• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Antiextremist)
    Det är uppenbart att Trump stödjer Ryssland. Att stödja USA är idag att stödja Ryssland. Det är ett hot mot Sverige.

Trump har tydligt distanserat sig från EU och Ukrainas ståndpunkter och markerat en gemenskap med Ryssland. Han har kallat Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj för en diktator och hävdat att Ukraina startade kriget, vilket ligger heeelt i linje med rysk propaganda men går emot Sveriges syn. Dessutom har Trump pausat militärt och ekonomiskt stöd till Ukraina, vilket ses som ett stöd och fördel för Ryssland. USA tvingar helt enkelt Ukraina att kapitulera villkorslöst. Trump framställer sig som en opartisk medlare men har redan gjort flera stora eftergifter till Ryssland, såsom att motsätta sig ett ukrainskt NATO medlemskap och föreslå territoriella eftergifter till Ryssland. Detta totalt underminerar Ukrainas position och stärker Putins ställning.
  • Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2025-03-05 10:55:40 följande:

Ditt svar (och så många andras reaktioner) bygger ju på en tro att Trump antingen inte vet att Ryssland brutit avtal eller att han vet men av någon anledning förnekar det.

Vilket är helt riktigt.
    Anonym (X) skrev 2025-03-05 10:55:40 följande:.

Jag hör fyra saker

Zelensky ar inte redo än att acceptera att kriget hamnat i en situation där man behöver förhandla 

Zelinskyj är definitivt redo för förhandlingar och han har även nämnt möjliga eftergifter.
    Har du hört något sådant från Putin?

Jämför du även de krav eller vad Putin och Zelinskyj uttalat som "oacceptabelt" så ser du också en väsentlig skillnad till Zelinskys fördel i frågan om fredsvilja.

Den svåra i sammanhanget blir Putin och kan du inte få honom till förhandlingar där han är beredd på eftergifter, då blir det svårt att få till ett fredsavtal.

Att hävda att problemet eller hindret för fred ligger hos Zelinskyj är att gå Putins ärenden?

om fredsavtal. Han är inte redo att "ge upp".

Ett helt annat påstående än i meningen ovan.
    I detta kan jag hålla med, men vem är redo att ge upp? Putin, Trump?
    Det är ett väldigt svårt och drastiskt ställningstagande och då handlar det inte ens om en förhandling.

USA kommer att ställa krav på ryssarna när den förhandlingen kommer - den har inte kommit än. "The russians are gonna have to give up stuff. The ukrainians are gonna have to give up stuff" (08:43)

Jag tror det när jag ser det.

Trump har dolda syften med att ställa initiala krav på Zelinskyj som han inte har ställt på Putin. Trump vill pressa Zelinskyj och få honom att framstå som den svåra att avtala med, vilket Trump vill dra fördelar av, bl.a. med mineralavtalet.

Tillsammans med alla uttalade åsikter om Putin och Zelinskyj så visar det också vilken sida Trump står på och det är ingen vild gissning att detta kommer att påverka hur hårt Trump pressar Ryssland jämfört med Ukraina för att nå ett fredsavtal.

Trump gillar inte nödvändigtvis Putin men man kan inte förhandla med Putin genom att offentligt kalla honom en massa saker. Allt undvikande av att säga "sanningar" på exempelvis presskonferenser handlar om att möjliggöra förhandlingar överhuvudtaget.

Trump gillar definitivt Putin. Alla hans uttalade uppfattningar om Putin talar för det.

Om det för Trump är en regel för framgångsrik diplomati att inte uttrycka kraftfull kritik mot någon av parterna så har Trump redan misslyckats i sin diplomati.
    Trumps kritik mot Zelinskyj är också betydligt mer osaklig och osann än den Zelinskyj framför om Putin.

