• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 14:50:55 följande:
    Givetvis kan mer göras? Det har jag problem med. Varför har inte mer gjorts då på 3 år för att få ett slut?
    Du får det att låta som en relativt enkel uppgift... det är det inte med två parter som står så långt ifrån varandra, i likhet med de allierade och axelmakterna under det andra världskriget. Det var tvunget att besegra axelmakterna då deras ambitioner och mål inte var något de allierade kunde göra några eftergifter för. Ur säkerhetspolitisk, demokratisk och humanitär synpunkt ansågs de vara bortom all rimlighet.
  • Anonym (X)
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-21 14:02:17 följande:
    Jag tror inte det. Han tänker ju bedriva en storsatsning både militärt och med amerikanska skattepengar i Gaza.

Vad skulle Trump vinna på det (ekonomiskt) egentligen? Han skulle ju kunna införa tullar bara.
    Att USA långsiktigt omfördelar sina försvarsresurser till Stillahavsområdet är inget nytt och har inget med att tjäna pengar att göra.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (X) skrev 2025-02-21 16:47:34 följande:
    Att USA långsiktigt omfördelar sina försvarsresurser till Stillahavsområdet är inget nytt och har inget med att tjäna pengar att göra.

Han ska ju dra ner på försvarsbudgeten nu, vad var det? 5% per år i 5 år? Hur har han tänkt sig det om det finns så mycket hit att man ska positionera sig militärt i Grönland, Gaza och Panama? 

Så hur har han tänkt med Kina? Jag tror inte kina är med i tankarna (förutom en sväng i Panama) han tillåter ju tik tok dessutom. Jag antar att han blir vänligt inställd om andra skyfflar in pengar till honom (och usa) personligen. Det har ju Israel, Ukraina, Ryssland och kina förstått i alla fall. Det är väl därför han skapade sin egna kryptovaluta.

• Anonym (Steve)
    Anonym (X) skrev 2025-02-21 16:44:54 följande:
    Det ekonomiska stödet till Ukraina från USA som kommer att försvinna snart nog. Antingen pågår kriget då fortfarande eller så inte.

USA skiftade fokus till Kina redan på Obamas tid. Det är inget nytt nu.
    Usa har via Trump numera flyttat fokuset från kina. Så hanterade han inte det under sina första 4 år. 
    Bodde i kina under Obama eran, alla var så vänligt inställda. För några år sedan så hörde jag att kineserna förföljde och spottade på västerlänningar. Trump hade skiftat en attityd för att han då föreställde sig inleda en konflikt med kina antar jag. Men för att få stöd i det så behöver man lägga en grund (propaganda) för ens egna folk. Ett konfliktskapande som kan hjälpa motivera att man tar över/ förfogar över olika saker, pengar men även landområden.
  • Tom Araya

Trump verkar inte veta vilken fot han ska stå på.... I ena stunden säger han att han bara haft initiala samtal med Ryssland och att Ukraina kommer att bjudas in när de riktiga förhandlingarna blir av... I andra stunden säger han att Ukraina har bjudits in till förhandling och nekat... Har gubben gått och blivit senil?

• Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2025-02-21 23:01:44 följande:

Trump verkar inte veta vilken fot han ska stå på.... I ena stunden säger han att han bara haft initiala samtal med Ryssland och att Ukraina kommer att bjudas in när de riktiga förhandlingarna blir av... I andra stunden säger han att Ukraina har bjudits in till förhandling och nekat... Har gubben gått och blivit senil?

Han är senil, han klarar inte av att hålla reda på sina lögner. 

Lite kul om han skulle falla på det han anklagar Biden för. 

• Tow2Mater

^ ref Omni:
    '

Trump: Kommer inte att fira segerdagen i Moskva

Donald Trump kommer inte att resa till Ryssland för att högtidlighålla 80-årsdagen för de allierades seger över Nazityskland.

? Jag kommer inte åka till Moskva till den 9 maj, säger han enligt Reuters.

Segerdagen, som högtidsdagen brukar kallas, firas stort i Ryssland och Putin har gjort det till en propagandafest.

Financial Times har tidigare rapporterat, med hänvisning till källuppgifter, att Donald Trump har bjudits in till Moskva för att fira segerdagen med Putin. Det angavs då som ett tillfälle att meddela en vapenvila i Ukraina.

Det franska magasinet Le Point rapporterade tidigare på fredagen att Trump accepterat inbjudan, men det förnekas alltså nu av den amerikanske presidenten.'

• Dr Nail
    Anonym (X) skrev 2025-02-21 16:44:54 följande:
    Det ekonomiska stödet till Ukraina från USA som kommer att försvinna snart nog. Antingen pågår kriget då fortfarande eller så inte.

USA skiftade fokus till Kina redan på Obamas tid. Det är inget nytt nu.
    Fast USA kan aldrig få en bit av Kina. Däremot en saftig bit file av Ukraina är de sugna på, nu när ryssen fixat grovjobbet med att fälla bytet.
  • Tom Araya
    Trump är dum i huvudet på riktigt!
    Det är klart som fan att en part blir lätt att förhandla med om du erbjuder den i stort sett allt denne vill ha och parten du inte erbjuder någonting blir den svåra.

Detta är inte kärnfysik.

Om Trump tror att folk går på det här är han också dum i huvudet.

Dags att införa sanktioner mot USA!?

Trump: Zelenskyj "inte viktig" vid samtalen
Svar på tråden Fred i Ukraina