• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Lo) skrev 2025-03-20 19:58:47 följande:

Har du kollat sköldkörteln ? 

Ja den har blivit kollad, inga konstigheter där 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-20 22:22:11 följande:

Ja, det är ju helt otroligt!!
    jag går och står också hela dagarna!! Ännu mer likheter!!
    Det är ju väldigt påfrestande för benen.
    Man hade ju bara velat sitta på ett kontor eller nåt.
    Jag känner också när jag när min pojke att jag får mer ont i ryggslutet och att benen liksom tryck neråt.
    Jag har väldigt ont när jag trycker och böjer på ryggen känner jag och när jag låg och vilade kände jag hur benen på nåt vis molar från baksida lår och neråt knä och vader. Upptäckte sedan att mensen kom 6 dagar för tidigt! och då får jag alltid jätteont i benen! sist hade jag svårt att stå nästan. Även väldigt gungig yrsel när jag tittar ner. Nåt är i obalans i kroppen. Och hela kroppen är spänd. Jag är så trött på detta nu! 

Jag får också ont ifrån höfterna och neråt när jag har mens, det kom efter att jag fått barnen. som om mensvärken har flyttat sig.
    men är du också känslig på benen? Alltså om någon petar på mina lår eller rumpa så känns det som jag får blåmärken typ? Jag får inte det; men det gör verkligen ont, och de smärtar i säkert en minut sen försvinner det helt.
    men det är bara så på ben och rumpan. 

Ja alltså tror det är därför det är så svårt att ens själv lista ut vad det kan vara. det är liksom så mycket olika saker hela tiden. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-21 06:37:01 följande:

Jag får också ont ifrån höfterna och neråt när jag har mens, det kom efter att jag fått barnen. som om mensvärken har flyttat sig.
    men är du också känslig på benen? Alltså om någon petar på mina lår eller rumpa så känns det som jag får blåmärken typ? Jag får inte det; men det gör verkligen ont, och de smärtar i säkert en minut sen försvinner det helt.
    men det är bara så på ben och rumpan. 

Ja alltså tror det är därför det är så svårt att ens själv lista ut vad det kan vara. det är liksom så mycket olika saker hela tiden. 

Idag har det krupit i benen och armarna även när jag gått runt och jobbat! 
    Annars kan jag tycka det är värre när jag är hemma och vabbar tex. Jag mår bättre när jag rör på mig. Tycker du tvärtom? Har inte tänkt på att det gör ont på benen när man petar. Ska kolla detta. Det låter ju lite som fibromyalg. Däremot känner jag mig känslig och öm i hela kroppen. Skulderblad/halsrygg och nacke kan man inte ens peta på. Där hittar jag massa triggerpunkter.
    och nu ländryggen. Blir orolig för polyneuropati, ms, hjärntumör. Allt möjligt.
    Vad tänker du göra mer nu? Vi måste ju bli bättre till sommaren!!

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-21 14:16:25 följande:

Idag har det krupit i benen och armarna även när jag gått runt och jobbat! 
    Annars kan jag tycka det är värre när jag är hemma och vabbar tex. Jag mår bättre när jag rör på mig. Tycker du tvärtom? Har inte tänkt på att det gör ont på benen när man petar. Ska kolla detta. Det låter ju lite som fibromyalg. Däremot känner jag mig känslig och öm i hela kroppen. Skulderblad/halsrygg och nacke kan man inte ens peta på. Där hittar jag massa triggerpunkter.
    och nu ländryggen. Blir orolig för polyneuropati, ms, hjärntumör. Allt möjligt.
    Vad tänker du göra mer nu? Vi måste ju bli bättre till sommaren!!

Alltså yrseln, dåsigheten och hjärndimma är värre på jobbet än hemma. Men armarna och benen känner jag nog av oavsett om jag rör på mig eller inte.

jag är inte så värst orolig över att ha en sjukdom, men det är nog kanske för jag inte riktigt tror starkt att jag har det. 

jag väntar in mitt läkarbesök som är om ca 1 vecka. tänker att jag ska iaf be om att få göra en gastroskopi då jag ändå länge tänkt att min kropp inte tar upp näring som den ska. 

jag hade också velat kolla upp ms. en del av mig tror inte att jag har det. Men hade varit skönt att kunna utesluta det ändå eftersom symptomen stämmer in på pricken. 

jag är som sagt inte så orolig över att ha en sjukdom, men är fruktansvärt orolig över att gå till läkaren och springa på massa undersökningar. 
    magnetröntgen skrämmer livet ur mig idag. För några år sedan hade jag kunnat gjort de utan problem. Men idag är jag så rädd att få panikkänslor när jag ligger där.

känner du så över att gå till läkaren? 

vad är din plan?

