• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 23:38:20 följande:

Försöker europeisk media medvetet smutskasta Trump med lögner och desinformation?

Omöjligt att läsa.
  • Anonym (Steve)

Det finns hopp i alla fall enl rubio
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzrnbW/lackta-krissamtal-med-rubio-avslojar-trump

Nej, Trumps regering har inga planer att först nå en överenskommelse med Ryssland och sedan ställa Ukraina och Europa inför fullbordat faktum.

Nej, USA kommer inte att lyfta sina sanktioner. För att det ska ske krävs enligt Rubio ?en märkbar förändring? i beteendet från Moskva. Han öppnade dock för att lätta på vissa sanktioner i begränsad omfattning om ryssarna ?börjar ta de steg som USA efterlyster?.

Ja, sa Rubio, USA:s regering är fullt medveten om att Putin kan försöka utnyttja samtalen för att splittra väst och bryta sin internationella isolering.

• Tom Araya
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 03:16:23 följande:

Det finns hopp i alla fall enl rubio
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzrnbW/lackta-krissamtal-med-rubio-avslojar-trump

Nej, Trumps regering har inga planer att först nå en överenskommelse med Ryssland och sedan ställa Ukraina och Europa inför fullbordat faktum.

Nej, USA kommer inte att lyfta sina sanktioner. För att det ska ske krävs enligt Rubio ?en märkbar förändring? i beteendet från Moskva. Han öppnade dock för att lätta på vissa sanktioner i begränsad omfattning om ryssarna ?börjar ta de steg som USA efterlyster?.

Ja, sa Rubio, USA:s regering är fullt medveten om att Putin kan försöka utnyttja samtalen för att splittra väst och bryta sin internationella isolering.

Jag tror det ligger lika mycket sanning i detta om i Trumps ord, d.v.s. väldigt lite.

Inte från något håll har det framkommit att USA ställt några som helst krav på Ryssland eller ens föreslagit ryska eftergifter för ett fredsavtal.

Att först nå en överenskommelse med Ryssland och sedan ställa Ukraina inför fullbordat faktum är precis det Trump gör.
    Detta bekräftas av att krav på Ukraina redan har framkommit trots att det ännu inte har hållits några förhandlingsmöten där både ukrainska och ryska representanter deltar.
  • Anonym (X)
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-21 17:08:11 följande:

Han ska ju dra ner på försvarsbudgeten nu, vad var det? 5% per år i 5 år? Hur har han tänkt sig det om det finns så mycket hit att man ska positionera sig militärt i Grönland, Gaza och Panama? 

Så hur har han tänkt med Kina? Jag tror inte kina är med i tankarna (förutom en sväng i Panama) han tillåter ju tik tok dessutom. Jag antar att han blir vänligt inställd om andra skyfflar in pengar till honom (och usa) personligen. Det har ju Israel, Ukraina, Ryssland och kina förstått i alla fall. Det är väl därför han skapade sin egna kryptovaluta.

Det går inte att förstå det som sker i Ukraina nu om man inte förstår vad som sägs i detta tal av försvarsminister Hegseth

the reality of scarcity

-

Pentagon har blivit beordrade att leta efter besparingar på 8%. Givet vad alla andra departement har fått dra in på så ligger nog DEI-program med tillhörande konsulter mest illa till. Sedan icke-uppdaterad byråkrati.

Det går självklart att prioritera upp en sak (Kina) före en annan (Europa) även om man drar ned på resurserna.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2025-02-22 07:47:29 följande:

Lite olika uppfattningar om vad som sker och varför...

Trump's Master Plan: How Russia Lost Everything | George Friedman

Johnson: Trump vet vad han gör ? vill påverka tre parter

Jag tror också att Trump vet vad han gör. Det kommer att bli fred i Ukraina. En del i planen är att Putin nu kommer att utropa seger i Ukraina. Detta är helt nödvändigt, annars skulle det ryska folket aldrig acceptera en fredsuppgörelse.
    Zelensky kommer att skriva på mineralavtalet och USA kommer att ge Ukraina säkerhets garantier. Detta är genomtänkt och jag tror att det kommer att fungera.
  • TvillingmammaVästgöte

Därför måste Europa skrämmas upp så att vi dubblerar våra försvarsbudgetar så att USA kan omfördela sina resurser, som inte räcker till att försvara hela världen, särskilt inte nu när Kina blivit så starkt. 

Anonym (X) skrev 2025-02-22 08:10:24 följande:
    Det går inte att förstå det som sker i Ukraina nu om man inte förstår vad som sägs i detta tal av försvarsminister Hegseth

the reality of scarcity

-

Pentagon har blivit beordrade att leta efter besparingar på 8%. Givet vad alla andra departement har fått dra in på så ligger nog DEI-program med tillhörande konsulter mest illa till. Sedan icke-uppdaterad byråkrati.

Det går självklart att prioritera upp en sak (Kina) före en annan (Europa) även om man drar ned på resurserna.
  • Anonym (Mx)

Jag tror också att Trump har koll. Att våra medier letar fel och hittar varje tillfälle att kritisera säger mer om oss. Trump vill inte betala för oss i Europa mer, han tycker även att vi är passiva. 

Har han fel?

Europa består inte av ett 40tal uländer, tvärtom. Vi borde kunna driva våra egna frågor utan USA som aktör och finansiär.

• Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 08:12:45 följande:
    Jag tror också att Trump vet vad han gör. Det kommer att bli fred i Ukraina. En del i planen är att Putin nu kommer att utropa seger i Ukraina. Detta är helt nödvändigt, annars skulle det ryska folket aldrig acceptera en fredsuppgörelse.
    Zelensky kommer att skriva på mineralavtalet och USA kommer att ge Ukraina säkerhets garantier. Detta är genomtänkt och jag tror att det kommer att fungera.
    Jag är tveksam... vi har ännu inte sett ett sådant avtal. Zelenskyj vägrade skriva på det första avtalet, just för att säkerhetsgarantier saknades. Trump tycks inte vilja ta det ansvaret eller något annat ansvar för säkerhet i Europa. Putin har också uttryckt att han inte kan acceptera fredsbevarande trupp från något NATO-land i Ukraina.

Trump har heller inte visat några tendenser till att ställa motsvarande krav på Ryssland som han ställer på Ukraina, vilket minskar chansen till att Zelenskyj kan acceptera eventuellt fredsavtal.

Vissa hävdar även att storleken på Ukrainas fyndigheter av mineraler och sällsynta jordartsmetaller är kraftigt överdrivna.
Svar på tråden Fred i Ukraina