

Fick alltså en ny läkare, som jag är kanonnöjd med. Helt underbar, jämfört med första

Vad skönt att du har en bra läkare nu, så viktigt med förtroendet o tryggheten i denna resa! 

Jag ska bara ta Menopur nu 400 men med synarela-nässpray som agonist. Försöker intala mig att första gången är 'test' för att inte bli för besviken..
  • EJT

Nu bröt min mens igenom RD11 (testdag om två dagar). Men alltså, jag tror det står i papprena att man ska fortsätta ta progrestronet även om det börjar blöda men jag blöder liksom mycket. Känns ganska knepigt? Tänkte ju använda tamponger osv. Hur gör ni? 

• Josefine1987
    EJT skrev 2025-05-03 07:52:53 följande:

Nu bröt min mens igenom RD11 (testdag om två dagar). Men alltså, jag tror det står i papprena att man ska fortsätta ta progrestronet även om det börjar blöda men jag blöder liksom mycket. Känns ganska knepigt? Tänkte ju använda tamponger osv. Hur gör ni? 

Jag vet inte egentligen, men jag tänker att tillfällen då man inte ska kombinera vagitorier med tamping är främst när man har en infektion (och vagitoriet är antibiotika), annars ser jag det inte som en kontraindikation.

Kan du inte föra in progesteronet och sen tampongen? Upptaget av progesteron över slemhinnan går snabbt, så det borde inte störa att sedan byta tampong relativt snart igen.

Däremot kan ju blodet i sig försämra upptaget, då det kan lägga sig mellan progesteron och slemhinna, men det går ju inte att påverka.
Svar på tråden IVF 2025