• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Doris2024

Jag fick min mens igår på BIM och fyra dagar före testdag, precis som förra månaden. 
    Undrar vad jag gör för fel. 
    Blir så besviken på min kropp när läkaren säger att mina värden är som en 25 årings trots min ålder, massor med ägg, naturlig befruktning i skålen av upptinad donerad sperma. Varför ska då min kropp inte jobba med mig när det sen är skarpt läge?!!??? 
    Jag blir bara arg och ledsen på den. 

• EJT

Jag känner mig också nedslagen och ledsen idag. Jag har liksom tänkt att när vi provar IVF så får vi vårt syskon. Plötsligt är det som att jag förstått att så enkelt är det inte, och för varje månad som går minskar sannolikheten att set blir något syskon. 

Hade inte heller förstått all denna väntan med IVF. Nu måste jag ju vänta en hel månad till nästa mens? Och då hinner vi sannolikt inte innan sommarledigheten, nu när jag förstått att mensen ofta också är lite senare än vanligt efter ivf-behandling. 

Blä. Idag känner jag nästan för att jag vill gråta för första gången sen denna process började. Trodde inte jag skulle påverkas så kraftigt och känna sån stress 🥲... 

• Doris2024

Vi har tre försök kvar i frysen fortfarande men så känns det som ett lotteri ändå. Samtidigt kan vi ju inte säga stopp nu får det räcka innan dom försöken är gjorda samtidigt som det är 69.000 i pengar dessutom. 
    Vet att folk lagt betydligt mer både pengar och försök man ändå. 
    Vi ska köra tredje gången gillt nu sen tar vi en paus över sommaren och testar till hösten istället. 

• Josefine1987
    Doris2024 skrev 2025-05-04 17:53:18 följande:

Jag fick min mens igår på BIM och fyra dagar före testdag, precis som förra månaden. 
    Undrar vad jag gör för fel. 
    Blir så besviken på min kropp när läkaren säger att mina värden är som en 25 årings trots min ålder, massor med ägg, naturlig befruktning i skålen av upptinad donerad sperma. Varför ska då min kropp inte jobba med mig när det sen är skarpt läge?!!??? 
    Jag blir bara arg och ledsen på den. 

Jag förstår din känsla till 100%. Samtidigt får vi nog försöka påminna oss om att även den mesta fertila personen och den mest fertila partnern inte heller skulle lyckas bli gravida på 100% av försöker.

Om man skulle vara ett heterosexuellt par så är det ju fullt normalt upp till ett års försök. Jag försöker ta med mig det och att bara för att vi misslyckats så behöver inget vara onormalt, det behöver inte betyda att det är mindre chans att lyckas nästa gång osv. Totalt sett är bara chansen relativt liten vid varje försök, men summerar man försöken så blir chansen ganska god att lyckas.

Vet inte om det är någon tröst och det kommer från någon som inte ens lyckats få till en återföring, så jag jag är väl inte så upplyftande, men jag tycker det hjälper mig lite att tänka så.

Oavsett, sannolikheten att du kommer bli gravid är betydligt större än tvärtom om du har ett par försök kvar <3 

• Doris2024
    Josefine1987 skrev 2025-05-05 12:28:56 följande:

Jag förstår din känsla till 100%. Samtidigt får vi nog försöka påminna oss om att även den mesta fertila personen och den mest fertila partnern inte heller skulle lyckas bli gravida på 100% av försöker.

Om man skulle vara ett heterosexuellt par så är det ju fullt normalt upp till ett års försök. Jag försöker ta med mig det och att bara för att vi misslyckats så behöver inget vara onormalt, det behöver inte betyda att det är mindre chans att lyckas nästa gång osv. Totalt sett är bara chansen relativt liten vid varje försök, men summerar man försöken så blir chansen ganska god att lyckas.

Vet inte om det är någon tröst och det kommer från någon som inte ens lyckats få till en återföring, så jag jag är väl inte så upplyftande, men jag tycker det hjälper mig lite att tänka så.

Oavsett, sannolikheten att du kommer bli gravid är betydligt större än tvärtom om du har ett par försök kvar <3 

❤️❤️❤️
    Jo jag vet, och förstår hur du tänker och det är bra. 
    Är bara lite bitter och nere just nu. 
    Är väl pms blandat med frustrationen och allt annat på en gång. Beundrar er kämpar här inne ☺️
  • Josefine1987
    Doris2024 skrev 2025-05-05 12:58:23 följande:
    ❤️❤️❤️
    Jo jag vet, och förstår hur du tänker och det är bra. 
    Är bara lite bitter och nere just nu. 
    Är väl pms blandat med frustrationen och allt annat på en gång. Beundrar er kämpar här inne ☺️
    Jag förstår dig verkligen och känner samma. Jag bara försöker tänka sådär, det hjälper ibland och ibland inte 🥹
  • VSGJ2025

Ni som gör eller har gjort FET, vad Har de sagt till er om sex dagarna före FET? Tror inte vår klinik sagt något. På vissa ställen står det undvik, både med och undvik skydd. på andra ställen läser jag om folk som lyckats bättre med IVF de gånger de haft oskyddat samlag kvällen före, för att spermierna hjälper embyrot på något sätt (dock med ökad risk för flerbörd om man har ett moget ägg på g)

• VSGJ2025
    VSGJ2025 skrev 2025-05-05 16:15:09 följande:

Ni som gör eller har gjort FET, vad Har de sagt till er om sex dagarna före FET? Tror inte vår klinik sagt något. På vissa ställen står det undvik, både med och undvik skydd. på andra ställen läser jag om folk som lyckats bättre med IVF de gånger de haft oskyddat samlag kvällen före, för att spermierna hjälper embyrot på något sätt (dock med ökad risk för flerbörd om man har ett moget ägg på g)

Både med och utan* skydd skulle det stå
  • Anonym (Prästkragen85)

Hej alla! 

rd 7 idag med 5 dagars blastocyst. Glad omgång två nu. Förra gången hade jag absolut inga symtom Och testade negativt på testdagen.( Har inte vågat testa innan) nu har jag haft svag molvärk , illamående, lite öm i brösten under rd 4-6 . Idag känns de knappt någonting. BIM imorgon så hoppas inte mensen kommer. 

hur har ni haft med symptom och har ni vågat testa innan testdag? 

• Solrosen96
    VSGJ2025 skrev 2025-05-05 16:15:09 följande:

På lappen vi har fått står det undvik oskyddat samlag from cykeldag 10 pga ökad risk för flerbörd.  
Svar på tråden IVF 2025