• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (33)
    Anonym (33) skrev 2025-03-17 08:19:28 följande:
    Låter som min kollegas sambo som har postcovid, sambon är mycket sämre och kan inte jobba, men beskrivningen av problemen påminner mycket.
    Råkade skicka för tidigt. Finns i alla fall forskare som tror att också hjärtat kan påverkas. Men ditt hjärtfel kanske är medfött, eller?

https://www.langtidscovid.se/kunskapsoversikt/hjarta-och-karl 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-16 21:48:30 följande:

Jag blev både glad och ledsen när jag läste det du skrev då jag känner igen mig exakt alltså exakt på pricken i det du skriver. Jag har hittat nån som mår exakt såhär konstigt som jag gör. Hur är det ens möjligt efter alla år.
    vi har ju definitivt samma. Det är nåt med balans sinnet som är fel. Har inte provat sån balansbräda och vet inte om jag vågat! Förstår känslan av att byta mark! som en hisskänsla!  Jag har också alltid haft lätt för att bli åksjuk, sjösjuk när jag var liten men nu när jag kollar på nåt annat som rör sig vill jag ha kontroll över det för det känns som jag själv ska falla! Så obehagligt! Om min pojke springer snabbt eller går ner för trappen kan jag säga åh akta för jag är rädd han ska falla men egentligen satt känslan av att falla i mig själv förstår jag efteråt, Du beskrev det så bra!
    Jag har absolut dålig hållning. Det vet jag om! Vi behöver träna upp kroppen tror jag!
    kanske finns ett hopp för dig och mig nu när vi hittat varandra?

ja det är helt otroligt att vi är så lika, och också helt otroligt att ingen av oss ens fått rätt hjälp!

ja jag har också märkt att jag idag har lite svårt att vara passagerare i bilen. är mycket enklare för mig att köra själv.  Men går det ens att bli av med? Eller har vi bara känsligare balanssinne liksom?

ja känner ändå lite mer hopp nu när jag pratar med dig! Känner mig inte ensam i det här längre. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (33) skrev 2025-03-17 08:23:29 följande:
    Råkade skicka för tidigt. Finns i alla fall forskare som tror att också hjärtat kan påverkas. Men ditt hjärtfel kanske är medfött, eller?

https://www.langtidscovid.se/kunskapsoversikt/hjarta-och-karl 

Jag vet faktiskt inte om mitt hjärtfel är medfött. läkaren kunde inte svara på det. Fick veta för första gången förra året att jag hade problem. 

Tack! ska läsa på om postcovid. Hur länge har sambon varit dålig i det? Vet du om man kan bli bättre?

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-17 18:45:08 följande:

ja det är helt otroligt att vi är så lika, och också helt otroligt att ingen av oss ens fått rätt hjälp!

ja jag har också märkt att jag idag har lite svårt att vara passagerare i bilen. är mycket enklare för mig att köra själv.  Men går det ens att bli av med? Eller har vi bara känsligare balanssinne liksom?

ja känner ändå lite mer hopp nu när jag pratar med dig! Känner mig inte ensam i det här längre. 

Jodå, det är klart att det går att bli av med! Såna här kan vi ju inte leva hela livet?! Det kan jag inte tänka mig att någon gör. Det måste iallafall kunna bli bättre eller lindras. Jag tror du är något på spåret. Det har med balans sinnet att göra! Det går att öva upp! Ska faktist ta mig till en professionell fysioteraput som finns här. Kostar nästan som en kiropraktor men jag tror denna kan sånt här. jag vill bara ha någon att fråga om detta ens är normalt att känna såhär med balansen. Eller är det nåt fel som doktorn bör gå vidare med. Måste bli av med det här! Tror också styrketräning ska hjälpa. Har egna små hemma jag ska öva med.
  • Anonym (Lana)

En del av dina symtom stämmer överens med min vän. Hon hade dimmig syn och stickningar i armar och ben och det visade sig vara ms. 

Men hon hade besvären i flera månader som inte gick över.

Hon fick göra magnetröntgen tror jag och det var nog där de såg. Men minns inte kan ha varit för undersökningar och andra symtom också.

Tycker dimmig syn ska kollas upp om det inte är bara trötthet som spökar. Kanske du är utbränd.

• Anonym (heltnormal)

Jag tycker det också låter som MS, det är väl exakt dom symtomen.

• Anonym (Maybe)

Dimsyn kan också vara ett symtom vid MS. Inte alls ovanligt symtom vid MS heller.

Optikusneurit  
    Inflammation i synnerven är ett vanligt symtom vid MS. Det som händer är att man får suddig syn, sämre färgseende och ibland också smärta bakom ögat när man vrider på blicken. En del upplever även att det gör ont om man tar på ögat. Hos de flesta brukar synen komma tillbaka inom en till tre månader. Hos en tredjedel kan viss dimsyn bli kvarstående. Om du har optikusneurit kan du uppleva: 

Suddighet eller en blind fläck mitt i synfältet

Färger blir mörkare eller bleka

Ljusblixtar när du rör på ögonen

Smärta, i synnerhet när du rör på ögonen.

Jag säger inte att det är MS, men med så mycket liknande symptom skulle jag be om en undersökning. Om inte annat så för att det är skönt att utesluta det.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-17 18:45:08 följande:

En kollega på jobbet klagade över liknande symptom nu de senaste veckorna, att det gungade när hon gick och hon visste inte var var hon satte fötterna och det visade sig vara d vitaminbrist! Har du kollat det? Det har inte jag!
    Tycker benen varit väldigt jobbiga för mig nu på senaste.
    Det liksom molar och sticker i dom hela dagarna och känner mig svag i dom. Även i nacken. Och lätt yrsel när jag kollar neråt. Det kan ju iof vara spänningarna. Har även mycket dubbelslag. Men det brukar jag ha vid hormonomställningar. 
  • Anonym (Maybe)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-19 16:17:40 följande:
    En kollega på jobbet klagade över liknande symptom nu de senaste veckorna, att det gungade när hon gick och hon visste inte var var hon satte fötterna och det visade sig vara d vitaminbrist! Har du kollat det? Det har inte jag!
    Tycker benen varit väldigt jobbiga för mig nu på senaste.
    Det liksom molar och sticker i dom hela dagarna och känner mig svag i dom. Även i nacken. Och lätt yrsel när jag kollar neråt. Det kan ju iof vara spänningarna. Har även mycket dubbelslag. Men det brukar jag ha vid hormonomställningar. 
    Ja, B-12 brist kan ha väldigt lika symtom som MS. Men har för mig att TS kollat upp det, om jag minns rätt 🙂
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Lana) skrev 2025-03-17 20:33:08 följande:

En del av dina symtom stämmer överens med min vän. Hon hade dimmig syn och stickningar i armar och ben och det visade sig vara ms. 

Men hon hade besvären i flera månader som inte gick över.

Hon fick göra magnetröntgen tror jag och det var nog där de såg. Men minns inte kan ha varit för undersökningar och andra symtom också.

Tycker dimmig syn ska kollas upp om det inte är bara trötthet som spökar. Kanske du är utbränd.

Jag har mått såhär sen 2020. kanske jag ska be läkaren kolla upp ms, oklart varför det inte gjorts tidigare om det är så tydliga symptom. 
Svar på tråden Vad händer i min kropp?