• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Wimbi

Aaah denna väntan. 
    I helgen ska jag ut med några vänner som är planerat sen länge.
    Ska testa den 13/5. Hade önskat att det var lite tidigare så jag kunde slappna av. Orkar inte med massa frågor, men får försöka smyga med alkolfritt. (Jag är en festprisse annars och tackar inte nej till shots) haha. Det blir spänannde det här!

• EJT

Har nu fått nästa behandlingsplan. Ska nu prova både Menopur och Gonsl-F i kombination. Jag fick ju ut bra med ägg senast, men antar att de justerar pga så pass få blastocyster? 

De bytte också ut progresteronet Cyclogest mot Utrogestan. Vet inte heller varför de gjort det, trodde Cyclogest var standard. Tänker om det kan vara för att jsg började blöda två dagar innan testdagen, men å andra sidan ger ju Utrogestan mindre dos progresteron än Cyclogest så jag förstår inte rikigt. Cyclogrst är ju 2x400 mg och Utrogestan 3x200 mg. Oavsett så har jag tagit Utrogestan tidigare (dock i naturlig cykel) och har god erfarenhet, så det gör mig inget. Lite trassligare att ta tre ggr per dag bara. 

• starrsky
    VSGJ2025 skrev 2025-05-05 16:15:09 följande:

Ni som gör eller har gjort FET, vad Har de sagt till er om sex dagarna före FET? Tror inte vår klinik sagt något. På vissa ställen står det undvik, både med och undvik skydd. på andra ställen läser jag om folk som lyckats bättre med IVF de gånger de haft oskyddat samlag kvällen före, för att spermierna hjälper embyrot på något sätt (dock med ökad risk för flerbörd om man har ett moget ägg på g)

Absolut inget sex sista veckan innan ÄP har de sagt. Inte ens med skydd. Skulle man få flerbörd är risken för missfall mycket mycket högre. Jag skulle absolut inte ta risken att sabotera för ett potentiellt guldägg ❤️
  • Doris2024
    EJT skrev 2025-05-07 02:57:12 följande:

Har nu fått nästa behandlingsplan. Ska nu prova både Menopur och Gonsl-F i kombination. Jag fick ju ut bra med ägg senast, men antar att de justerar pga så pass få blastocyster? 

De bytte också ut progresteronet Cyclogest mot Utrogestan. Vet inte heller varför de gjort det, trodde Cyclogest var standard. Tänker om det kan vara för att jsg började blöda två dagar innan testdagen, men å andra sidan ger ju Utrogestan mindre dos progresteron än Cyclogest så jag förstår inte rikigt. Cyclogrst är ju 2x400 mg och Utrogestan 3x200 mg. Oavsett så har jag tagit Utrogestan tidigare (dock i naturlig cykel) och har god erfarenhet, så det gör mig inget. Lite trassligare att ta tre ggr per dag bara. 

Förlåt om jag inte har koll. 
    Men du måste plocka ägg igen nu alltså inför ny insättning? 
    Hur menar du med att du började blöda innan testdan, vad är det dom vill justera? 

Jag ringde idag och berättade att det inte lyckats denna månad heller och att vi kör på ett nytt försök. 
    Men jag funderar lite eftersom jag fick min mens fyra dagar före testdag nu båda månaderna, kan det vara att min cykel är tajtare och att man skulle från positivt ältest egentligen stoppa tillbaka ägget tidigare... 
    Samtidigt sa sköterskan att det kan ju vara min ålder som är emot mig och kanske att dom ska testa och lägga till cyklogest nästa gång efter insättning. Vet inte om det hjälper?! 
  • Wimbi

Har bestämt mig för att ta ett tidigt test imorgon bitti.
    15 dagar efter ägglossningsprutan. 10 dagar efter ET.

Varför inte liksom? känns kul att bara få göra det.
    Skulle det bli negativt, ja, då har jag iallafall kommit såhär långt.

• VSGJ2025
    Wimbi skrev 2025-05-07 22:28:47 följande:

Har bestämt mig för att ta ett tidigt test imorgon bitti.
    15 dagar efter ägglossningsprutan. 10 dagar efter ET.

Varför inte liksom? känns kul att bara få göra det.
    Skulle det bli negativt, ja, då har jag iallafall kommit såhär långt.

Håller tummarna att testet var positivt. Om inte annat är det väl inte kört än. När har du testdag?
  • VSGJ2025

Nu är jag äntligen också en ruvare! Känns så spännande och nervöst. Tur att jag har ett jobb så att jag kan distrahera sig med något annat några timmar per dag i alla fall, annars hade jag nog blivit galen och vänta på att få testa. Nu ska jag bara försöka må bra, slappna av och leva som vanligt :P

• Wimbi
    VSGJ2025 skrev 2025-05-08 14:26:26 följande:
    Håller tummarna att testet var positivt. Om inte annat är det väl inte kört än. När har du testdag?
    Det var negativt, på clear blue. Jag tänker att det kanske är negativt.. men jag håller hoppet uppe då det är fem dagar kvar till min testdag. Har inte fått några blödningar alls under denna period.. 
  • Wimbi
    Wimbi skrev 2025-05-09 10:32:42 följande:
    Det var negativt, på clear blue. Jag tänker att det kanske är negativt.. men jag håller hoppet uppe då det är fem dagar kvar till min testdag. Har inte fått några blödningar alls under denna period.. 
    har testdag den 13/5.
  • Solrosen96

Nu är jag ruvare igen hihi! 🥰
    Embryot såg jättefint ut enligt läkaren så nu hoppas vi att det stannar 😊 testdag 23/5 

Svar på tråden IVF 2025