Fred i Ukraina
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?
Det är lätt för dig att säga och tycka att 'fred' är bättre än det ryska anfallskiget mot Ukraina.
Det är lätt för dig då det nte är du som ska våldtas, torteras, mördas och sen kastas i en massgrav under den fred du vill tvinga på Ukraina.
Ja, det finns risker inför framtiden, men att massor kommer att dödas om kriget fortsätter är dock 100% säkert.
Dessutom är det skillnad på frivilliga soldater och de som tvingas delta i krig. Även ukrainare tvingas av staten .Min princip i denna fråga är att staten aldrig kan äga individen i en rent moralisk mening- Jag stöder individuella vapenvägrare på båda sidor - de som VARKEN vill dö/döda för putte eller för Ukraina - och de i andra konflikter som inte vill delta alls.
Jag har själv hjälpt en ung ukrainare en del och vi har 2 ukrainare aktiva i min församling. Jag är glad att de är trygga här.
Jag tror inte att Ukraina har möjlighet att återta det området även om kriget fortsätter.
Dessutom är det skillnad på frivilliga soldater och tvingade. Även ukrainska staten tvingar människor att strida och i många fall dö i kriget. Jag anser att staten aldrig kan äga individen i en rent moralisk mening, vad än staten heter. Det må vara Ryssland, Ukraina, Sverige eller någon annan. Därför stöder jag både ryska och ukrainska individuella medborgare som vapenvägrar på det ena sättet eller det andra-flyr från mobilisering eller deserterar när de redan kommit till fronten.
Jag har själv hjälpt en ung ukrainare som inte ville delta i kriget, och vi har 2 ukrainare som är aktiva i vår församling. Jag är så glad att de idag är trygga här långt från krigets alla dödsfaror. Jag tycker massflyktdirektivet gällande ukrainare är rätt. (De är även en lättintegrerad grupp.)