• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-08 17:57:06 följande:

Ja, det är säkert panikångest, men det var ju inte det från början. Det blev ju det. Varför blev jag plötsligt yr från början?  Håller exakt med dig i det du skriver. Man går på helspänn och då blir yrseln värre. 
    Försöker bryta detta nu genom att hålla mig lugn. Tankarna gör väldigt mycket. Det man tänker, det skapar kroppen.

Det finns ju undermedveten stress. Man kör på vardagen som ingenting utan att känna av signaler. Jag var länge sen sådan person. Plötsligt kom symtom... Tex yrsel. Och då är det svårt att förstå varför. Och istället börjar man fokusera på fysiska symtom, istället för att fatta att det är kroppen som säger stopp. Jag tror det varit så i mitt fall.
    Sen kan yrsel bero på sååå mycket annat. Nacke, axlar? Och så kommer yrsel och ostadighet och till slut skapar det panikångest för att man blir så jäkla rädd, och känner hur det tar över ens vardag. 

Jag lever med detta dagligen!! Jag gick i Kbt för att bemästra paniken kring det. Ibland funkar det, ibland inte. Men det jag gör är att försöka att inte begränsa mig pga rädslan. Yrsel är ofta ofarligt, även om den är otroligt skrämmande och jobbig.

Jag kan ärligt säga att jag är skit trött på det! Därför kontaktade jag min läkare. Jag ska nu l samråd med honom boka en tid hos fysioterapeut. Se om det kan ge något.
    Sen ska jag gå ner i tid på jobbet till 75% en kort period just för att minska min stress. Dels stressen kring yrsel, och försöka hitta en inre balans.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-08 18:00:40 följande:

Hur har du mått på senaste?
    Jag tycker tankarna gör väldigt mycket. Att lugna sig har hjälpt en hel del. Men den gungade yrseln försvinner ju inte bara. Jag kan inte bara släppa min rädsla för den.
    Känner ibland när jag går att kroppen går liksom inte med mig. Den är svår att styra eller vad man ska säga. Balansen och stegen hänger inte riktigt med.

Jag har precis som dig. Och ljud, ljus och mönster gör det värre. 
    Ibland blir jag darrig på vänster sida samtidigt, tex handen, benet. Typ som något är i kläm. Min yrsel är värst på vänster sida överlag. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-09 09:49:05 följande:
    Det finns ju undermedveten stress. Man kör på vardagen som ingenting utan att känna av signaler. Jag var länge sen sådan person. Plötsligt kom symtom... Tex yrsel. Och då är det svårt att förstå varför. Och istället börjar man fokusera på fysiska symtom, istället för att fatta att det är kroppen som säger stopp. Jag tror det varit så i mitt fall.
    Sen kan yrsel bero på sååå mycket annat. Nacke, axlar? Och så kommer yrsel och ostadighet och till slut skapar det panikångest för att man blir så jäkla rädd, och känner hur det tar över ens vardag. 

Jag lever med detta dagligen!! Jag gick i Kbt för att bemästra paniken kring det. Ibland funkar det, ibland inte. Men det jag gör är att försöka att inte begränsa mig pga rädslan. Yrsel är ofta ofarligt, även om den är otroligt skrämmande och jobbig.

Jag kan ärligt säga att jag är skit trött på det! Därför kontaktade jag min läkare. Jag ska nu l samråd med honom boka en tid hos fysioterapeut. Se om det kan ge något.
    Sen ska jag gå ner i tid på jobbet till 75% en kort period just för att minska min stress. Dels stressen kring yrsel, och försöka hitta en inre balans.

Javisst, jag tror det är precis så för mig också.
    Ibland bara gungar det, så obehagligt! Är det så för dig också att förutom det dagliga gunget så bara kommer det lite extra ibland, så att det gungar till rätt mycket nån minut. Då blir jag väldigt obekväm! Det är olika dagar, Brukar ta druvsocker eller nåt då för jag tror det är blodtsockret eller blodtrycket som sjunker. 
    Jag är glad att jag hittade er så vi kan prata med varandra.
    Jag jobbar faktiskt bara 70% redan som jag gör.
    Tycker det låter som en bra plan det du säger.

