• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-24 22:06:48 följande:
    Yes har stått på antidepressiva många år, från början av helt annan anledning. Men har som sagt justerar dos lite efter mående. Provade byta sort en omgång, men det gör jag inte om!! För DÅ blev alla symtom tusen gånger värre, för utsättningssymtom ger tex yrsel och massor med andra besvär.
    Tycker att du först och främst ska utesluta fysiska orsaker! 
    Du ska nog inte vara heeelt emot antidepressiva, dom har hjälp mig mycket! De gör att jag klarar vardagen och livet bättre, och minskar paniken över de symtom jag har.

Reagerar också på effekter. Sen för att ta annat exempel, så kan det vara jobbigt att åka tex rulltrappa, mina ben tror att jag fortsätter åka efteråt. 
    Eller förr när jag tränade om gym, vissa maskiner fungerade inte alls, tex roterande rörelser eller i sidled. Hela min balans blev katastrof. Hela kroppen gungade. 
    Men jag har kollat balans organet hos öron näsa hals, och de fann inga fel. 
    Tänker ibland om det är något med nerver eller så.

Och ja, absolut nacken!!! Det tror jag starkt på. Min yrsel kan ibland vara ensidig, och jag är mer spänd på den sidan av nacken. Kan känna hur det snurrar till om jag suttit på visst sätt eller vrider huvudet..
    Men vad gör man? Jag försöker stretcha nacken dagligen. Gick på akupunktur en period och Även kiropraktor. 
    Sen är ju frågan om det är spändhet som är problemet, eller nerver i kläm? Detta är ju en djungel.

Hur orkar du dagarna med dessa besvär?
    Många gånger vill jag bara slänga in handduken och gå och lägga mig. På jobbet kan det ibland vara riktigt tufft att hålla ihop sig samtidigt som som man går och känner sig full.

Förstår precis hur du känner.
    själv är jag väldigt rädd att ta tabletter jag inte känner till biverkningarna på. Och jag hört det kan vara väldigt jobbiga biverkningar på antidedeppresiva.
    Jag tror spända muskler trycker på nerver i nacken.
    Det är vad de sagt till mig att det är. Dock har jag stretchat och stretchat. Botox ska hjälpa mot spända muskler. Men inget man bara får.
    Är också mest spänd på ena sidan nacken och har många triggerpunkter. Är så öm i halsmuskler och skulderblad så det går inte ens att peta på. Det försämrar ju syret till huvudet och ger yrsel. Jag har löst och läst om detta. Är övertygad det har med det att göra på nåt vis.
    Jag vet inte hur jag klarar dagarna. För mig är det värsta att jag hela tiden är rädd för att bli yr och känns mig svimfärdig. Det är min stora fobi. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Bella) skrev 2025-03-24 06:24:35 följande:

Det låter som brist på kondition och styrka. Säkert med ganska svåra menstruationer. Hur ser dina alkoholvanor ut? Äter du nyttigt?

Äter man dåligt och inte näringsriktig mat kan man få hjärndimma. Har du kollat din kondition? Andfåddhet är inte normalt för den som tränar flera gånger varje vecka men kan göra att även en ung person har svårt att ta ett par trappor utan att bli andfådd.

har knappt rört alkohol på 5år och äter vanlig husmanskost.
    jag tränar som sagt inte, men jag rör mig ca 4-5k steg varje dag. 
    Så även om jag inte gör "alla rätt" så tänker jag att man inte bör må såhär pga hur jag äter och rör på mig. 
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-24 23:10:05 följande:

Förstår precis hur du känner.
    själv är jag väldigt rädd att ta tabletter jag inte känner till biverkningarna på. Och jag hört det kan vara väldigt jobbiga biverkningar på antidedeppresiva.
    Jag tror spända muskler trycker på nerver i nacken.
    Det är vad de sagt till mig att det är. Dock har jag stretchat och stretchat. Botox ska hjälpa mot spända muskler. Men inget man bara får.
    Är också mest spänd på ena sidan nacken och har många triggerpunkter. Är så öm i halsmuskler och skulderblad så det går inte ens att peta på. Det försämrar ju syret till huvudet och ger yrsel. Jag har löst och läst om detta. Är övertygad det har med det att göra på nåt vis.
    Jag vet inte hur jag klarar dagarna. För mig är det värsta att jag hela tiden är rädd för att bli yr och känns mig svimfärdig. Det är min stora fobi. 