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-21 14:30:55 följande:

Alltså yrseln, dåsigheten och hjärndimma är värre på jobbet än hemma. Men armarna och benen känner jag nog av oavsett om jag rör på mig eller inte.

jag är inte så värst orolig över att ha en sjukdom, men det är nog kanske för jag inte riktigt tror starkt att jag har det. 

jag väntar in mitt läkarbesök som är om ca 1 vecka. tänker att jag ska iaf be om att få göra en gastroskopi då jag ändå länge tänkt att min kropp inte tar upp näring som den ska. 

jag hade också velat kolla upp ms. en del av mig tror inte att jag har det. Men hade varit skönt att kunna utesluta det ändå eftersom symptomen stämmer in på pricken. 

jag är som sagt inte så orolig över att ha en sjukdom, men är fruktansvärt orolig över att gå till läkaren och springa på massa undersökningar. 
    magnetröntgen skrämmer livet ur mig idag. För några år sedan hade jag kunnat gjort de utan problem. Men idag är jag så rädd att få panikkänslor när jag ligger där.

känner du så över att gå till läkaren? 

vad är din plan?

Jo men så är det ju. såna saker är värre på jobbet och hemma är det liksom tryggt.
    så känner jag också. 
    Håller absolut med! Har panik över att ens gå till doktorn! Att göra ryggmärgsprov eller röntgen är fullständig panik!
    Det gör jag inte förrän nån säger att jag måste!
    Men det hade varit så skönt få sånt uteslutet!
    vet ju inte på vilket vis jag ska bli bättre!
    Tror egentligen inte det är nåt sånt. Har haft detta så länge. Men kan absolut tänka mig atros eller fibromyalgi.
    Glömde ett symptom jag hade för nåt år sedan och det var att jag hade ont under revbenen! Väldigt ont på vänster sida. Det bara gick över! Alla dominerande symptom har gått över efter ca 1,5 år så kommer ett nytt! Jättekonstig! Nu är den gungande yrseln och benen det nya sedan 9 månader. Har du också haft olika så eller ungefär likadant hela tiden?
    Jag har bokat fysioterapeut på fredag!! Ska be henne undersöka och ge råd.

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-21 17:44:23 följande:

Jo men så är det ju. såna saker är värre på jobbet och hemma är det liksom tryggt.
    så känner jag också. 
    Håller absolut med! Har panik över att ens gå till doktorn! Att göra ryggmärgsprov eller röntgen är fullständig panik!
    Det gör jag inte förrän nån säger att jag måste!
    Men det hade varit så skönt få sånt uteslutet!
    vet ju inte på vilket vis jag ska bli bättre!
    Tror egentligen inte det är nåt sånt. Har haft detta så länge. Men kan absolut tänka mig atros eller fibromyalgi.
    Glömde ett symptom jag hade för nåt år sedan och det var att jag hade ont under revbenen! Väldigt ont på vänster sida. Det bara gick över! Alla dominerande symptom har gått över efter ca 1,5 år så kommer ett nytt! Jättekonstig! Nu är den gungande yrseln och benen det nya sedan 9 månader. Har du också haft olika så eller ungefär likadant hela tiden?
    Jag har bokat fysioterapeut på fredag!! Ska be henne undersöka och ge råd.

Mina symptom har nog varit rätt samma hela tiden. yrseln är konstant. Domningar i ben och armar kommer och går. Hjärtklappningar och andfåddheten kom för ca 1 år sedan. 

heja dig som söker vård! 👏🏼

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-22 06:41:55 följande:

Mina symptom har nog varit rätt samma hela tiden. yrseln är konstant. Domningar i ben och armar kommer och går. Hjärtklappningar och andfåddheten kom för ca 1 år sedan. 

heja dig som söker vård! 👏🏼

Tack! Jag är så nervös! Men jag måste ju! Men du mår ändå bättre och sämre vissa dagar eller? Så har jag det! vissa dagar är ok medans andra kan vara hemska! 

• denosannapsykolgen

det låter väldigt mycket som ångest stress eller rädsla. och de kan vara svårt att se och känna om du har hafft det som barn. de mesta som du beskriver är psykosomatiska saker. men även om du går till en psykiatriker så är de dåliga på att behandla dessa saker. det är psykologer som är bättre på detta

• Anonym (33)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-17 18:50:12 följande:

Jag vet faktiskt inte om mitt hjärtfel är medfött. läkaren kunde inte svara på det. Fick veta för första gången förra året att jag hade problem. 

Tack! ska läsa på om postcovid. Hur länge har sambon varit dålig i det? Vet du om man kan bli bättre?

Är en ganska ny kollega så jag har inte riktigt koll. Men flera år i alla fall. Vet inte mer om postcovid än det som står att läsa på olika länkar, men det kan ju ge de symptom du har i alla fall, och risken är högre för ovaccinerade. Så du kanske ska kolla upp det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-studie-fran-goteborgs-universitet-visar-vaccinets-effekt-pa-langtidscovid--onbcgx 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-22 09:37:51 följande:

Tack! Jag är så nervös! Men jag måste ju! Men du mår ändå bättre och sämre vissa dagar eller? Så har jag det! vissa dagar är ok medans andra kan vara hemska! 

ja så är det absolut. mindre dagar som är bra dock. 
    minns en bra dag jag hade när jag gick runt i butiker, och då njöt jag verkligen. ville knappt åka hem 😂

Svar på tråden Vad händer i min kropp?