Fred i Ukraina
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Trump verkar inte veta vilken fot han ska stå på.... I ena stunden säger han att han bara haft initiala samtal med Ryssland och att Ukraina kommer att bjudas in när de riktiga förhandlingarna blir av... I andra stunden säger han att Ukraina har bjudits in till förhandling och nekat... Har gubben gått och blivit senil?
Jag tror att det är mycket teater och strategi. Trump släpper in Putin i värmen och låter Putin utropa seger, för att det är enda sättet att få fred. Putin skulle aldrig annars kunna sälja in en fredsuppgörelse till det ryska folket på 150 miljoner ryssar som förväntar sig och kräver en seger.
Alternativet , att totalt besegra Ryssland i krig, som man gjorde med Nazityskland, det är ju helt enkelt inte möjligt. Ryssland har kärnvapen och hotar man Rysslands heartland så kommer de att användas. Ingen vill ha ett kärnvapenkrig,
Kellog klarar inte av att spela det spelet riktigt. Titta på bilderna från mötet med Kellog och Zelensky, man ser på kroppsspråket att de är helt överens , Zelensky och det amerikanska sändebudet Kellog. Allt är uttänkt och en strategi som kan fungera.
Det måste ju naturligtvis förhandlas och diskuteras ett tag med båda sidor, men jag tror att detta kan fungera . Det är i alla fall en smart uttänkt strategi som är Ukrainas allra bästa chans. Trump är nog inte så dum som han verkar.
Sen är han ju inte ensam. Oavsett vad de säger så finns ju en Deep State i USA som ligger bakom det mesta som har med säkerhetspolitik att göra.
Jag tror också att Trump har koll. Att våra medier letar fel och hittar varje tillfälle att kritisera säger mer om oss. Trump vill inte betala för oss i Europa mer, han tycker även att vi är passiva.
Har han fel?
Europa består inte av ett 40tal uländer, tvärtom. Vi borde kunna driva våra egna frågor utan USA som aktör och finansiär.
Det måste ju naturligtvis förhandlas och diskuteras ett tag med båda sidor, men jag tror att detta kan fungera . Det är i alla fall en smart uttänkt strategi som är Ukrainas allra bästa chans. Trump är nog inte så dum som han verkar.
Sen är han ju inte ensam. Oavsett vad de säger så finns ju en Deep State i USA som ligger bakom det mesta som har med säkerhetspolitik att göra.
Tre olika synvinklar på samma ärende och situation:
Trump pressar Zelenskyj ? "väldigt frustrerad"
USA: Ukraina redo godkänna mineralavtal
Expert: Ukraina har inga brytvärda jordartsmetaller
Jag tror att Boris har genomskådat det hela. Som han säger är det absolut svåraste att få Putin att gå med på en fredsuppgörelse. Putin måste därför smickras, släppas in i värmen , få möjlighet att utropa någon typ av seger. Om han inte får något positivt att sälja in till 150 miljoner ryssar så kommer inte Putin att överleva en fredsuppgörelse.
Europa består inte av ett 40tal uländer, tvärtom. Vi borde kunna driva våra egna frågor utan USA som aktör och finansiär.
Trump och USA vill absolut inte lämna NATO. Det är ett spel han bedriver för att se till att Europa tvingas fördubbla sina försvarsbudgetar så att USA kan få loss resurser för det nya stora hotet, Kina. Förut var det bara Ryssland som var hotet, men idag är Kina ett större hot.
Trump är en realpolitiker och mindre idealistisk än Biden. Detta kan faktiskt ge honom större möjligheter att få till en fred i Ukraina än Biden hade. För det går tyvärr inte att besegra Ryssland i krig, pga deras kärnvapen.
Jag tror att Boris har genomskådat det hela. Som han säger är det absolut svåraste att få Putin att gå med på en fredsuppgörelse. Putin måste därför smickras, släppas in i värmen , få möjlighet att utropa någon typ av seger. Om han inte får något positivt att sälja in till 150 miljoner ryssar så kommer inte Putin att överleva en fredsuppgörelse.
Trump och USA vill absolut inte lämna NATO. Det är ett spel han bedriver för att se till att Europa tvingas fördubbla sina försvarsbudgetar så att USA kan få loss resurser för det nya stora hotet, Kina. Förut var det bara Ryssland som var hotet, men idag är Kina ett större hot.
Trump är en realpolitiker och mindre idealistisk än Biden. Detta kan faktiskt ge honom större möjligheter att få till en fred i Ukraina än Biden hade. För det går tyvärr inte att besegra Ryssland i krig, pga deras kärnvapen.