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-09 13:32:34 följande:

Javisst, jag tror det är precis så för mig också.
    Ibland bara gungar det, så obehagligt! Är det så för dig också att förutom det dagliga gunget så bara kommer det lite extra ibland, så att det gungar till rätt mycket nån minut. Då blir jag väldigt obekväm! Det är olika dagar, Brukar ta druvsocker eller nåt då för jag tror det är blodtsockret eller blodtrycket som sjunker. 
    Jag är glad att jag hittade er så vi kan prata med varandra.
    Jag jobbar faktiskt bara 70% redan som jag gör.
    Tycker det låter som en bra plan det du säger.

Jag är exakt likadan!!! Tar också druvsocker för att jag inbillar mig att det ska hjälpa. Inbillar mig att det är lågt blodsocker. Dock har jag vissa gånger kollat mitt blodsocker (har en sån dosa hemma), men det är då helt normalt trots att det snurrar. 
    Druvsocker är mer av ett säkerhets beteende 
    Jag är också sådan att jag gärna äter täta mål, just för jag är rädd att bli snurrig.

Jo jag har också så att det gungar till kraftigare då och då. Det är då den där paniken kommer.
    Har du någongång att du blir skakig i sambandet? Tex darriga händer eller så. 
    Jag får det ibland när jag är sådär gungig.

Men värst är egentligen ett hela tiden vara medveten om det och på sin vakt. Att det hela tiden tänka på det och vara vaksam. 

Låter skönt med 70% och tror det är bra när du mår sådär.
    Jag längtar till jag gått ner i tid, tänkte göra det i Maj. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-09 22:10:09 följande:
    Jag är exakt likadan!!! Tar också druvsocker för att jag inbillar mig att det ska hjälpa. Inbillar mig att det är lågt blodsocker. Dock har jag vissa gånger kollat mitt blodsocker (har en sån dosa hemma), men det är då helt normalt trots att det snurrar. 
    Druvsocker är mer av ett säkerhets beteende 
    Jag är också sådan att jag gärna äter täta mål, just för jag är rädd att bli snurrig.

Jo jag har också så att det gungar till kraftigare då och då. Det är då den där paniken kommer.
    Har du någongång att du blir skakig i sambandet? Tex darriga händer eller så. 
    Jag får det ibland när jag är sådär gungig.

Men värst är egentligen ett hela tiden vara medveten om det och på sin vakt. Att det hela tiden tänka på det och vara vaksam. 

Låter skönt med 70% och tror det är bra när du mår sådär.
    Jag längtar till jag gått ner i tid, tänkte göra det i Maj. 

Ja, det där med druvsockret är bara en säkerhet.
    Har jag det inte med mig kan jag få panik av tanken!!
    Ja, visst kan jag bli darrig, men har inte så värst mycket problem med det. Dock har jag läst att det är ett av symptomen på sånt här och att man upplever det olika.
    Så det är ju inget konstigt. Obehagligt alltihop.
    Gillar inte alls känslan man får av detta. undra vad som orsakar att det snurrar till lite extra ibland. Jag är väldigt öm i nacke/halsrygg och axlar. Är du också det?

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-09 23:01:20 följande:

Ja, det där med druvsockret är bara en säkerhet.
    Har jag det inte med mig kan jag få panik av tanken!!
    Ja, visst kan jag bli darrig, men har inte så värst mycket problem med det. Dock har jag läst att det är ett av symptomen på sånt här och att man upplever det olika.
    Så det är ju inget konstigt. Obehagligt alltihop.
    Gillar inte alls känslan man får av detta. undra vad som orsakar att det snurrar till lite extra ibland. Jag är väldigt öm i nacke/halsrygg och axlar. Är du också det?

Ju mer vi pratar om det desto mer inser jag hur vi göder våra besvär. Tänkte främst med säkerhets beteenden. Det påverkar ju oss mentalt.

Detta går ju hand i hand med det psykiska. Även om grundorsaken må ha varit fysiskt från början. Nu är det mest en ond spiral så är svår att ta sig ur. 
    Vi blir ner spända och oroliga och det ökar symtomen.

Jag är mycket mycket stel i nacken och axlar. Har även ont i nacken, kan känna det när jag försöker stretcha hur stel och öm jag är. 
    En kollega tog tag i mina axlar en dag och masserade lite snabbt. Och påpekade att jag var något av det stelaste hon känt. Och att jag bör göra något åt det. 😆

Går du hos fysioterapeut? Eller något annat för kroppen?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-10 10:01:53 följande:
    Ju mer vi pratar om det desto mer inser jag hur vi göder våra besvär. Tänkte främst med säkerhets beteenden. Det påverkar ju oss mentalt.

