• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Ida)

Känner ni också att kroppen och stegen liksom inte hänger med där ni tänkt gå. Det känns liksom som kroppen och stegen ligger efter hjärnan och huvudet eller vad man ska säga. Som om stegen tas i luften. jätte obehagligt!

• Just Precis
    Det låter som för lite alkohol,nikotin,koffein eller droger.

Skämt åsido, har du fattat dessa beslut av hälsoskäl? Tänker du och och oroar dig mycket för din hälsa? Låter misstänkt psykosomatiskt.

• Anonym (Ida)
    Just Precis skrev 2025-04-23 21:00:14 följande:
    Det låter som för lite alkohol,nikotin,koffein eller droger.

Skämt åsido, har du fattat dessa beslut av hälsoskäl? Tänker du och och oroar dig mycket för din hälsa? Låter misstänkt psykosomatiskt.
    Ja oroar mig mycket för min hälsa!
  • förenbättrevärld

Det låter jobbigt. Jag kände liknande för några år sedan. Jag provade att dra ner på socker och tog även senare bort gluten och började må mycket bättre. Det fick mig att få tillbaka klarheten i huvudet och energin i kroppen. Jag har inte celiaki och kan äta gluten nu igen men jag försöker att inte äta för mycket av det. 

Jag skulle prova en kortare period (en till två veckor) av glutenfri kost där du också försöker äta en frukost som inte påverkar blodsockret för mycket. Ät exempelvis äggröra, naturell yoghurt med nötter och/eller bär eller liknande till frukost, fokus på protein och fett, då frukostens blodsockersvar har visats påverka blodsockersvaret under resten av dagen. Fokusera i övrigt på att äta ordentligt med bra mat, riktiga råvaror. 
    Sen se hur du mår och om du känner en skillnad i dina symptom. Hoppas det hjälper dig som det hjälpte mig.

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-23 20:43:34 följande:

Känner ni också att kroppen och stegen liksom inte hänger med där ni tänkt gå. Det känns liksom som kroppen och stegen ligger efter hjärnan och huvudet eller vad man ska säga. Som om stegen tas i luften. jätte obehagligt!

Så det det lämnas ibland. Sådär känner jag om jag åkt tex rulltrappa. Min balans och ben blir helt off.
    Blir du lätt åksjuk?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-24 11:35:11 följande:
    Så det det lämnas ibland. Sådär känner jag om jag åkt tex rulltrappa. Min balans och ben blir helt off.
    Blir du lätt åksjuk?
    Ja jättelätt åksjuk!!
    ja, så känns det efter man åkt rulltrappa också. Som att det är svårt att ställa om. Men jag kan även känna så ändå ibland. Jag går men kroppen hänger inte med som jag läste nån annan förklarade det! Vad kan det bero på?
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-24 13:17:30 följande:
    Ja jättelätt åksjuk!!
    ja, så känns det efter man åkt rulltrappa också. Som att det är svårt att ställa om. Men jag kan även känna så ändå ibland. Jag går men kroppen hänger inte med som jag läste nån annan förklarade det! Vad kan det bero på?
    Jag förklarade mina symtom för min läkare igår, många symtom som du har likadana. Han fråga mig om åksjuka, men jag har inte det. Men var som att han då hade haft en förklaring.. men kom aldrig dit. 
    Kanske han menade att om man lider av åksjuka så är kroppen väldigt känslig för rörelser? 
    Sen pratade han lite om POTS. Men ville inte dra igång en utredning om det just nu. Utan ville först att jag ska sjukskrivs deltid några veckor och försöka varva ner. Så ska fokusera på kost, motion/träning och välmående tänkte jag. Men också sänka min antidepressiva medicin lite, för den har biverkan med tex yrsel. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-24 16:21:27 följande:
    Jag förklarade mina symtom för min läkare igår, många symtom som du har likadana. Han fråga mig om åksjuka, men jag har inte det. Men var som att han då hade haft en förklaring.. men kom aldrig dit. 
    Kanske han menade att om man lider av åksjuka så är kroppen väldigt känslig för rörelser? 
    Sen pratade han lite om POTS. Men ville inte dra igång en utredning om det just nu. Utan ville först att jag ska sjukskrivs deltid några veckor och försöka varva ner. Så ska fokusera på kost, motion/träning och välmående tänkte jag. Men också sänka min antidepressiva medicin lite, för den har biverkan med tex yrsel. 
    Intressant att höra.
    javisst är det så att man är extra känslig för rörelse.
    men frågan är varför och hur man kan känna så konstigt utan anledning?! Det är ju skrämmande.
    vad bra att du har en plan! Hoppas allt blir bättre! 
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-24 22:03:38 följande:
    Intressant att höra.
    javisst är det så att man är extra känslig för rörelse.
    men frågan är varför och hur man kan känna så konstigt utan anledning?! Det är ju skrämmande.
    vad bra att du har en plan! Hoppas allt blir bättre! 
    Tror man måste arbeta mycket med tankarna.
    Typ KBT. Vår hjärna känner in vart enda minimala rörelse.
    Och känner efter för mycket. 
    Men finns väl en grund känslighet som är boven, och hjärnan reagerar med panik och rädsla.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-25 15:01:19 följande:
    Tror man måste arbeta mycket med tankarna.
    Typ KBT. Vår hjärna känner in vart enda minimala rörelse.
    Och känner efter för mycket. 
    Men finns väl en grund känslighet som är boven, och hjärnan reagerar med panik och rädsla.
    Ja, jag tror precis dom du!!
    Tankarma spelar en stor roll här.
    Men även spänningen i nacke/axlar.
    om jag bär tungt trycks allt ner och jag blir helt ostadig. Har även mycket sus i öronen och floaters i ögonen. Har du också det? 
Svar på tråden Vad händer i min kropp?