• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Anonym (M)

Är ni muslimer?

Om inte, varför använda den arabiska varianten av Abraham? Er son kommer att få en massa frågor om sin religion. 

Om ni är etniska svenskar, varför inte välja något från er egen kulturella tradition? 

• Xenia

Är ni muslimer så är det ett bra namn. Är ni inte det så föreslår jag Abraham i stället. Eller Abram. I min släktforskning ser jag ofta namn från bibeln som Jacob, Isak, Josef, Daniel, Gabriel, Zacharias, Israel och Abraham. Men Abraham skrevs ofta Abram i kyrkböckerna, så det var troligen vad han kallades.

• Spucks

Beror på ert efternamn och etnicitet. Kommer ha barnet ett arabisk efternamn och ni har kopplingar till något arabisk land är valet rimligt. Annars låter det bara konstigt.

Fast även om ni har arabisk ursprung är det kanske värt att fundera på hur namnet påverkar barnet i framtiden. Ibrahim är ju ett fint namn, men samtidigt har det arabiska män inte alltid så lätt i dagens Europa. Så om ni planera att stanna här, skulle jag välja ett annat namn, för att minska antalt fördomar ditt barn kommer bli utsatt för i framtiden.

• Anonym (Leila)

Säger som ovan att är ni estniskt svenska skulle jag föredra Abraham av den enkla anledningen att namnet Ibrahim tyvärr väver in så mycket mer än att det endast är ett namn. 

Kanske som mellannamn om det är en nära anhörig med namnet Ibrahim man vill föra vidare? 

Min dotters pappa heter Mohammed och hade vårat barn blivit en pojke hade vi överhuvudtaget inte valt det namnet, inte ens som mellannamn då det är så förknippat med så mycket hat.

Jag är helsvensk, pappan från Nordafrika.

Vad har ni för etnicitet själva om jag får fråga ? 

• burleskburkläsk
    Xenia skrev 2025-03-22 12:57:14 följande:

Är ni muslimer så är det ett bra namn. Är ni inte det så föreslår jag Abraham i stället. Eller Abram. I min släktforskning ser jag ofta namn från bibeln som Jacob, Isak, Josef, Daniel, Gabriel, Zacharias, Israel och Abraham. Men Abraham skrevs ofta Abram i kyrkböckerna, så det var troligen vad han kallades.

Abram var fint, aldrig hört! 😃
  • burleskburkläsk

Kände en pojke när jag var yngre som hette Ibrahim, han kom från Turkiet...det är ett fint namn...men jag tycker nog de flesta namnen är fina.

Jag är helsvensk från Skåne.

• Fossil
    Xenia skrev 2025-03-22 12:57:14 följande:

Minns jag min bibel rätt så gav Gud Abram namnet Abraham någonstans i gamla testamentet.
    Samtidigt gav han Abrahams fru Sarai, namnet Sara.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Anonym (Namn)
    Spucks skrev 2025-03-22 13:02:35 följande:

Beror på ert efternamn och etnicitet. Kommer ha barnet ett arabisk efternamn och ni har kopplingar till något arabisk land är valet rimligt. Annars låter det bara konstigt.

Fast även om ni har arabisk ursprung är det kanske värt att fundera på hur namnet påverkar barnet i framtiden. Ibrahim är ju ett fint namn, men samtidigt har det arabiska män inte alltid så lätt i dagens Europa. Så om ni planera att stanna här, skulle jag välja ett annat namn, för att minska antalt fördomar ditt barn kommer bli utsatt för i framtiden.

Efternamnet är arabiskt så på så sätt är namnet inte konstigt, mer att jag ville veta hur andra uppfattar namnet.

Fördomarna lär inte försvinna då barnet kommer ha ett arabiskt efternamn ändå.. Men har du förslag på andra pojknamn du tycker passar bättre i Sverige så tar jag gärna emot dem.
  • Anonym (ABC)

Nja, inte i min smak men det är väl ett ganska vanligt arabiskt namn.

Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?