Ah så du har fått till dig info om att spända muskler kan trycka mot nerver, som i sin tur kan ge yrsel?

Förstår din rädsla för antidepressiva. Men oftast börjar man i Små doser, kan säga att utsättningssymtom är värre än insättningssymtom, tycker jag. Och känns det galet i början kan man sluta. Iallfall så finns det OM det en dag skulle behövas. 

Jag är med dig på ditt spår där! Känner ingen det där med syresättning och yrsel. 

Men det blir ju som en fobi! Jag förstår dig till hundra procent. Jag bär samma rädsla. Och det värsta är ju att när det snurrar, blir man per automatik rädd. Och så blir allt värre.
    Hade en kraftig yrselattck på jobbet för någon vecka sedan. Det var fruktansvärt, höll på att trilla. Testade att vila men det släppte inte. Fick gå hem. Och lågt i sängen några timmar innan det sakta släppte. Kunde inte titta upp eller ner. Då snurrade det rejält. 
    Har utrett kristallsjukan förr och det visade inget. Tror även detta hade med nacken att göra. Och har även märkt att trötthet förvärrar.

Men annars har jag dagligt gungande i skallen. Sjukt frustrerade.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-26 23:56:45 följande:
    Ah så du har fått till dig info om att spända muskler kan trycka mot nerver, som i sin tur kan ge yrsel?

Förstår din rädsla för antidepressiva. Men oftast börjar man i Små doser, kan säga att utsättningssymtom är värre än insättningssymtom, tycker jag. Och känns det galet i början kan man sluta. Iallfall så finns det OM det en dag skulle behövas. 

Jag är med dig på ditt spår där! Känner ingen det där med syresättning och yrsel. 

Men det blir ju som en fobi! Jag förstår dig till hundra procent. Jag bär samma rädsla. Och det värsta är ju att när det snurrar, blir man per automatik rädd. Och så blir allt värre.
    Hade en kraftig yrselattck på jobbet för någon vecka sedan. Det var fruktansvärt, höll på att trilla. Testade att vila men det släppte inte. Fick gå hem. Och lågt i sängen några timmar innan det sakta släppte. Kunde inte titta upp eller ner. Då snurrade det rejält. 
    Har utrett kristallsjukan förr och det visade inget. Tror även detta hade med nacken att göra. Och har även märkt att trötthet förvärrar.

Men annars har jag dagligt gungande i skallen. Sjukt frustrerade.
    Kiropraktorn sa att min yrsel beror på hur spänd jag är i nacke och skulderblad. Men hon kunde inte svara på om en nerv var i kläm mer än att det troligtvis är så.
    Fy vad fruktansvärt att få ett sånt riktigt yrselanfall!! Det är ju det man har panik för! Tur det gick över av sig själv! Kan det verkligen bero på nacken? Kanske mer ångest?
    Jag har också konstant gungande som kommer och går i olika grader och en tung känsla som kommer ibland! Allt blir värre desto tröttare man är!
  • Deeru

Hej igen!
    Vet du vad du kan göra hemma själv? Köp eller låna en blodtrycksmaskin (den bör också kunna kolla pulsen)

Ligg ner i 10 minuter, starta den och se vad du har för blodtryck och puls. Sen ställer du dig upp och startar den igen. Om blodtrycket ligger på ungefär samma siffror, men pulsen går upp med över 30 slag/minut så har du garanterat pots.

