• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Vladimir Svensson)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-05 21:34:45 följande:
    Du stödjer Trump som stödjer Putin som är ett hot mot Sverige. Vad är du då?
    Hotar inte Sverige, Hotet har vi redan tagit hit, Gå ut på stan och kolla vad det är för "gäng" som drar omkring.
  • Anonym (Stoppa lidandet)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-05 21:33:00 följande:
    Så du tycker att Ukraina ska bara kapitulera och göra som Ryssland vill? Det är inte logiskt på något sätt. När Ryssland  sedan atackerar andra länder är det då bäst att bara kapitulera eftersom annars kommer folk att dö? Du låter som en rysk troll.
    Jag står på fredens sida. Det är bäst att avskräcka Rysslands politiska ledning med militära allianser och upprustning. Aldrig att de vinner mot ett enat Europa. För att få fred krävs dock att Ukraina gör stora eftergifter? det är så krig alltid slutar; en vinnare, en förlorare. Zelenskyj verkar dock inte fatta det. Så USA kommer nog pressa Ukraina till att underkasta sig Ryssland vid förhandlingsbordet. För att göra freden hållbar är allt som krävs lite säkerhetsgarantier såsom att ha europeiska fredsbevarande styrkor. Såklart vi alla hoppas att Ukraina skulle vinna, men inget land tycks vara berett på att skicka egna trupper till Ukraina. Ok vi verkligen ville att dem skulle vinna skulle vi skicka militär trupp dit. Men nu får vi hantera verkligheten, med målet att stoppa brotten mot mänskligheten som nu pågår. Om Ryssland bryter mot freden får väl helt enkelt kriget fortsätta, men då har dem också förhoppningsvis Européernas fredsbevarande styrkor mot sig.
  • Tow2Mater

Men titta, nu tänker europa dra sig ur sina klimatprojekt i fattiga länder för att satsa på sina egna länder. Och så gnälls det på att Trump gör det. Vilken dubbelmoral.

När Europa ska ställa om ekonomin och rusta sig för krig kommer flera medlemsländer dra ner stödet till projekt som ska mildra effekterna av klimatkrisen i fattigare länder. Det skriver Bloomberg.

För att få loss de över 800 miljarder euro, runt 9?000 miljarder kronor, som krävs för att rusta EU:s försvar kommer resurser öronmärkta för att bland annat minska effekter av översvämningar, perioder av torka och cykloner i länder utanför blocket att riktas om.

omni.se/larmet-upprustning-sker-pa-bekostnad-av-klimatatgarder/a/8q1klW
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Vladimir Svensson) skrev 2025-03-06 00:38:51 följande:
    Hotar inte Sverige, Hotet har vi redan tagit hit, Gå ut på stan och kolla vad det är för "gäng" som drar omkring.
    Vad menar du? Ryssland är visst ett stort hot mot Sverige. Att försöka förvränga fakta och splittra Sverige är också fientligt mot Sverige.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 22:45:40 följande:
    Dumheter, igen.

varför väljer du att basera din åsikt att jag stödjer allt som Trump gör på vad jag välet att skriva i en diskussion som handlar om Ukraina? Ser du inte hur missvisande det kan vara? Lyssnar du inte alls när jag rakt ut säger att jag inte stödjer allt Trump gör? 
    Du väljer själv vad du skriver och du väljer att försvara precis allt som Trump gör, trots att det som han gör och planerar att göra, stärker Putin och Ryssland.  Nästan alla dina kommentarer är försvar av Trump.

