Fred i Ukraina
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Som Trump sa dör tusentals unga män varje vecka vid fronten . Unga Ukrainare och Ryssar. De unga ryssarnas liv är lika värdefulla som Ukrainarnas, de har inte startat kriget , tror ni de kan välja om de vill strida?
Jag är ingen fan av Trump, men även en blind höna kan finna ett korn, och denna konflikt måste stoppas och man bör förhandla om fred.
Jag tycker det var rätt svar av Zelenskyy.
Ditt svar (och så många andras reaktioner) bygger ju på en tro att Trump antingen inte vet att Ryssland brutit avtal eller att han vet men av någon anledning förnekar det.
Här är en bra video på Youtube som kom fram i en annan tråd. Den är 13 minuter lång. Lyssna på samtalet med så fördomsfritt sinne som du kan och återkom gärna med vad du tycker att du hör
.
Jag hör fyra saker
Zelensky ar inte redo än att acceptera att kriget hamnat i en situation där man behöver förhandla om fredsavtal. Han är inte redo att "ge upp".
USA kommer att ställa krav på ryssarna när den förhandlingen kommer - den har inte kommit än. "The russians are gonna have to give up stuff. The ukrainians are gonna have to give up stuff" (08:43)
Trump gillar inte nödvändigtvis Putin men man kan inte förhandla med Putin genom att offentligt kalla honom en massa saker. Allt undvikande av att säga "sanningar" på exempelvis presskonferenser handlar om att möjliggöra förhandlingar överhuvudtaget.
USA är väl medvetna om att man inte kan vara säker på att ryssarna följer ett avtal. De är inte naiva. Men man måste ändå försöka förhandla för detta kan inte pågå för evigt. Därav hans "Am I convinced? No" och "Trust but verify" (12:50)
www.svt.se/nyheter/utrikes/pa-plats-har-kan-trump-dra-in-bistandet-i-ukraina
Som Trump sa dör tusentals unga män varje vecka vid fronten . Unga Ukrainare och Ryssar. De unga ryssarnas liv är lika värdefulla som Ukrainarnas, de har inte startat kriget , tror ni de kan välja om de vill strida?
Jag är ingen fan av Trump, men även en blind höna kan finna ett korn, och denna konflikt måste stoppas och man bör förhandla om fred.