• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-06 22:09:06 följande:
    Länder kan väl inte kastas ut ur EU. Men om Ungern kunde kastas ut, vart går de då? De formar säkert närmare band med Ryssland. Vore det bra för europa och EU?
    Det känns som att de redan står närmare Ryssland än övriga EU.
  • Tom Araya
    nattuw skrev 2025-03-06 15:29:28 följande:
    Du låter som ett rysstroll som vill slå in en kil mellan USA och Europa.
    I nuläget är USA på Rysslands sida och då är det där en kil hör hemma.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-07 01:34:39 följande:
    Det känns som att de redan står närmare Ryssland än övriga EU.
    Så menar du att det inte spelar någon roll för europa/EU om de kastas ut ur EU och närmar sig Ryssland mer/enbart istället, för de är redan närmare Ryssland än övriga EU?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-03-07 02:11:16 följande:
    Så menar du att det inte spelar någon roll för europa/EU om de kastas ut ur EU och närmar sig Ryssland mer/enbart istället, för de är redan närmare Ryssland än övriga EU?
    Ungern står närmare Ryssland är övriga eu står nära Ryssland.

Eller.

Ungern står närmare Ryssland än de står nära eu.

Hur förstod du Tom's påstående?

Ungern kan gå all in och bli ett nytt Belarus, en lydstat till Sovjet. Det skulle bara gynna Kreml
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-06 15:32:19 följande:
    😅😅😅 kan du förklara på vilket sätt är jag rysstroll? Är inte det väldugt tydligt att jag är starkt mot Ryssland? Stödjer du Trump och det han gör?
    Ett Rysstroll letar upp kontroversiella frågor och försöker så split och splittring för att lamslå samhället. Det vill säga den vanliga söndra och härska taktiken fast på internet.

Inget skulle glädja Ryssland, Kina och Iran mer än att lyckas slå in en kil mellan Europa och USA.
  • nattuw
    Padirac skrev 2025-03-06 18:19:10 följande:

Det är lätt för dig att säga och tycka att 'fred' är bättre än det ryska anfallskiget mot Ukraina.

Det är lätt för dig då det nte är du som ska våldtas, torteras, mördas och sen kastas i en massgrav under den fred du vill tvinga på Ukraina.

Fast våldtäkter, tortyr, mord och massgravar är ju vad som utmärker ett krig medan en fred brukar innebär en drastisk minskning av massgravar. Så om du inte vill ha fler massgravar är fred ett säkrare kort än ett fortsatt krig.
  • Mentat
    nattuw skrev 2025-03-07 07:27:27 följande:
    Fast våldtäkter, tortyr, mord och massgravar är ju vad som utmärker ett krig medan en fred brukar innebär en drastisk minskning av massgravar. Så om du inte vill ha fler massgravar är fred ett säkrare kort än ett fortsatt krig.
    Man har nyligen rapporterat om mängder av massgravar med oppositionella till Assads regim i Syrien. Kruxet med vilka som faller offer för totalitära regimer är ju att sanningen framkommer normalt sett först efter att regimen har fallit, vilket ju ännu inte har hänt i varken Ryssland, Kina, Iran eller Nordkorea.
  • Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt)
    AndreaBD skrev 2025-03-06 12:15:09 följande:
    Jag förstår tänket - absolut. Det är ju också bra att tänka så. Men jag tänker ändå att det kan vara farligt om Putin får som han vill. För då är det sannolikt att han fortsätter att kriga mot fler länder. Vilket kostar fler liv. Det där är knepigt. 

Ja, det finns risker inför framtiden, men att massor kommer att dödas om kriget fortsätter är  dock 100% säkert.

Dessutom är det skillnad på frivilliga soldater och de som tvingas delta i krig. Även ukrainare tvingas av staten .Min princip i denna fråga är att staten aldrig kan äga individen i en rent moralisk mening- Jag stöder individuella vapenvägrare på båda sidor - de som VARKEN vill dö/döda för putte eller för Ukraina - och de i andra konflikter som inte vill delta alls.

Jag har själv hjälpt en ung ukrainare en del och vi har 2 ukrainare aktiva i min församling. Jag är glad att de är trygga här.

• Anonym (Trump avgå.)
    nattuw skrev 2025-03-07 07:16:22 följande:
    Inget skulle glädja Ryssland, Kina och Iran mer än att lyckas slå in en kil mellan Europa och USA.
    Det gör Trump så bra själv. Tror nog det bara glädjer honom att alliera med Ryssland och Kina. och få slippa Europa.

Trump är ett riktigt Rysstroll. En riktig Putinälskare.
  • Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt)
    Rataxes skrev 2025-03-06 12:48:25 följande:
    En orättvis fred med frysta frontlinjer innebär fortsatt etnisk rensning, mord och våldtäkter på orchockuperade delar av Ukraina. Jag är skeptisk till att ukrainarna är med på det...

Jag tror inte att Ukraina har möjlighet att återta det området även om kriget fortsätter.

Dessutom är det skillnad på frivilliga soldater och tvingade. Även ukrainska staten tvingar människor att strida och i många fall dö i kriget. Jag anser att staten aldrig kan äga individen i en rent moralisk mening, vad än staten heter. Det må vara Ryssland, Ukraina, Sverige eller någon annan. Därför stöder jag både ryska och ukrainska individuella medborgare som vapenvägrar på det ena sättet eller det andra-flyr från mobilisering eller deserterar när de redan kommit till fronten.

Jag har själv hjälpt en ung ukrainare som inte ville delta i kriget, och vi har 2 ukrainare som är aktiva i vår församling. Jag är så glad att de  idag är trygga här långt från krigets alla dödsfaror. Jag tycker massflyktdirektivet gällande ukrainare är rätt. (De är även en lättintegrerad grupp.)

Svar på tråden Fred i Ukraina