• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 17:04:38 följande:
    Du tror inte. Nåväl, din åsikt.
    Har du någon grund för att det jag tror skulle vara fel?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-05 17:44:58 följande:
    Alla fakta talar för att jag har rätt i det påståendet och inga fakta talar för motsatsen.
    Sedan är det upp till var och en att dra sin egna slutsats av det.
    Nåväl, igen din åsikt. Men du har faktist fel.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-05 17:46:54 följande:
    Har du någon grund för att det jag tror skulle vara fel?
    DOGE utreder, det är deras uppgift. Och tills annat bevisats går jag på vad de säger.

Hur anser du att du vet du vart usa's skattepengar går bättre än usa själv?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 17:49:46 följande:
    Nåväl, igen din åsikt. Men du har faktist fel.
    Du tycker det, men fakta är fakta.

Alla har samma chans att presentera fakta som stödjer deras uppfattning och i det leder sidan som står för Europa, frihet, demokrati, stödjer Ukraina och är emot Putin och Trump.
  • flemens

Visst har ryssland tagit några i sammanhanget få kvadratkilometer av Ukraina de senaste månaderna, till sedvanliga förluster (så som vi såg i WW2, det är ju som bekant ungefär där ryssen stannat i sin krigsföring) men det betyder inte någonstans att Ukraina har gett upp, trots bemanningsproblemen.

Vi ska komma ihåg att det finns inte något krig i modern historia där en del inte vägrat att strida för sin frihet. Det skedde även när Finland invaderades av ryssland. Det skedde även när Chechenyen invaderades av ryssland. Det skedde även när Georgien invaderades av ryssland. Det skedde även när Tjeckoslovakien invaderades av ryssland. Det skedde även när Ungern invaderades av ryssland. Det skedde även när de baltiska länderna invaderades av ryssland. Men det betyder inte någonstans att folket som invaderas av en mer eller mindre galen diktator som baserar invasionen på mentalt efterblivna fantasier om "omringning" och "hot mot traditionella värderingar" att det är värt att bli invaderade och förslavade.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 17:54:26 följande:
    DOGE utreder, det är deras uppgift. Och tills annat bevisats går jag på vad de säger.

...och DOGE har presenterat uppgifter som säger att att USA har givit bidrag specifikt för "högre utbildning" och inte till det mera allmänna utbildningsväsendet i Ukraina?
    Jag läser mer än gärna mer om det om du har något att länka till.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-05 17:59:41 följande:
    Du tycker det, men fakta är fakta.

Alla har samma chans att presentera fakta som stödjer deras uppfattning och i det leder sidan som står för Europa, frihet, demokrati, stödjer Ukraina och är emot Putin och Trump.
    Du har ingen fakta om t ex vad jag står för. Nu slutar vi detta käbbel, det leder ingenstans. Men jag står för att alla har rätt till sina åsikter, och det är inte mer fel att stödja USAs President än att inte stödja honom, precis som man har lov att stödja Sveriges styrande, eller inte. Att vilja tysta motstånderas åsikter genom att dra Hitler- och Nazikortet som du och en annan skribent gör här är lågt.

Fakta som stödjer uppfattningar kan man alltid hitta, allt beror på vilken synvinkel man väljer.
  • Tukt
    Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-05 17:15:59 följande:
    Krig innebär ett ofattbart mänskligt lidande. PTSD. Människor som förlorar kroppsdelar. Människor som blir blinda. Människor som får leva med kroniska smärtor, eller konstant stress. Det räcker nu. Låt Ryssland behålla sina landområden. Land är bara land. Människoliv är dock oersättliga. Låt Ryssland behålla det dem tagit, eller få lite till. Ryssland har ändå vunnit konflikten. Sverige fick ge bort Finland. Tyskland fick ge bort territorium när dem förlorade kriget. Att ge bort landområden är bara naturligt. Att tro något annat verkar väldigt naivt.
    På vad sätt har Ryssland vunnit konflikten menar du?
    Och tror du på allvar att Ryssland bara lägger ned, även om det blir en fredsuppgörelse?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 17:54:26 följande:

...och jag tror att DOGE har redogjort för innehållet i Ukrainas utbildningsväsende snarare än vad pengarna har öronmärkts för.

DOGE tillhör ju Trump-administrationen, som gjort sig känd för att framställa allt de inte gillar i dålig dager.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 18:08:41 följande:
    Du har ingen fakta om t ex vad jag står för. 
    Visst har jag det.

Om man går igenom alla dina inlägg så framgår ett tydligt stöd, gillande och ställningstagande för Trump och Putin.
Svar på tråden Fred i Ukraina