Detta går ju hand i hand med det psykiska. Även om grundorsaken må ha varit fysiskt från början. Nu är det mest en ond spiral så är svår att ta sig ur. 
    Vi blir ner spända och oroliga och det ökar symtomen.

Jag är mycket mycket stel i nacken och axlar. Har även ont i nacken, kan känna det när jag försöker stretcha hur stel och öm jag är. 
    En kollega tog tag i mina axlar en dag och masserade lite snabbt. Och påpekade att jag var något av det stelaste hon känt. Och att jag bör göra något åt det. 😆

Går du hos fysioterapeut? Eller något annat för kroppen?

Javisst. Egentligen ska man ju undvika socker och koffein för det stressar kroppen än mer sa fysioterapeuten. Så det blir en ond cirkel alltihop.
    Jag har gått hos alla möjliga och inget har hjälpt. 
    kiropraktorn sa till mig sist herrrrrregud vad spänd du är på vänster sida skulderblad. Herrrrrrrregud ss hon för sig själv så det var nog rätt illa. Så jag har också mest på ena sidan. Jag vet inte vad nästa steg blir. Jag försöker bara ta det lugnt nu.

• Anonym (Ida)

Hur är det med er nu mina vänner?
    Hoppas ni haft en bra påsk! 
    För mig var det lite bättre ett tag, men blev sämre igen vid mens. Har haft huvudvärk, jättespänd nacke, yrsel, och framförallt svag och ostadig i benen igen!

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-21 16:40:57 följande:

Hur är det med er nu mina vänner?
    Hoppas ni haft en bra påsk! 
    För mig var det lite bättre ett tag, men blev sämre igen vid mens. Har haft huvudvärk, jättespänd nacke, yrsel, och framförallt svag och ostadig i benen igen!

Hej! För mig har det varit Ok, dock har ju min dagliga svajighet varit med mig. Jag har precis varit hos en fysioterapeut. Vi gick igenom utredningar som gjorts och pratade om vad yrsel och ostadigheten kan bero på. Hon trodde en kombination av stress och spända muskler. Då mycket annat har uteslutits..
    Jag är inne på samma bana, så nu har jag ett tränings/övnings schema jag ska börja med.
    Fysiskt aktivitet tex promenad, cykla minst 3ggr veckan, övningar med gummiband hemma för att träna upp rygg/axlar. Stretcha nacken dagligen, Samt göra avslappningsövningar. Ska pussla ihop ett schema tänkte jag så jag får in allt varje vecka.

Ang mens försöker jag se om det finns ett samband. Men har svårt att se ett. Funderar på börja skriva ner hur jag mår i förhållande till min menscykel.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-22 10:48:35 följande:
    Hej! För mig har det varit Ok, dock har ju min dagliga svajighet varit med mig. Jag har precis varit hos en fysioterapeut. Vi gick igenom utredningar som gjorts och pratade om vad yrsel och ostadigheten kan bero på. Hon trodde en kombination av stress och spända muskler. Då mycket annat har uteslutits..
    Jag är inne på samma bana, så nu har jag ett tränings/övnings schema jag ska börja med.
    Fysiskt aktivitet tex promenad, cykla minst 3ggr veckan, övningar med gummiband hemma för att träna upp rygg/axlar. Stretcha nacken dagligen, Samt göra avslappningsövningar. Ska pussla ihop ett schema tänkte jag så jag får in allt varje vecka.

Ang mens försöker jag se om det finns ett samband. Men har svårt att se ett. Funderar på börja skriva ner hur jag mår i förhållande till min menscykel.

Vad skönt att det ändå varit ok för dig.
    Precis samma som min fysioterapeut sa ju.
    och att nervsystemet är i ett ständigt påläge.
    Tack för lite tips. Ska nog också börja stretcha nacken igen och gummiband har jag också.

Läste att om man har ett underliggande tillstånd förvärras det vid mens och hormoner. Och så är det för mig.
    och min fysioterapeut sa att kroppen blir ju påverkad vid mens.

Svar på tråden Vad händer i min kropp?