• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Associationer!) skrev 2025-03-25 23:40:52 följande:
    Tack för svar.
    Vi tänker uppenbarligen lite eller kanske ganska olika i detta?

Men du missförstod, det vi studerar handlar om hedersbrott och terrorism i Sverige och EU.
    Inte i mellanöstern.

Jag värnar om att min son ska ha bästa möjliga förutsättningar få bra jobb såväl i andra länder, som i Sverige.

Att vi har funnit ett stort antal arabiska namn, oväntat stor överrepresentation i vårt material, bland domar och brottsutredningar gällande nämnda brott, det kan jag inte se skulle ha något direkt samband med fördomar eller fördomsfulla arbetsgivare?
    Kan det vara rätt uppfattat att du själv är lite fördomsfull gällande arbetsgivare rent generellt?

Om vi vänjer oss vid att Sverige är ett mångkulturellt land, hur tänker du att det skulle underlätta för våra pojkar att få jobb i andra länder?

Jag förstår att namn som klingar muslimskt/arabiskt inte upplevs problematiska för dig. Men har du ingen förståelse för att jag, mot bakgrund av våra studier, och av andra, t ex arbetsgivare, faktiskt kan ha naturliga skäl att uppleva det annorlunda än du?
    Jag missförstod inte, hederskulturer förekommer främst i Mellanöstern. Invandring från Mellanöstern till Europa = Hederskultur i Europa. Därav är det inte så konstigt att de vanligaste namnen i Mellanöstern förekommer bland både förövare och offer i Sverige.

Självklart förstår jag att det för många kan upplevas annorlunda och att de ser muslimska/arabiska namn som problematiska, men återigen har inte jag någon skyldighet att anpassa mig efter dessa fördomar och känslor och förneka min bakgrund.
    Jag vet inte riktigt vad du själv tänker skulle vara alternativet till att ge namn som klingar muslimskt/arabiskt?
  • Anonym (Associationer!)
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-25 23:58:23 följande:
    Jag missförstod inte, hederskulturer förekommer främst i Mellanöstern. Invandring från Mellanöstern till Europa = Hederskultur i Europa. Därav är det inte så konstigt att de vanligaste namnen i Mellanöstern förekommer bland både förövare och offer i Sverige.

Självklart förstår jag att det för många kan upplevas annorlunda och att de ser muslimska/arabiska namn som problematiska, men återigen har inte jag någon skyldighet att anpassa mig efter dessa fördomar och känslor och förneka min bakgrund.
    Jag vet inte riktigt vad du själv tänker skulle vara alternativet till att ge namn som klingar muslimskt/arabiskt?
    Du ger intryck av att fokuserar så mycket på fördomar så jag får tydliga vibbar att du själv är helt eller delvis uppfylld av just fördomar (rätt eller fel vibbar...)? Detta skapar frågor hos mig om du själv är, eller är van vid att de flesta i din omgivning är, fylld av fördomar t ex gällande västerländska otrogna människor?
    Därför tycker jag det känns bäst för mig att välja sätta punkt här för både frågor och svar, för jag tror inte vare sig jag eller du kan få ut något mer av det.
    Jag tror jag är ytterligare stärkt i min tanke att inte ge min son ett arabiskt/muslimskt klingande namn.
    Tack ändå för utbytet.
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-03-25 21:45:34 följande:
    Vilket jäkla klassförakt! Så kommer man från arbetarklassen så har man särskilda namn och de med dessa namn ska föraktas.

Jag fattar inte varför t ex Jimmy skulle vara pestsmittat? Gäller det Charlie också?

Kevin och Liam är inte fulare än några andra namn. De är också lätta att uttala. Liam är en kortform av William som tydligen är godkänt av namnsnobbar.

Jag tycker fortfarande Liam är ett vackert namn. (Däremot inte något för TS, eftersom det inte tillhör hennes kultur.)
    Du kan ju tycka att det är klassförakt, men det är ett faktum att vissa saker förekommer oftare i vissa grupper. Sedan är det även ett faktum att vissa namn ges oftare till barn i vissa grupper. Därmed är det även ett faktum att vissa saker förekommer oftare bland personer med vissa namn.