USA är väl medvetna om att man inte kan vara säker på att ryssarna följer ett avtal. De är inte naiva. Men man måste ändå försöka förhandla för detta kan inte pågå för evigt. Därav hans "Am I convinced? No" och "Trust but verify" (12:50)

Visst måste man förhandla.

Men man är inte seriös med sina uttalade mål om man inte har en plan för kända problem, vilket USA inte har (eller i alla fall inte vill uttala). Detta vet alla som sysslar med krig, idrott, företagande, avtal (mm) är vägen till framgång.
    Den som inte har en plan och kan taktikanpassa utefter situationens förutsättningar är förloraren.

Så i mina ögon säger Trump; "satsa på mig, det kostar dig några hundra miljarder och du kommer troligen att förlora, men det är ditt enda alternativ till att fortsätta kriget, vilket vi kommer att se till att du inte kan".

I tråden "Varför gillar så många Trump" så kommenterade jag i inlägg #1127 ett inlägg med samma videolänk.
    Varför gillar så många Trump?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-05 15:28:46 följande:
    Så du tycker det är bra att man i Ukraina inte kan bedriva någon skolgång eller sjukvård alls!?
    Kan man inte? Kanske europa, och Sverige, då maåste hjälpa dem!
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 15:18:19 följande:
    Du har fel. Mycket fel.
    Nej, Anonym (Antiextremist) har helt rätt i sitt inlägg #594.

Alla fakta talar för det och inga fakta talar emot.

Att ha en annan syn är enbart baserat på personliga åsikter och tveksamma värderingar.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 16:30:14 följande:
    Kan man inte? Kanske europa, och Sverige, då maåste hjälpa dem!
    Europa hjälper Ukraina mer än vad USA gjorde innan de drog in sin hjälp.

Men det är svårt att få det att fungera när ryssarna bombar den civila infrastrukturen, inklusive sjukhus och skolor.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-05 16:31:30 följande:

Att ha en annan syn är enbart baserat på personliga åsikter och tveksamma värderingar.
    Du måste ha blandat ihop oss, jag skrev inlägg #594. Tack att du håller med mig :)
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-03-05 16:31:30 följande:

Tow2Mater skrev 2025-03-05 16:35:40 följande:
    Du måste ha blandat ihop oss, jag skrev inlägg #594. Tack att du håller med mig :)
    Tack för rättning!

Jag menar förstås inlägg #694.

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-05 16:33:29 följande:
    Europa hjälper Ukraina mer än vad USA gjorde innan de drog in sin hjälp.

Men det är svårt att få det att fungera när ryssarna bombar den civila infrastrukturen, inklusive sjukhus och skolor.
    Då är det ju ännu mindre vits för usa att betala löner för statsanställda inom skola, högre utbildning och vården. 

Och ser du inte att amerikanska skattebetalare, som inte ens har råd att skicka sina egna barn till hogre utbildning, t ex har ett problem med att betala högre utbildning i Ukraina?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-05 16:42:08 följande:
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 16:35:40 följande:
    Tack för rättning!

Jag menar förstås inlägg #694.

Så du tar till Hitler-kortet för att tysta de som inte håller med dig. Knappast originellt.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 16:50:20 följande:
    Då är det ju ännu mindre vits för usa att betala löner för statsanställda inom skola, högre utbildning och vården. 
    Det tror jag inte. Förstörda lokaler kan nog bidra till högre kostnader. 
    Krig innebär definitivt högre kostnader för sjukvård.
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 16:50:20 följande:
    Och ser du inte att amerikanska skattebetalare, som inte ens har råd att skicka sina egna barn till hogre utbildning, t ex har ett problem med att betala högre utbildning i Ukraina?
    Jag tror inte att USA betalar en cent öronmärkt för "högre utbildning", utan de har givit ekonomiska bidrag till Ukrainas utbildningsväsende för bl.a. skolor.

Att amerikanarna inte har råd med utbildning beror ju på deras inrikespolitik och de har ju själva röstat för det.
Svar på tråden Fred i Ukraina