• Anonym (Anonym123)
    Deeru skrev 2025-03-27 13:38:29 följande:

Hej igen!
    Vet du vad du kan göra hemma själv? Köp eller låna en blodtrycksmaskin (den bör också kunna kolla pulsen)

Ligg ner i 10 minuter, starta den och se vad du har för blodtryck och puls. Sen ställer du dig upp och startar den igen. Om blodtrycket ligger på ungefär samma siffror, men pulsen går upp med över 30 slag/minut så har du garanterat pots.

Hej,

jag gjorde ett sånt test på något sjukhus för ca 1 år sedan, och det står såhär I min journal. ortostatiskt prov: Tecken på ortostatisk hypotension. Patologiskt vilo-EKG med AV-block I.

31-årig kvinna med hjärtklappningar som dock inte är kopplade till arytmier. Hög hjärtfrekvens och det är ju inte i sig någon hjärtsjukdom. På ekokardiografi ses en måttlig mitralisinsufficiens p g a en mitralisklaffprolaps av bakre klaffsegel som behöver följas upp med en ny ekokardiografi. Inga andra åtgärder eller undersökningar i dagsläget.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-24 06:12:54 följande:

Jag har inte så mycket problem med smärta längre i nacke och huvud, bara i ryggen. Men jag kan absolut känna mig ostadig så fort jag reser mig ur sängen.
    För mig har det ändrats, förut var det morgonen men nu känns det som eftermiddagarna är värst. Och ju längre in på veckan man kommer. 

alltså nu för tiden klarar jag knappt av jobbet, det är två gånger senaste månaden som jag varit såååå nära på att bryta ihop under arbetstid. 
    men på något sätt så lyckas man ta sig dit ändå, men det är en ständig kamp. 

hur klarar du dagarna på jobbet? 

Hur har det gått för dig på senaste? Jag har haft väldigt gungig yrsel mest fram till lunch om dagarna och känner mig väldigt tung i bland, som liksom obehagskänsla och ostadiga svaga ben. jätteobehagligt! Vad tusan är det?
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-27 18:10:15 följande:
    Hur har det gått för dig på senaste? Jag har haft väldigt gungig yrsel mest fram till lunch om dagarna och känner mig väldigt tung i bland, som liksom obehagskänsla och ostadiga svaga ben. jätteobehagligt! Vad tusan är det?

Mitt i benen har helt plötsligt försvunnit, men känner fortfarande av det i armarna. Plus att det också spridit sig till ansiktet, men det är inte hela tiden; utan bara ibland.

jag är också väldigt ostadig just nu, märker på jobbet hur jag hela tiden söker mig till saker att luta mig mot/hålla  i mig.
    har också fått flera gånger senaste, att det känns som jag ska svimma/ramla bakåt.
    och den känslan är fruktansvärd, den kommer ifrån ingenstans. Kan få så även om jag sitter, står eller går. 

såhär dåligt som jag mått på senaste har jag inte mått på länge. Och känner hur det bryter ner mig psykiskt. Vill bara lägga mig och gråta. Vet inte hur jag ska klara av livet när jag mår såhär?

Vill bara få reda på vad det är vi har :( är helt säker på att vi ha samma! 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-24 22:06:48 följande:
    Yes har stått på antidepressiva många år, från början av helt annan anledning. Men har som sagt justerar dos lite efter mående. Provade byta sort en omgång, men det gör jag inte om!! För DÅ blev alla symtom tusen gånger värre, för utsättningssymtom ger tex yrsel och massor med andra besvär.
    Tycker att du först och främst ska utesluta fysiska orsaker! 
    Du ska nog inte vara heeelt emot antidepressiva, dom har hjälp mig mycket! De gör att jag klarar vardagen och livet bättre, och minskar paniken över de symtom jag har.