Jag vet inte hur det är med namnet Kevin i Sverige, men i Österrike, där jag är ifrån, (och i Tyskland) fick många pojkar namnet Kevin under åren efter filmen "Home Alone" kom ut. De flesta föräldrar som gav sitt barn detta namn tillhörde kategorin "White Trash". Därför var det inte konstigt att, när man hörde att ett barn heter Kevin, antar att han bor i en familj med låg socionomisk status och hans föräldrar inte värdesätter bildning, att de själva har en låg bildningsnivå, att de röker, dricker, svär och anser att en örfil då och då är nyttig. 
    Det var inte konstigt att antar det, för en stor majoritet av alla barn med namet Kevin levde just i en sådan familj. Ett uttalande från en tysk lärande är väldigt känt här fortfarande: "Kevin är inget namn, det är en diagnos!"

Det finns flera namn som tillhörde samma kategori. Syskon till Kevin hade oftast namn som Jeremy, Justin, Chantal, Savannah. Hela fenomenet fick till och med ett namn: "Kevinism"
    Visst handlar det om fördomar man har mot de personer, men de fördomar har man ju inte bara hittat på ur inget, utan de grundas ju till en viss del på verkliga förhållanden. Det spelar ingen roll hur fint eller fult ett namn i sig är, det som är relevant är vilka personer som ger sina barn detta namn, för just detta kommer att påverka barnet i framtiden.

Och eftersom du frågade efter Jimmy: fanns det inte en undersökning för sådär 15 år sedan som visade att svenska män med ett namn som slutar på "y" är överrepresenterade i Sveriges kriminalitetsstatistik?
  • Anonym (Suck)
    Spucks skrev 2025-03-26 08:38:16 följande:
    Du kan ju tycka att det är klassförakt, men det är ett faktum att vissa saker förekommer oftare i vissa grupper. Sedan är det även ett faktum att vissa namn ges oftare till barn i vissa grupper. Därmed är det även ett faktum att vissa saker förekommer oftare bland personer med vissa namn.

Jag vet inte hur det är med namnet Kevin i Sverige, men i Österrike, där jag är ifrån, (och i Tyskland) fick många pojkar namnet Kevin under åren efter filmen "Home Alone" kom ut. De flesta föräldrar som gav sitt barn detta namn tillhörde kategorin "White Trash". Därför var det inte konstigt att, när man hörde att ett barn heter Kevin, antar att han bor i en familj med låg socionomisk status och hans föräldrar inte värdesätter bildning, att de själva har en låg bildningsnivå, att de röker, dricker, svär och anser att en örfil då och då är nyttig. 
    Det var inte konstigt att antar det, för en stor majoritet av alla barn med namet Kevin levde just i en sådan familj. Ett uttalande från en tysk lärande är väldigt känt här fortfarande: "Kevin är inget namn, det är en diagnos!"

Det finns flera namn som tillhörde samma kategori. Syskon till Kevin hade oftast namn som Jeremy, Justin, Chantal, Savannah. Hela fenomenet fick till och med ett namn: "Kevinism"
    Visst handlar det om fördomar man har mot de personer, men de fördomar har man ju inte bara hittat på ur inget, utan de grundas ju till en viss del på verkliga förhållanden. Det spelar ingen roll hur fint eller fult ett namn i sig är, det som är relevant är vilka personer som ger sina barn detta namn, för just detta kommer att påverka barnet i framtiden.

Och eftersom du frågade efter Jimmy: fanns det inte en undersökning för sådär 15 år sedan som visade att svenska män med ett namn som slutar på "y" är överrepresenterade i Sveriges kriminalitetsstatistik?
    Har också läst det och det är ju fakta att personer vars namn slutar på Y är överrepresenterade när det gäller kriminalitet. 
  • Anonym (S)
    Vilket jäkla klassförakt! Så kommer man från arbetarklassen så har man särskilda namn och de med dessa namn ska föraktas.

Jag fattar inte varför t ex Jimmy skulle vara pestsmittat? Gäller det Charlie också?

Kevin och Liam är inte fulare än några andra namn. De är också lätta att uttala. Liam är en kortform av William som tydligen är godkänt av namnsnobbar.

Jag tycker fortfarande Liam är ett vackert namn. (Däremot inte något för TS, eftersom det inte tillhör hennes kultur.)
    Det är inget förakt alls! Jag är inte överklass och mina barn har inte heller överklassnamn. Det är bara fakta att vissa namn är vanligare i vissa grupper. 

