• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Anonym (okänd)
    Aliona skrev 2025-02-19 05:04:25 följande:
    Visst. Han kan försöka med att låna en bok på biblioteket, köpa en liter mjölk och gå och simma också. Vem vet, kanske det hjälper? 
    Ok ja han kan ju försöka med dina förslag också det är upp till honom
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-19 07:41:07 följande:
    Ja han KAN ju faktiskt köpa en liter mjölk och se om man får fängelse. Vi är ju inga it-tekniker så vad vet vi. 
    Ni har ingen insyn i vad som finns kvar i skatteverkets databaser efter 14 dagar om ni inte tex jobbar där, ändå skriver ni som om era inlägg är fakta om den saken. Och det där med fängelse skrev jag eftersom jag undrar vad det är som hindrar honom från att försöka skriva in deras personnummer och klicka iväg, varför skulle någon bry sig om era invändningar emot att försöka, om det inte tex är straffbart på något vis
  • Anonym (okänd)

Han kan förlora några minuter av sitt liv kanske big deal

• Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-19 09:43:05 följande:
    Ok ja han kan ju försöka med dina förslag också det är upp till honom
    Du skrev att man ska göra vad man kan för sitt barn och då tar man kontakt med myndigheterna och klarar upp en sån sak i god tid innan barnet föds. Man väntar inte tills barnet är fött och har fel pappa på pappret för att gå ut på nätet och försöka skriva in sig som.pappa fast man vet att det inte registreras. Det är inte att kämpa för sitt barn. Men ja, man kan göra så. Och nej, man får inte fängelse om det är viktigt att påpeka. Och ja, man kan göra "både och". 

• Anonym (Män)

Han skulle väl inte orka med detta oavsett.

• Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-19 09:59:38 följande:
    Du skrev att man ska göra vad man kan för sitt barn och då tar man kontakt med myndigheterna och klarar upp en sån sak i god tid innan barnet föds. Man väntar inte tills barnet är fött och har fel pappa på pappret för att gå ut på nätet och försöka skriva in sig som.pappa fast man vet att det inte registreras. Det är inte att kämpa för sitt barn. Men ja, man kan göra så. Och nej, man får inte fängelse om det är viktigt att påpeka. Och ja, man kan göra "både och". 

Men vad bra då att jag inte har förespråkat att vänta, jag har nämnt att jag skulle kämpa dra i alla trådar, jag har nämnt kontakta socialnämnden, skrev ingenting om när visserligen, tänkte i min enfald att det var underförstått att man får agera så fort det går. Och kontakta en advokat hade jag också gjort kan jag tillägga. Om jag var den utomstående mannen som misstänker är pappan 
  • Anonym (mklbjvhk hk v)
    Anonym (Kil) skrev 2025-02-18 08:35:15 följande:

Så biopappan kan alltså inte göra något så länge kvinnans man inte säger ifrån?

Det beror nog lite på läget. Om barnets biologiska pappa är mörkhyad och den som är gift med modern är ljushyad och även modern är det (eller tvärt om) så kan det ju vara möjligt att den biologiska pappan får till en utredning. Om inte annat om han går via soc, barn har nämligen rätt att veta sitt ursprung. 

• Anonym (Män)
    Anonym (mklbjvhk hk v) skrev 2025-02-19 21:10:12 följande:

Det beror nog lite på läget. Om barnets biologiska pappa är mörkhyad och den som är gift med modern är ljushyad och även modern är det (eller tvärt om) så kan det ju vara möjligt att den biologiska pappan får till en utredning. Om inte annat om han går via soc, barn har nämligen rätt att veta sitt ursprung. 

Det är klart att biologiskt sätt är det lättare för en man att han är lik sitt barn ?
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-19 19:40:32 följande:
    Men vad bra då att jag inte har förespråkat att vänta, jag har nämnt att jag skulle kämpa dra i alla trådar, jag har nämnt kontakta socialnämnden, skrev ingenting om när visserligen, tänkte i min enfald att det var underförstått att man får agera så fort det går. Och kontakta en advokat hade jag också gjort kan jag tillägga. Om jag var den utomstående mannen som misstänker är pappan 
    Om man har sett till att bli registrerad som pappa innan barnet föds så finns det ju ingen anledning att försöka registrera sig en gång till på nätet efter förlossningen. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-19 09:54:01 följande:
    Ni har ingen insyn i vad som finns kvar i skatteverkets databaser efter 14 dagar om ni inte tex jobbar där, ändå skriver ni som om era inlägg är fakta om den saken. 
    Jo, det har jag för jag ringde dit igår och frågade. 
Svar på tråden Vad händer med barnet?