• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Ezmeraldah
    Anonym (mklbjvhk hk v) skrev 2025-02-19 21:10:12 följande:

Det beror nog lite på läget. Om barnets biologiska pappa är mörkhyad och den som är gift med modern är ljushyad och även modern är det (eller tvärt om) så kan det ju vara möjligt att den biologiska pappan får till en utredning. Om inte annat om han går via soc, barn har nämligen rätt att veta sitt ursprung. 

Haha nu tror jag 50-talet ringde? Barnet är mörkhyat = kvinnan har varit med en annan man = en utomstående man kan kräva att barnet dna-testas för att han också är mörkhyad? Allvarligt? Jag hoppas verkligen att vi har kommit längre än så. Det finns ju fler sätt att få barn. Äggdonator, spermadonator, embryodonation, privat insemination, "regnbågsfamiljer" osv. Och vem vet, kvinnan har kanske haft flera mörkhyade älskare. Det kan ha skett en våldtäkt. Det finns fall där par gjort ivf och av misstag fått ett annat pars embryo återinfört. Riktigt så enkelt är det nog inte. 
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-20 02:59:20 följande:
    Om man har sett till att bli registrerad som pappa innan barnet föds så finns det ju ingen anledning att försöka registrera sig en gång till på nätet efter förlossningen. 
    om en sådan registrering har blivit klart redan ja, men jag vet inte hur fort eller lätt det skulle gå i ett sånt här fall
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-20 03:02:03 följande:
    Jo, det har jag för jag ringde dit igår och frågade. 
    Du säger det ja
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-20 11:32:36 följande:
    Du säger det ja
    Ja, hur så?

(Ja, jag spelade in samtalet för jag visste att du skulle försöka trycka ner mig ytterligare. Nu är ju inte du intresserad eftersom du redan vet att man kan "dra i alla trådar". Men om nån annan här skulle vara nyfiken så kan jag ladda upp ett ljudklipp.) 
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-20 11:57:05 följande:
    Ja, hur så?

(Ja, jag spelade in samtalet för jag visste att du skulle försöka trycka ner mig ytterligare. Nu är ju inte du intresserad eftersom du redan vet att man kan "dra i alla trådar". Men om nån annan här skulle vara nyfiken så kan jag ladda upp ett ljudklipp.) 

Att inte köpa allt någon skriver i en tråd är inte att trycka ner, påstådda bevis som man faktiskt inte visar är inga bevis, om du inte lägger upp det så är det pga ditt eget val, försök inte skylla på mig och vad du tror jag är intresserad av om du inte lägger upp det. Och även om det fanns ett ljudklipp hur skulle någon här kunna veta vilka rösterna tillhör och om den ena faktiskt jobbar på Skatteverket.

Och varför skulle någon ens anstränga sig så mycket för att hindra att en utomstående möjlig biopappa försöker registrera sig som fader via en tjänst, fattar inte problemet med det, eller varför ni argumenterar så mycket för att han inte ska göra det. Finns en del män i liknande fall som läser tråden antagligen, är väl inga problem om de försöker på olika sätt

• Anonym (okänd)

Men antagligen så låter man sig inte hindras av några inlägg i en tråd som försöker påvisa att det är inte kommer fungera, vad skulle det göra egentligen, några minuter av ett liv som möjligtvis var i onödan, BIG DEAL. Hellre lägga ner för aningens för mycket jobb än för lite skulle jag säga. 

• Anonym (okänd)

Mycket märklig diskussion, man ska tydligen lyssna på ett ljudklipp i en tråd, ( eller egentligen allra helst ringa Skatteverket själv för då får man ju förstahandsinformation själv),för att bli övertygad om att inte försöka registrera sig som pappa, när det enklaste bara är att själv försöka skriva i personnumren och skicka iväg, skulle knappast göra någon skada och är inte olagligt heller

• Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-20 13:55:03 följande:

Mycket märklig diskussion, man ska tydligen lyssna på ett ljudklipp i en tråd, ( eller egentligen allra helst ringa Skatteverket själv för då får man ju förstahandsinformation själv),för att bli övertygad om att inte försöka registrera sig som pappa, när det enklaste bara är att själv försöka skriva i personnumren och skicka iväg, skulle knappast göra någon skada och är inte olagligt heller

Det är ju du som påstår att man bara kan vara insatt om man är it-tekniker. Jag håller inte med. Jag hävdar bestämt att vemsomhelst kan ringa och få ett svar. 