Det är inte att vara pestsmittad. Men som förälder ska man vara medveten om att vissa namn har en viss klang och det kan i värsta fall sätta käppar i hjulet för barnet i framtiden. 
  • Cheers
    Anonym (S) skrev 2025-03-26 09:48:09 följande:
    Det är inget förakt alls! Jag är inte överklass och mina barn har inte heller överklassnamn. Det är bara fakta att vissa namn är vanligare i vissa grupper. 

Det är inte att vara pestsmittad. Men som förälder ska man vara medveten om att vissa namn har en viss klang och det kan i värsta fall sätta käppar i hjulet för barnet i framtiden. 
    Jag tycker att du har rätt. Varför ge barnen knäppa namn när det finns bra svenska namn som Carl, Fredrik, Johan, Erik, Gustav, Anders, Björn, Bengt m.fl. m.fl.

Varför välja ett namn från Mellanöstern om du inte är jude (Abraham) eller Ibrahim.

Ibrahim Lewenhaupt - det går ju bara inte!

Eller varför välja namn som bevisligen är utbredda inim socialgrupp 3? Om man intye måste, och det måste man ju inte. Conny, Ronnie, Sonny, Benny, Jimmy, Steve, Elvis. Conny von Essen - Va? Elvis Adelswärd....

Björn Gustavsson. Är inte det mycket bättre än Steve Gustavsson! S-t-e-v-e med Lloyden...
  • Xenia
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-25 23:58:23 följande:

Alternativet är ett namn som fungerar i båda kulturerna. Du har fått flera sådana förslag. 

De som säger att han kommer att få svårt att få jobb eller iaf svårt att få ett säkerhetsklassat jobb, de borde väl föreslå att han får ett svenskt efternamn också.

Rapparen Erik Lundin heter egentligen Ibrahima Erik Lundin Banda. (Mor svenska, far från Gambia)
  • Xenia
    Cheers skrev 2025-03-26 13:14:26 följande:
    Jag tycker att du har rätt. Varför ge barnen knäppa namn när det finns bra svenska namn som Carl, Fredrik, Johan, Erik, Gustav, Anders, Björn, Bengt m.fl. m.fl.

Varför välja ett namn från Mellanöstern om du inte är jude (Abraham) eller Ibrahim.

Ibrahim Lewenhaupt - det går ju bara inte!

Eller varför välja namn som bevisligen är utbredda inim socialgrupp 3? Om man intye måste, och det måste man ju inte. Conny, Ronnie, Sonny, Benny, Jimmy, Steve, Elvis. Conny von Essen - Va? Elvis Adelswärd....

Björn Gustavsson. Är inte det mycket bättre än Steve Gustavsson! S-t-e-v-e med Lloyden...
    Amenherregud, varför välja ett namn som får en att förvänta sig en blond bondpojke från anno dazumal. TS är ju uppenbarligen från Mellanöstern själv.

Lewenhaupt och von Essen är ju adliga namn, de brukar välja släktnamn.

Men inte alltid, Love Antell är adlig, men hans ena barn heter Hardy, vilket låter typiskt "wannabee American".

Det gick ju bra för Benny Andersson och professor Ronny Ambjörnsson.

Mina förfäder hade namn som Isak, Abraham och Israel, trots att de inte var judar.
  • Anonym (Suck)

Är du faktaresistent eller väljer du bara att stoppa huvudet i sanden när vissa frågor blir lite för obekväma och inte stämmer överens med din värld?
  • trollhona
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-25 17:25:56 följande:
    Alla namn du nämner, inklusive Ibrahim, finns på namntoppen 2024. Så det är inget ovanligt namn i Sverige direkt. Ibrahim kommer också vara (eller är skulle jag säga) ett helt okontroversiellt namn.

Vill förresten tacka alla som skrivit i tråden och gett synpunkter och tips. Pga kräsen man när det kommer till namn så står det mellan Ibrahim och Noah just nu.. Så får se vad det blir. Tack iallafall för alla kommentarer då det varit intressant att läsa.
    Så synd att han inte gillade Zakarias.

Fler förslag: Aron, Adam, Jon, John, Ezra, Gabriel, Uriel
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?