• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-28 05:37:34 följande:

Har mått så dåligt den här veckan så har knappt orkat gå in här och läsa.
    men läste igenom det ni pratat om, och känns ju som du har samma som oss också.

är allt det här nytt för dig? För vissa saker kommer jag på att jag hade som barn också. Tex att jag reagerade jättestarkt på att åka bil i tunnel, det blinkande ljuset var jättejobbigt. Också när jag hoppade studsmatta tog det jättelång tid för mig att "känna mig normal" efter. Och även att jag har haft svårt att gunga, även som barn. 

kanske det har något mer vårat balanssinne att göra? 
    Vet att jag pratade med min kiropraktor om det och hon sa att vissa har bara känsligare balanssinne. 

kanske vi alla 3 behöver träna upp det? 

hur jobbar du? Sittandes eller går och står du också hela dagarna? 

Det med balansen har jag haft i många många år. Minns situationer från 20 års åldern där jag inte klarade av att göra vissa saker. Är snart 40.
    Så det är nog som du sa, att vissa har känsligare balanssinne. Sen är det nog också hur vi reagerar på det. Jag känner ju väldigt mycket av allt som sker i min kropp, kan inte stänga av mina reaktioner på allt som sker.

Men ja, att balans träna kanske vore något? 

Jag går och står mestadels under dagarna. Arbetar inom vården. Det kan vara tufft många gånger. 
    Har däremot märkt att vid stresspåslag blir alla nu symtom förstärkta. Så jag försöker att behålla ett lugn och inte stressa för mycket, komma ihåg att andas och varva ner.

Tror det är många olika faktorer som spelar in i dessa symtom vi upplever. Frågan är bara vart man ska börja få att komma i balans igen. 
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-27 09:54:53 följande:
    Kiropraktorn sa att min yrsel beror på hur spänd jag är i nacke och skulderblad. Men hon kunde inte svara på om en nerv var i kläm mer än att det troligtvis är så.
    Fy vad fruktansvärt att få ett sånt riktigt yrselanfall!! Det är ju det man har panik för! Tur det gick över av sig själv! Kan det verkligen bero på nacken? Kanske mer ångest?
    Jag har också konstant gungande som kommer och går i olika grader och en tung känsla som kommer ibland! Allt blir värre desto tröttare man är!
    Tror det var en kombination av spänningar och ångest.
    Även när kv väl var hemma och mer avslappnad, så höll yrseln i sig flera timmar. Jag la mig för att sova en stund och försökte slappna av i kroppen. Sen släppte det. 
     Ja, jag har också märkt att när jag är extremt trött, så blir yrseln värre. Och ökar risken för denna typ av yrselattacker. När jag fick denna svåra yrseln, hade jag arbetat långa arbetspass (12 timmars pass) och var slut i kroppen. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-30 12:11:00 följande:
    Tror det var en kombination av spänningar och ångest.
    Även när kv väl var hemma och mer avslappnad, så höll yrseln i sig flera timmar. Jag la mig för att sova en stund och försökte slappna av i kroppen. Sen släppte det. 
     Ja, jag har också märkt att när jag är extremt trött, så blir yrseln värre. Och ökar risken för denna typ av yrselattacker. När jag fick denna svåra yrseln, hade jag arbetat långa arbetspass (12 timmars pass) och var slut i kroppen. 

Tror absolut som du. 
    Allt detta är en kombination av olika saker. 
    Spänningar/ångest/obalans i kroppen.
    stressandningen påverkar mer än vad man tror. Att andas rätt och lugnt är jätteviktigt!
    Jag som du har alltid känt av minsta sak i min kropp. Känner exakt när ägglossning sker tex.
    Att du klarar jobbar inom vården och går runt sån här är inte dåligt! Gungar det konstant för dig eller kommer och går? 
    Tror på att träna upp musklerna.

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-30 14:48:43 följande:

Tror absolut som du. 
    Allt detta är en kombination av olika saker. 
    Spänningar/ångest/obalans i kroppen.
    stressandningen påverkar mer än vad man tror. Att andas rätt och lugnt är jätteviktigt!
    Jag som du har alltid känt av minsta sak i min kropp. Känner exakt när ägglossning sker tex.
    Att du klarar jobbar inom vården och går runt sån här är inte dåligt! Gungar det konstant för dig eller kommer och går? 
    Tror på att träna upp musklerna.

Ja, andas rätt ja. Men inte som jag gör, lägger hela tankeverksamheten på HUR jag andas, det blir bara galet. För plötsligt känns det tungt att djupandas och så tar jag i och får i mig massor med syre och då snurrar det 🤣 men andas lugnt och inte tänka för mycket.

En läkare sa till mig en gång för måååånga år sedan, att vissa personer känner väldigt mycket, och är medvetna om allt som sker i kroppen, medan andra inte har den medvetenheten och fokusen, därför känner de inte lika mycket. 
    Sen sa han, att kroppen är som en maskin, pågår ständigt saker och är man då känslig så känner man av mycket av det. 

Det gungar för det mesta ja. Beroende på vad jag gör för rörelse och så. Det är ansträngande många gånger. 
    Sen bara rädslan att det ska bli värre är något jag måste jobba med rent mentalt. 

