• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • TvillingmammaVästgöte

Som Trump sa dör tusentals unga män varje vecka vid fronten . Unga Ukrainare och Ryssar. De unga ryssarnas liv är lika värdefulla som Ukrainarnas, de har inte startat kriget , tror ni de kan välja om de vill strida?

Jag är ingen fan av Trump, men även en blind höna kan finna ett korn, och denna konflikt måste stoppas och man bör förhandla om fred. 

• Anonym (X)
    Anonym (Trump avgå.) skrev 2025-03-05 09:26:14 följande:

Jag tycker det var rätt svar av Zelenskyy. 

Ditt svar (och så många andras reaktioner) bygger ju på en tro att Trump antingen inte vet att Ryssland brutit avtal eller att han vet men av någon anledning förnekar det.

Här är en bra video på Youtube som kom fram i en annan tråd. Den är 13 minuter lång. Lyssna på samtalet med så fördomsfritt sinne som du kan och återkom gärna med vad du tycker att du hör
    .

Jag hör fyra saker

Zelensky ar inte redo än att acceptera att kriget hamnat i en situation där man behöver förhandla om fredsavtal. Han är inte redo att "ge upp".

USA kommer att ställa krav på ryssarna när den förhandlingen kommer - den har inte kommit än. "The russians are gonna have to give up stuff. The ukrainians are gonna have to give up stuff" (08:43)

Trump gillar inte nödvändigtvis Putin men man kan inte förhandla med Putin genom att offentligt kalla honom en massa saker. Allt undvikande av att säga "sanningar" på exempelvis presskonferenser handlar om att möjliggöra förhandlingar överhuvudtaget.

USA är väl medvetna om att man inte kan vara säker på att ryssarna följer ett avtal. De är inte naiva. Men man måste ändå försöka förhandla för detta kan inte pågå för evigt. Därav hans "Am I convinced? No" och "Trust but verify" (12:50)

• Tukt
    Anonym (X) skrev 2025-03-05 09:05:05 följande:
    Absolut ingen tvingade Zelensky att börja tjafsa emot Vance när Vance sa att "efter en misslyckad Biden så ska nu USA prova diplomati" med sitt lätt spydiga "Det har vi redan provat och det fungerade inte. Så JD vad tänkte du för diplomati?".

Vid inget tillfälle i samtalet före detta hade vare sig Vance eller Trump kritiserat Ukraina eller Zelensky.

Jag tänker att Zelensky är ansvarig för vad han själv säger men jag tvivlar på att hans hjärnsläpp dar och då var planerat.

Jag tror mer det handlar om att han var pressad av situationen där han satt och var på väg att signera ett avtal som skulle ge bort en del av landets resurser och att det blev för mycket för honom med alltihop. 

Tom Araya har lagt in samtalet transkriberat om du vill läsa
    Jag tänkte mer på det att du skrev att diskussionen kunde "tas i enrum". Kan ju låta rimligt i ett kök i Sverige. Men det inte säkert det är så självklart i Vita huset.
    .
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-03-04 19:40:03 följande:
    Inte alls.

Bara dumheter, igen.
    Jo då. Trump helt öppet stödjer Putin och Ryssland och gör precis allt som de vill. Ryssland är ett hot även mot Sverige. Att stödja Trump och Putin är att stödja våra fiender. Det är som att stödja Hitler.
  • Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-05 13:12:06 följande:
    Jo då. Trump helt öppet stödjer Putin och Ryssland och gör precis allt som de vill. Ryssland är ett hot även mot Sverige. Att stödja Trump och Putin är att stödja våra fiender. Det är som att stödja Hitler.
    Du har fel. Mycket fel.
  • Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2025-03-05 09:16:40 följande:
    Vilket är fullständigt irrelevant i sammanhanget där de skall prata om en deal om mineralerna

Alla VET att avtal har brutits innan men det BEHÖVER inte nämnas varje gång, hela tiden. Och definitivt inte på ett sätt som läar upp den man vill skriva ett avtal med
    Vance och Trump talar till sin hemmapublik när de kritiserar Biden och säger att nu ska de göra saker annorlunda.
    Nej, det är verkligen inte irrelevant i det sammanhanget och det behöver påtalas ofta, eftersom Trump/Vasnce inte tycks förstå eller så ignorerar de problemet.

En seriös fredsplan måste omfatta idéer/förslag på lösningar på kända problem.
    Annars riskerar det att bli; "Oj, det gick inte som vi tänkt... äh, skit i det, nu har vi i alla fall vårt avtal värt hundratals miljarder...."

Anonym (X) skrev 2025-03-05 09:16:40 följande:
    Ingen pratade skit till eller om Zelensky innan han själv bestämde sig för att han hade något viktigt att säga ...
    Det där är ju inte sant. Trump har kallat Zelinskyj för diktator, påstått att han inte vill ha fred, skyllt kriget på Ukraina mm.

• Anonym (Stoppa lidandet)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-05 10:55:10 följande:

Som Trump sa dör tusentals unga män varje vecka vid fronten . Unga Ukrainare och Ryssar. De unga ryssarnas liv är lika värdefulla som Ukrainarnas, de har inte startat kriget , tror ni de kan välja om de vill strida?

Jag är ingen fan av Trump, men även en blind höna kan finna ett korn, och denna konflikt måste stoppas och man bör förhandla om fred. 

Verkligen. Strunt i politiken, det handlar om att rädda liv i grund och botten.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-05 10:55:10 följande:

Trump upprepar samma mantra om och om igen. Han vill ge en bild av att han bryr sig om människor fast sanningen är att det är pengar som han bryr sig om och allt annat är sekundärt.
  • Tukt
    Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-05 15:30:56 följande:
    Verkligen. Strunt i politiken, det handlar om att rädda liv i grund och botten.
    Det är väl enkelt. Det är bara för Ryssland att sluta terrorbomba civila, skolor, sjukhus och liknande.
    .
Svar på tråden Fred i Ukraina