• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Rataxes
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-03-06 11:39:34 följande:

Förvisso är vladimir putin angriparen, och jag har ingen sympati för hans brott, men samtidigt är jag ändå för ett omedelbart stopp för striderna. Ett enda liv är värt mer än alla territorier, och en orättvis fred nu med frysta frontlinjer är bättre än att ETT ENDA LIV TILL GÅR ÅT.

De allra flesta av dem som inte vill ha en snabb fred utan önskar att Ukraina först skall ha framgångar militärt skulle aldrig själva offra sig, åka till Ukraina och tjänstgöra vid fronten och själva dö.

Det är lätt att uttala sig när det inte gäller en själv. 

För egen del ansökte jag bla pga min tro (är aktiv i bland annat Svenska Kyrkan)  om vapenfritt, fick det godkänt av pliktverket, och fick placering i civilförsvaret (som kan rädda liv i krig och det gör jag gärna).

En orättvis fred med frysta frontlinjer innebär fortsatt etnisk rensning, mord och våldtäkter på orchockuperade delar av Ukraina. Jag är skeptisk till att ukrainarna är med på det...
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Anonym (Antiextremist)
    Trump går fram som en diktator, psykiskt sjuk ledare som förväntar sig att alla ska rätta sig efter hans planer och önskningar och att alla ska falla på knö och bara hylla honom. Trumps vicepresident och ministrar är hans slavar som går runt och varnar andra länder att "de måste behandla Trump med respekt". Det är ju helt sjukt.
  • Tom Araya
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-03-06 11:39:34 följande:

Förvisso är vladimir putin angriparen, och jag har ingen sympati för hans brott, men samtidigt är jag ändå för ett omedelbart stopp för striderna. Ett enda liv är värt mer än alla territorier, och en orättvis fred nu med frysta frontlinjer är bättre än att ETT ENDA LIV TILL GÅR ÅT.

De allra flesta av dem som inte vill ha en snabb fred utan önskar att Ukraina först skall ha framgångar militärt skulle aldrig själva offra sig, åka till Ukraina och tjänstgöra vid fronten och själva dö.

Det är lätt att uttala sig när det inte gäller en själv. 

För egen del ansökte jag bla pga min tro (är aktiv i bland annat Svenska Kyrkan)  om vapenfritt, fick det godkänt av pliktverket, och fick placering i civilförsvaret (som kan rädda liv i krig och det gör jag gärna).

Jag förstår din tanke, men du (eller någon annan utifrån) ska inte bestämma över ukrainarnas huvud när det är dags för dem att sluta strida och söka fredsavtal.
  • Tom Araya
    Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-06 01:15:31 följande:
    Jag står på fredens sida. Det är bäst att avskräcka Rysslands politiska ledning med militära allianser och upprustning. Aldrig att de vinner mot ett enat Europa. För att få fred krävs dock att Ukraina gör stora eftergifter? det är så krig alltid slutar; en vinnare, en förlorare. Zelenskyj verkar dock inte fatta det. Så USA kommer nog pressa Ukraina till att underkasta sig Ryssland vid förhandlingsbordet. För att göra freden hållbar är allt som krävs lite säkerhetsgarantier såsom att ha europeiska fredsbevarande styrkor. Såklart vi alla hoppas att Ukraina skulle vinna, men inget land tycks vara berett på att skicka egna trupper till Ukraina. Ok vi verkligen ville att dem skulle vinna skulle vi skicka militär trupp dit. Men nu får vi hantera verkligheten, med målet att stoppa brotten mot mänskligheten som nu pågår. Om Ryssland bryter mot freden får väl helt enkelt kriget fortsätta, men då har dem också förhoppningsvis Européernas fredsbevarande styrkor mot sig.
    Är du medveten om at Ryssland redan har förklarat utländsk trupp i Ukraina som oacceptabelt?
  • Anonym (Stoppa lidandet)
    Tom Araya skrev 2025-03-06 14:15:42 följande:
    Är du medveten om at Ryssland redan har förklarat utländsk trupp i Ukraina som oacceptabelt?
    Du menar precis lika oacceptabelt som alla gånger tidigare de sagt saker vara oacceptabla? Oacceptabelt att skicka dit vapen, vi gjorde det ändå. Alla röda linjer hittills har varit på låtsa.
  • Tom Araya
    Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-06 14:24:47 följande:
    Du menar precis lika oacceptabelt som alla gånger tidigare de sagt saker vara oacceptabla? Oacceptabelt att skicka dit vapen, vi gjorde det ändå. Alla röda linjer hittills har varit på låtsa.
    Men nu snackar vi om villkoren i ett fredsavtal.
    Att bryta ett sådant avtal medför oerhört stor risk at kriget startar igen.
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-05 21:54:37 följande:
    Nej. Så är det inte. Läser man dina inlägg är det mycket tydligt att du stödjer allt som Trump gör och säger. Trump srödjer nu Ryssland och är Putins bästa vän. Ryssland är ett hot mot Sverige. Det är uppenbart att de som stödjer Trump är fientliga mot Sverige.
    Du låter som ett rysstroll som vill slå in en kil mellan USA och Europa.
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-03-06 12:48:25 följande:
    En orättvis fred med frysta frontlinjer innebär fortsatt etnisk rensning, mord och våldtäkter på orchockuperade delar av Ukraina. Jag är skeptisk till att ukrainarna är med på det...
    Vad märkligt att just du skriver så med tanke på att du stödjer Israel och allt det hemska Israel gjorde i Gaza. 
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-03-06 15:29:28 följande:
    Du låter som ett rysstroll som vill slå in en kil mellan USA och Europa.
    😅😅😅 kan du förklara på vilket sätt är jag rysstroll? Är inte det väldugt tydligt att jag är starkt mot Ryssland? Stödjer du Trump och det han gör?
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2025-03-06 14:11:47 följande:
    Jag förstår din tanke, men du (eller någon annan utifrån) ska inte bestämma över ukrainarnas huvud när det är dags för dem att sluta strida och söka fredsavtal.
    Men utan stöd av väst så är det slut. Då blir ett fredsavtal eller total underkastelse de enda alternativen.

Så frågan är vilka realistiska alternativ Ukraina har om USA bestämmer sig för att tvinga fram ett fredsavtal. Lyssnar man på vad som sägs så är de många som varnar för att Europa inte har tillräcklig kapacitet (eller vilja) att stödja Ukraina om USA drar tillbaka sitt stöd.
Svar på tråden Fred i Ukraina