Du hävdar gång på gång att "ni kan inte veta...". Jag hävdar att jag visst vet eftersom jag har ringt Skatteverket.

Men jag har INTE tänkt tvinga på dig min inspelning, INTE sagt att man inte kan försöka registrera sig som pappa och INTE tänkt överryga nån om att inte registrera sig. Tvärtom har jag klippt in diverse information om hur man går tillväga för att registrera sig. Och jag har rättat flera som påstått att det inte skulle gå att logga in. Det hade jag knappast gjort om jag ville hindra nån från att försöka. (Nu dög ju inte den informationen heller i dina ögon men det får stå för dig.)

Jag har även lagt upp information om hur man kan häva faderskap med hjälp av så kallad tredjemansbekräftelse om fel pappa har registrerats (säkert också fel enligt dig). 

Du skrev att det inte var nån idé att ringa Skatteverket eftersom du redan visste att man kan försöka registrera sig. Då antar jag att du inte är intresserad av vad jag eller nån annan får för svar från dem. 

Jag har inte sagt att ett inspelat telefonsamtal bevisar nåt. Jag är inte ute efter att bevisa nåt. Jag är inte polis utan en privatperson som frivilligt diskuterar ett ämne som intresserar mig, för skojs skull. 

Jag är intresserad av själva sakfrågan. Jag har idag även fått skriftligt svar via mejl på de frågor jag mejlade in och det bevisar inte heller nånting. Men nu finns det andra här som också är intresserade av att diskutera själva sakfrågan snarare än att försöka bevisa nåt för nån annan. (OM man hade velat veta om ett ljudklipp eller ett mejlsvar var äkta så hade man kunnat ringa själv och kontrollera uppgifterna.)

Som sagt, jag är intresserad av att ta reda på information, lära mig mer och diskutera med andra intresserade. Därför samlar jag in material (som inte är användbart enligt dig men som intresserar mig). Det verkar störa dig av nån anledning och det är ju märkligt när det är så ovidkommande för dig. 

Nu vill jag som sagt inte störa nån i onödan så jag valde att dela mitt material via pm och diskutera privat med de som vill diskutera ämnet med mig. 

Jag antar att du anser att du själv bidrar med betydligt mer intressant information eller bidrag till diskussionen och jag respekterar att du tycker så. Vi får hoppas att den biologiska pappan läser dina inlägg och följer dina råd.
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-20 16:15:36 följande:
    Det är ju du som påstår att man bara kan vara insatt om man är it-tekniker. Jag håller inte med. Jag hävdar bestämt att vemsomhelst kan ringa och få ett svar. 

Du hävdar gång på gång att "ni kan inte veta...". Jag hävdar att jag visst vet eftersom jag har ringt Skatteverket.

Men jag har INTE tänkt tvinga på dig min inspelning, INTE sagt att man inte kan försöka registrera sig som pappa och INTE tänkt överryga nån om att inte registrera sig. Tvärtom har jag klippt in diverse information om hur man går tillväga för att registrera sig. Och jag har rättat flera som påstått att det inte skulle gå att logga in. Det hade jag knappast gjort om jag ville hindra nån från att försöka. (Nu dög ju inte den informationen heller i dina ögon men det får stå för dig.)

Jag har även lagt upp information om hur man kan häva faderskap med hjälp av så kallad tredjemansbekräftelse om fel pappa har registrerats (säkert också fel enligt dig). 

Du skrev att det inte var nån idé att ringa Skatteverket eftersom du redan visste att man kan försöka registrera sig. Då antar jag att du inte är intresserad av vad jag eller nån annan får för svar från dem. 

Jag har inte sagt att ett inspelat telefonsamtal bevisar nåt. Jag är inte ute efter att bevisa nåt. Jag är inte polis utan en privatperson som frivilligt diskuterar ett ämne som intresserar mig, för skojs skull. 

