• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tow2Mater
    Anonym (DS) skrev 2025-02-21 07:18:26 följande:
    Finns mycket som Europa har gjort  ekonomiskt och med militärt bistånd. Det var nödvändigt och visar att vi är villiga att försvara oss själva mot ett aggressivt grannland vars mål är territoriell expansion och andra länders underkastelse,  Givetvis kan mer göras. 

Om vi följer dina rekommendationer hade Putin bara fortsatt invadera. Det är  bara så det är, det är ad han gjort under hela sin tid vid makten. Det är inget fel med att försvara sitt land så som du verkar tycka.     
    Givetvis kan mer göras? Det har jag problem med. Varför har inte mer gjorts då på 3 år för att få ett slut?
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 14:47:53 följande:
    Låter mest som filosofiska tankar... Ser du ett slut?
    Vad menar du? Har du tänkt dig att Ukraina ska ge upp sin självständighet ? Varför tror du att Ukraina visar motstånd egentligen? Skulle du själv lägga sig platt på ryggen i stället för att försvara ditt land och din frihet? 
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 14:50:55 följande:
    Givetvis kan mer göras? Det har jag problem med. Varför har inte mer gjorts då på 3 år för att få ett slut?

3 år är ingenting vad gäller krig. 

Kommer ihåg karavanen med stridsvagnar som Putin skickade mot Kiev. I hans huvud så föreställde han sig att kriget var slut innan det ens börjat. Han hade tydligen blivit servad missinformation av sina ja-sägare som påstått att den ryska propagandan hade etablerats och att ukrainarna var positivt inställda till ett frihetsberövande.

• Anonym (Mx)

Europeiska ledare bara snackar och snackar. Ukraina skulle krigat i 3 år till med halvmesyrer till bidrag från övriga Europa. Det ska bli intressant och se vart detta leder.

• Tom Araya

Ryssland har bråttom.
    Med nuvarande ekonomi och sanktioner har de kanske ett år. Med fler och hårdare sanktioner kan tiden kanske förkortas.
    Sedan havererar Rysslands ekonomi.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 14:47:53 följande:
    Låter mest som filosofiska tankar... Ser du ett slut?
    Jag ser ett slut, men det är tydligare med en Ukrainsk seger än där Ryssland vinner.

Det är stor risk att Ukraina precis som Georgien bara är en destination på en längre resa för Ryssland.

Ryssland är idag den typ av makt som världen måste hålla kort, mycket kort, annars blir den väldigt farlig långt utanför de ryska gränserna.
  • Tom Araya
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-02-21 11:57:32 följande:

Jag vet inte säkert, men kanske Trumps tillträde kan öka sannolikheten för en snabbare fred.

Det viktigaste är att dödandet slutar så fort som möjligt. För min del stöder jag båda sidors vapenvägrare - individer som  VARKEN vill dö eller slåss för mördaren putte eller för Ukraina. För min del ansökte jag om och fick vapenfritt på den allmänna värnpliktens tid, men det går nog inte så lätt i Ryssland och Ukraina. jag stöder de som flyr från mobilisering till både Ukrainas och Rysslands arméer.

Kan en vapenvila och sedan en fred uppnås är det bra. Varje enskilt liv är viktigare än alla territorier.

Utan stridande hade hela Ukraina nu varit i rysk kontroll och utrensat från oponenter, sedan hade Ryssland vänt sig mot Moldavien och sedan...
  • Anonym (jury)

Absurt att när Ukraina med hjälp av USAs tidigare regering lyckats knäcka tillfoga Ryssland ett stort geopolitiskt nederlag och flyttat fram västvärldens position, så spelar Trump bort alla dessa vinster för ingenting och ger tvärtom Putin en seger som denne inte alls vunnit militärt.

Dom pengar detta har kostat för USA är småpengar och mestadels ren bokföring eftersom det mest är gamla 80-tals vapen som man gett till Ukraina och som annars bara snart skulle ha skrotats.

Man skulle kanske kunna förstå denna politik om Trump var pacifist typ Svenska Freds och USA helt saknade ambitioner att vara en global stormakt. 

• Anonym (X)
    Dr Nail skrev 2025-02-21 13:32:43 följande:
    Det är ganska uppenbart att Trump gör det han gör för att USA vill ha Ukrainas resurser. Inte för att man ska "rikta om" nåt, utan för att USA och Ryssland ska stycka upp Ukraina och dela varandra emellan. Ska de göra det bekvämt och effektivt behöver man naturligtvis stoppa kriget.
    Det ekonomiska stödet till Ukraina från USA som kommer att försvinna snart nog. Antingen pågår kriget då fortfarande eller så inte.

USA skiftade fokus till Kina redan på Obamas tid. Det är inget nytt nu.
Svar på tråden Fred i Ukraina