Fred i Ukraina
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
3 år är ingenting vad gäller krig.
Kommer ihåg karavanen med stridsvagnar som Putin skickade mot Kiev. I hans huvud så föreställde han sig att kriget var slut innan det ens börjat. Han hade tydligen blivit servad missinformation av sina ja-sägare som påstått att den ryska propagandan hade etablerats och att ukrainarna var positivt inställda till ett frihetsberövande.
Europeiska ledare bara snackar och snackar. Ukraina skulle krigat i 3 år till med halvmesyrer till bidrag från övriga Europa. Det ska bli intressant och se vart detta leder.
Ryssland har bråttom.
Med nuvarande ekonomi och sanktioner har de kanske ett år. Med fler och hårdare sanktioner kan tiden kanske förkortas.
Sedan havererar Rysslands ekonomi.
Jag vet inte säkert, men kanske Trumps tillträde kan öka sannolikheten för en snabbare fred.
Det viktigaste är att dödandet slutar så fort som möjligt. För min del stöder jag båda sidors vapenvägrare - individer som VARKEN vill dö eller slåss för mördaren putte eller för Ukraina. För min del ansökte jag om och fick vapenfritt på den allmänna värnpliktens tid, men det går nog inte så lätt i Ryssland och Ukraina. jag stöder de som flyr från mobilisering till både Ukrainas och Rysslands arméer.
Kan en vapenvila och sedan en fred uppnås är det bra. Varje enskilt liv är viktigare än alla territorier.
Absurt att när Ukraina med hjälp av USAs tidigare regering lyckats knäcka tillfoga Ryssland ett stort geopolitiskt nederlag och flyttat fram västvärldens position, så spelar Trump bort alla dessa vinster för ingenting och ger tvärtom Putin en seger som denne inte alls vunnit militärt.
Dom pengar detta har kostat för USA är småpengar och mestadels ren bokföring eftersom det mest är gamla 80-tals vapen som man gett till Ukraina och som annars bara snart skulle ha skrotats.
Man skulle kanske kunna förstå denna politik om Trump var pacifist typ Svenska Freds och USA helt saknade ambitioner att vara en global stormakt.