Jag är intresserad av själva sakfrågan. Jag har idag även fått skriftligt svar via mejl på de frågor jag mejlade in och det bevisar inte heller nånting. Men nu finns det andra här som också är intresserade av att diskutera själva sakfrågan snarare än att försöka bevisa nåt för nån annan. (OM man hade velat veta om ett ljudklipp eller ett mejlsvar var äkta så hade man kunnat ringa själv och kontrollera uppgifterna.)

Som sagt, jag är intresserad av att ta reda på information, lära mig mer och diskutera med andra intresserade. Därför samlar jag in material (som inte är användbart enligt dig men som intresserar mig). Det verkar störa dig av nån anledning och det är ju märkligt när det är så ovidkommande för dig. 

Nu vill jag som sagt inte störa nån i onödan så jag valde att dela mitt material via pm och diskutera privat med de som vill diskutera ämnet med mig. 

Jag antar att du anser att du själv bidrar med betydligt mer intressant information eller bidrag till diskussionen och jag respekterar att du tycker så. Vi får hoppas att den biologiska pappan läser dina inlägg och följer dina råd.
    Ja precis, och det är väl inga IT-tekniker som svarar när man ringer till Skatteverkets kundtjänst? Att man får fel information från myndigheter är inte alltför ovanligt heller. Digitala spår försvinner inte så lätt.

Ja, det är bra men då vill du väl också få fram rätt information när du lär dig, och inte bara köpa allt som skrivs i trådar rakt av? Det är i viktiga frågor avgörande att vara kritisk och vara källkritisk, och det är väl viktigare idag än någonsin med alla som sprider falska fakta på nätet, medvetet eller omedvetet. Många tror säkert att de har rätt fakta som de berättar vidare.

Det är inte alls ovidkommande för mig, jag tycker det är viktigt att tex TS försöker alla vägar han kan om han misstänker att han är biopappan. Och inte struntar i någon tänkbar moment pga att några individer i en tråd med alla medel vill göra gällande att det är lönlöst.
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-20 16:59:05 följande:
    Ja precis, och det är väl inga IT-tekniker som svarar när man ringer till Skatteverkets kundtjänst? Att man får fel information från myndigheter är inte alltför ovanligt heller. Digitala spår försvinner inte så lätt.

Ja, det är bra men då vill du väl också få fram rätt information när du lär dig, och inte bara köpa allt som skrivs i trådar rakt av? Det är i viktiga frågor avgörande att vara kritisk och vara källkritisk, och det är väl viktigare idag än någonsin med alla som sprider falska fakta på nätet, medvetet eller omedvetet. Många tror säkert att de har rätt fakta som de berättar vidare.

Det är inte alls ovidkommande för mig, jag tycker det är viktigt att tex TS försöker alla vägar han kan om han misstänker att han är biopappan. Och inte struntar i någon tänkbar moment pga att några individer i en tråd med alla medel vill göra gällande att det är lönlöst.
    Jag tycker nog att jag försöker kolla upp saker och inte köpa vad som skrivs... Och jag tycker nog att jag är både kritisk och källkritisk... Du däremot säger gång på gång att du inte behöver kolla upp nåt för du vet redan. Men okej, vad är det för fakta jag borde kolla upp? 

Du skrev nyss hur märkligt det var att ringa Skatteverket för att ha förstahandsinformation? Och nu tycker du plötsligt att jag tar reda på för lite? 

Varje gång jag angett källor har du sagt att det är onödigt för dunvet redan att det går att registrera sig. Nu är det plötsligt JAG som ska vara källkritisk.

Så Skatteverkets information är felaktig. Och du har ingen källa på det för sånt gäller inte dig antar jag? Den uppgiften är jag mycket kritisk till och lutar inte på utan källa.

Vad för digitala spår en it-tekniker kan få fram intresserar inte mig. För det är inte relevant då det aldrig skulle ske i det här fallet. (Man kan förstås ta kontakt med nån it-ansvarig om man är intresserad men det antar jag att du tycker att andra människor ska göra men inte du.)

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta ärligt talat... DU mästrar mig om att vara källkritisk och kolla upp saker? Det är väl för i helvete just vad jag försöker göra?! VAD är det jag litar på som jag borde kolla upp och faktagranska? 
Svar på tråden Vad händer med barnet?