Vad för muskler ska man träna? Nacke, axlar, rygg?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-30 16:19:21 följande:
    Ja, andas rätt ja. Men inte som jag gör, lägger hela tankeverksamheten på HUR jag andas, det blir bara galet. För plötsligt känns det tungt att djupandas och så tar jag i och får i mig massor med syre och då snurrar det 🤣 men andas lugnt och inte tänka för mycket.

En läkare sa till mig en gång för måååånga år sedan, att vissa personer känner väldigt mycket, och är medvetna om allt som sker i kroppen, medan andra inte har den medvetenheten och fokusen, därför känner de inte lika mycket. 
    Sen sa han, att kroppen är som en maskin, pågår ständigt saker och är man då känslig så känner man av mycket av det. 

Det gungar för det mesta ja. Beroende på vad jag gör för rörelse och så. Det är ansträngande många gånger. 
    Sen bara rädslan att det ska bli värre är något jag måste jobba med rent mentalt. 

ja det låter vettigt det du säger.
    Kan du också känna att det lutar eller att man nästan kan tippa över ibland när man går och speciellt om jag står still och lutar över nåt. 
    Precis just det är det som skrämmer mig! Att det ska bli värre!! Hade man vetat att det stannar där hade jag överlevt. Men hela tiden rädslan hur illa det ska bli!
    Nackmusklerna måste stärkas. Stretcha med kylspray har jag läst. Och styrketräning. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-30 16:19:21 följande:

Jag är garanterat en som känner väldigt mycket då. Jag har i hela mitt liv alltid något som inte är helt 100, alltid ont i magen eller huvudet. Om det inte är det har jag ont i ögonen eller mensvärk. Vissa dagar känns det som jag har urinvägsinfektion och några timmar senare går det över. Som sagt alltid något med mig; och så har det varit hela mitt liv. Vissa kallar mig hypokondriker, men jag är absolut inte rädd att jag har någon sjukdom. Går inte och oroar mig över de sakerna, utan känner nog bara av allt som händer i min kropp. 

men vad ska man göra åt det liksom? Kan ju inte - inte känna av det liksom? 😅

har du någon plan på hur du ska gå vidare? för att leva såhär ostadig och yrslig är ju inte hållbart. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-30 21:29:20 följande:

ja det låter vettigt det du säger.
    Kan du också känna att det lutar eller att man nästan kan tippa över ibland när man går och speciellt om jag står still och lutar över nåt. 
    Precis just det är det som skrämmer mig! Att det ska bli värre!! Hade man vetat att det stannar där hade jag överlevt. Men hela tiden rädslan hur illa det ska bli!
    Nackmusklerna måste stärkas. Stretcha med kylspray har jag läst. Och styrketräning. 

känslan av att känna att man inte har kontroll över sin kropp är fruktansvärd.
    tänker ofta på att om jag mår såhär nu? I 30 års åldern? Hur ska det bli sen när jag blir gammal?

Fick samtal idag om att min läkartid blev uppskjuten, så får fortsätta vänta..
    men känner mig lite opepp på att gå till läkaren, vet inte ens vad jag ska be dom kolla upp längre? 

hade inte du ett besök i fredags? Hur gick det där?

• Petrellie

Känner igen många av symtomen. Jag har myosit, en ganska ovanlig reumatisk muskelsjukdom. Symtomfri nu efter några månaders medicinering.

• Anonym (Anonym123)
    Petrellie skrev 2025-03-31 14:01:02 följande:

Känner igen många av symtomen. Jag har myosit, en ganska ovanlig reumatisk muskelsjukdom. Symtomfri nu efter några månaders medicinering.

tack för svar! 
    Skönt att du hittat något som gör att du mår bättre. 

vad för prov och tester togs för att få diagnosen?
    vad äter du för medicin ?

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-31 08:41:02 följande:

känslan av att känna att man inte har kontroll över sin kropp är fruktansvärd.
    tänker ofta på att om jag mår såhär nu? I 30 års åldern? Hur ska det bli sen när jag blir gammal?

Fick samtal idag om att min läkartid blev uppskjuten, så får fortsätta vänta..
    men känner mig lite opepp på att gå till läkaren, vet inte ens vad jag ska be dom kolla upp längre? 

hade inte du ett besök i fredags? Hur gick det där?

Ja känslan är hemsk att inte ha kontroll över sin egen kropp! Och jag tänker verkligen som du. Om jag mår såhär nu, hur ska jag må när jag blir äldre?!
    Det är verkligen ohållbart att må såhär i längden! 
    Det i benen har varit bättre på mig också i 2 dagar. Sååå konstigt! Däremot har jag varit jättegungig ett tag nu och jättemycket över helgen. Idag var det också bättre! Så konstigt! Vad är det som styr det?! I morgon kan det vara likadant igen. Men jag brukar må mycket sämre just efter mens. Var inte hos fysioterapeuten i fredags då jag vabbade men ska gå på onsdag om inget annat inträffar! Måste få lite övningar och bra om hon undersöker och gör en bedömning. Detta stämmer mycket in på triggerpunkter i halsmusklerna  och spänningsyrsel vilket de behandla.

Svar på tråden Vad händer i min kropp?