Jag tycker att det är skrämmande att vi i Sverige har personer som stödjer hotet mot Sverige. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-06 01:15:31 följande:
    Jag står på fredens sida. Det är bäst att avskräcka Rysslands politiska ledning med militära allianser och upprustning. Aldrig att de vinner mot ett enat Europa. För att få fred krävs dock att Ukraina gör stora eftergifter? det är så krig alltid slutar; en vinnare, en förlorare. Zelenskyj verkar dock inte fatta det. Så USA kommer nog pressa Ukraina till att underkasta sig Ryssland vid förhandlingsbordet. För att göra freden hållbar är allt som krävs lite säkerhetsgarantier såsom att ha europeiska fredsbevarande styrkor. Såklart vi alla hoppas att Ukraina skulle vinna, men inget land tycks vara berett på att skicka egna trupper till Ukraina. Ok vi verkligen ville att dem skulle vinna skulle vi skicka militär trupp dit. Men nu får vi hantera verkligheten, med målet att stoppa brotten mot mänskligheten som nu pågår. Om Ryssland bryter mot freden får väl helt enkelt kriget fortsätta, men då har dem också förhoppningsvis Européernas fredsbevarande styrkor mot sig.
    Nja. Du står på Rysslands sida. Du vill att Ukraina ska bara kapitulera. Det är det du skriver. Enligt ditt resonemang ska man bara kapitulera när Ryssland atackerar. Det är inte att vara på fredens sida, det är att vara på Rysslands sida.
  • Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt)

Förvisso är vladimir putin angriparen, och jag har ingen sympati för hans brott, men samtidigt är jag ändå för ett omedelbart stopp för striderna. Ett enda liv är värt mer än alla territorier, och en orättvis fred nu med frysta frontlinjer är bättre än att ETT ENDA LIV TILL GÅR ÅT.

De allra flesta av dem som inte vill ha en snabb fred utan önskar att Ukraina först skall ha framgångar militärt skulle aldrig själva offra sig, åka till Ukraina och tjänstgöra vid fronten och själva dö.

Det är lätt att uttala sig när det inte gäller en själv. 

För egen del ansökte jag bla pga min tro (är aktiv i bland annat Svenska Kyrkan)  om vapenfritt, fick det godkänt av pliktverket, och fick placering i civilförsvaret (som kan rädda liv i krig och det gör jag gärna).

• Kermit1561
    Tom Araya skrev 2025-03-05 22:44:50 följande:

Trump-adminstrationens hantering av Ryssland-Ukraina-kriget och strävan att nå en fredsprocess har varit en aning problematisk.

USA valde att inleda med separata samtal med Ryssland och sedan med Ukraina för att se vilken inledande ståndpunkt länderna hade och för att uttrycka vilken utgångspunkt USA önskar för fredsförhandlingarna.
    Det i sig var nog inte helt fel.

Men det visade sig bli så att Ryssland från sitt håll dikterade utgångspunkten och att USA sedan försökte implementera den för Ukraina.

Jag vet inte om detta har gjorts medvetet från USA's håll eller om det beror på svaghet och diplomatisk oerfarenhet, men det har i alla fall lett till ett försvårande läge inför riktiga fredsförhandlingar.

Jag tror det är en kombination, det görs uppenbara misstag som inte kan bero på annat än inkompetens och brist på erfarenhet men många eftergifter görs ju väldigt medvetet och verkar inte ha nån annan orsak än trumps vurmande för putin. 
    Det som sker handlar ju inte om "America first", det är andra drivkrafter som styr, personlig vinning och antidemokrati... 
  • AndreaBD
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-03-06 11:39:34 följande:

Förvisso är vladimir putin angriparen, och jag har ingen sympati för hans brott, men samtidigt är jag ändå för ett omedelbart stopp för striderna. Ett enda liv är värt mer än alla territorier, och en orättvis fred nu med frysta frontlinjer är bättre än att ETT ENDA LIV TILL GÅR ÅT.

De allra flesta av dem som inte vill ha en snabb fred utan önskar att Ukraina först skall ha framgångar militärt skulle aldrig själva offra sig, åka till Ukraina och tjänstgöra vid fronten och själva dö.

Det är lätt att uttala sig när det inte gäller en själv. 

För egen del ansökte jag bla pga min tro (är aktiv i bland annat Svenska Kyrkan)  om vapenfritt, fick det godkänt av pliktverket, och fick placering i civilförsvaret (som kan rädda liv i krig och det gör jag gärna).

Jag förstår tänket - absolut. Det är ju också bra att tänka så. Men jag tänker ändå att det kan vara farligt om Putin får som han vill. För då är det sannolikt att han fortsätter att kriga mot fler länder. Vilket kostar fler liv. Det där är knepigt. 
Svar på tråden Fred i Ukraina