Reagerar också på effekter. Sen för att ta annat exempel, så kan det vara jobbigt att åka tex rulltrappa, mina ben tror att jag fortsätter åka efteråt. 
    Eller förr när jag tränade om gym, vissa maskiner fungerade inte alls, tex roterande rörelser eller i sidled. Hela min balans blev katastrof. Hela kroppen gungade. 
    Men jag har kollat balans organet hos öron näsa hals, och de fann inga fel. 
    Tänker ibland om det är något med nerver eller så.

Och ja, absolut nacken!!! Det tror jag starkt på. Min yrsel kan ibland vara ensidig, och jag är mer spänd på den sidan av nacken. Kan känna hur det snurrar till om jag suttit på visst sätt eller vrider huvudet..
    Men vad gör man? Jag försöker stretcha nacken dagligen. Gick på akupunktur en period och Även kiropraktor. 
    Sen är ju frågan om det är spändhet som är problemet, eller nerver i kläm? Detta är ju en djungel.

Hur orkar du dagarna med dessa besvär?
    Många gånger vill jag bara slänga in handduken och gå och lägga mig. På jobbet kan det ibland vara riktigt tufft att hålla ihop sig samtidigt som som man går och känner sig full.

Har mått så dåligt den här veckan så har knappt orkat gå in här och läsa.
    men läste igenom det ni pratat om, och känns ju som du har samma som oss också.

är allt det här nytt för dig? För vissa saker kommer jag på att jag hade som barn också. Tex att jag reagerade jättestarkt på att åka bil i tunnel, det blinkande ljuset var jättejobbigt. Också när jag hoppade studsmatta tog det jättelång tid för mig att "känna mig normal" efter. Och även att jag har haft svårt att gunga, även som barn. 

kanske det har något mer vårat balanssinne att göra? 
    Vet att jag pratade med min kiropraktor om det och hon sa att vissa har bara känsligare balanssinne. 

kanske vi alla 3 behöver träna upp det? 

hur jobbar du? Sittandes eller går och står du också hela dagarna? 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-28 05:20:13 följande:

Mitt i benen har helt plötsligt försvunnit, men känner fortfarande av det i armarna. Plus att det också spridit sig till ansiktet, men det är inte hela tiden; utan bara ibland.

jag är också väldigt ostadig just nu, märker på jobbet hur jag hela tiden söker mig till saker att luta mig mot/hålla  i mig.
    har också fått flera gånger senaste, att det känns som jag ska svimma/ramla bakåt.
    och den känslan är fruktansvärd, den kommer ifrån ingenstans. Kan få så även om jag sitter, står eller går. 

såhär dåligt som jag mått på senaste har jag inte mått på länge. Och känner hur det bryter ner mig psykiskt. Vill bara lägga mig och gråta. Vet inte hur jag ska klara av livet när jag mår såhär?

Vill bara få reda på vad det är vi har :( är helt säker på att vi ha samma! 

Känner som du att jag mått sämre här nu på senaste.
    Känner obehag och gung inifrån och nån konstig känsla i kroppen som kommer och går snabbt som att syret går ur mig. Igår började det sticka överallt i kroppen och även i ansiktet. Jag har känt så förut och har läst att det låter som ångest! Jag oroar mig mycket nu över hur jag mår, hur detta ska gå över och är livrädd för att bli yr själv med barnen eller ute nånstans.
    Det där känner jag igen att det känns som man helt plötsligt ska falla bakåt!! Så obehagligt! Som man förlorar kontrollen över kroppen! Kände det till och med förra veckan när jag gick med vagnen!! 
    Kan också känna nån obehagskänsla när jag till och med ligger ner som går över lika snabbt som det kommer.
    och en annan sak, jag blir lätt varm eller kall. Påverkas lätt om jag tex dricker varmt eller tar ett varmt bad tex. Fryser lätt om det är kallt osv.
Svar på tråden Vad händer i min kropp?