• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (X)
    Anonym (Me) skrev 2025-02-20 22:22:29 följande:
    Trump vill ju se Europa lida lite ser de ut som och vi får ju skylla oss själva lite i EU vi ser ju alltid usa som pappa som ska gå in å fixa allt , han vill väl göra usa till ett starkare land med ryssarna å Kina så kan ju de styra världen rätt bra sen .
    Du har fått det helt om bakfoten.

Trump gör det han gör nu i Europa för att han behöver rikta om resurserna mot att bekämpa Kina.

Och han är inte den första amerikanske presidenten som säger detta. USA kommer att flytta resurser till Asien för att rädda Taiwan och andra småstater nära Kina.

I det läget behöver USA ett stopp på kriget i Ukraina eftersom man vill ha tyst på kanonerna innan man slutar skicka kanonkulor.

Fortsätter kriget i Ukraina så kommer USA ändå förr eller senare att sluta skicka vapen i alla fall och då ligger Ukraina ännu sämre till.
  • fornminne

Det är meningslöst att diskutera med personer som gillar Trump och framställer Ryssland som något slags offer och Ukraina som någon slags förövare.

Det är totalt världsfrånvänt, oavsett var man i övrigt står politiskt.

Ukraina är långt ifrån perfekt, men det var Ryssland som anföll, inte tvärtom. Självklart har Ukraina rätt att försvara sig.

Trump är bara intresserad av sådant som gagnar honom själv. Han skiter i Ukraina, han skiter i Taiwan, han bryr sig bara om makt och pengar. För honom passar det ganska fint med en värld där stormakter kan göra lite som de vill och i praktiken delar upp världen mellan sig. Långt ifrån demokrati eller den världsordning som har rått de senaste decennierna.
  • KillBill

Hur kan någon människa ha förtroende för posören och moderatpolitikern Fredrik Kärrholm? 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt)

Jag vet inte säkert, men kanske Trumps tillträde kan öka sannolikheten för en snabbare fred.

Det viktigaste är att dödandet slutar så fort som möjligt. För min del stöder jag båda sidors vapenvägrare - individer som  VARKEN vill dö eller slåss för mördaren putte eller för Ukraina. För min del ansökte jag om och fick vapenfritt på den allmänna värnpliktens tid, men det går nog inte så lätt i Ryssland och Ukraina. jag stöder de som flyr från mobilisering till både Ukrainas och Rysslands arméer.

Kan en vapenvila och sedan en fred uppnås är det bra. Varje enskilt liv är viktigare än alla territorier.

• Anonym (S)
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-02-21 11:57:32 följande:

Jag vet inte säkert, men kanske Trumps tillträde kan öka sannolikheten för en snabbare fred.

Det viktigaste är att dödandet slutar så fort som möjligt. För min del stöder jag båda sidors vapenvägrare - individer som  VARKEN vill dö eller slåss för mördaren putte eller för Ukraina. För min del ansökte jag om och fick vapenfritt på den allmänna värnpliktens tid, men det går nog inte så lätt i Ryssland och Ukraina. jag stöder de som flyr från mobilisering till både Ukrainas och Rysslands arméer.

Kan en vapenvila och sedan en fred uppnås är det bra. Varje enskilt liv är viktigare än alla territorier.

Tycker du samma om kriget på Gaza? Att Israel ska lägga ner vapnen så att fler inte ska dödas? Att det är viktigare än alla territorium?
  • Dr Nail
    Anonym (X) skrev 2025-02-21 08:57:35 följande:

Trump gör det han gör nu i Europa för att han behöver rikta om resurserna mot att bekämpa Kina.

Och han är inte den första amerikanske presidenten som säger detta. USA kommer att flytta resurser till Asien för att rädda Taiwan och andra småstater nära Kina.

I det läget behöver USA ett stopp på kriget i Ukraina eftersom man vill ha tyst på kanonerna innan man slutar skicka kanonkulor.

Fortsätter kriget i Ukraina så kommer USA ändå förr eller senare att sluta skicka vapen i alla fall och då ligger Ukraina ännu sämre till.
    Det är ganska uppenbart att Trump gör det han gör för att USA vill ha Ukrainas resurser. Inte för att man ska "rikta om" nåt, utan för att USA och Ryssland ska stycka upp Ukraina och dela varandra emellan. Ska de göra det bekvämt och effektivt behöver man naturligtvis stoppa kriget.
  • Anonym (Steve)
    Dr Nail skrev 2025-02-21 13:32:43 följande:
    Det är ganska uppenbart att Trump gör det han gör för att USA vill ha Ukrainas resurser. Inte för att man ska "rikta om" nåt, utan för att USA och Ryssland ska stycka upp Ukraina och dela varandra emellan. Ska de göra det bekvämt och effektivt behöver man naturligtvis stoppa kriget.
    Tycker egentligen inte det är något fel i praktiken. Kan usa hjälpa Ukraina att få slut på kriget iom det så är det väl värt det.

Men man ska nog inte stick under stolen att Ukraina faktiskt gör usa en tjänst när de försvarar sig mot Ryssland. Jag tycker det självklara faktumet får alldeles för liten uppmärksamhet. Kanske pga taktik, kanske pga att Trump vill byta riktning och alliera sig med ryssen. 

Hörde förresten att Putin planerar utropa att Ryssland vunnit kriget nu.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (X) skrev 2025-02-21 08:57:35 följande:

Jag tror inte det. Han tänker ju bedriva en storsatsning både militärt och med amerikanska skattepengar i Gaza.

Vad skulle Trump vinna på det (ekonomiskt) egentligen? Han skulle ju kunna införa tullar bara.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-02-21 02:42:24 följande:
    Din slutsats är alltså att den aggressiva ska få vad den vill ha för att inte spilla liv!?

Finns det någon ände på det?

Finns det utrymme för icke aggressiva länder och deras folk?

Liven som spills när invasionsmakten rensar ut de områden de tagit över räknas inte?
    Låter mest som filosofiska tankar... Ser du ett slut?
Svar på tråden Fred i Ukraina