Xenia skrev 2025-03-25 21:45:34 följande:
Vilket jäkla klassförakt! Så kommer man från arbetarklassen så har man särskilda namn och de med dessa namn ska föraktas.
Jag fattar inte varför t ex Jimmy skulle vara pestsmittat? Gäller det Charlie också?
Kevin och Liam är inte fulare än några andra namn. De är också lätta att uttala. Liam är en kortform av William som tydligen är godkänt av namnsnobbar.
Jag tycker fortfarande Liam är ett vackert namn. (Däremot inte något för TS, eftersom det inte tillhör hennes kultur.)
Du kan ju tycka att det är klassförakt, men det är ett faktum att vissa saker förekommer oftare i vissa grupper. Sedan är det även ett faktum att vissa namn ges oftare till barn i vissa grupper. Därmed är det även ett faktum att vissa saker förekommer oftare bland personer med vissa namn.
Jag vet inte hur det är med namnet Kevin i Sverige, men i Österrike, där jag är ifrån, (och i Tyskland) fick många pojkar namnet Kevin under åren efter filmen "Home Alone" kom ut. De flesta föräldrar som gav sitt barn detta namn tillhörde kategorin "White Trash". Därför var det inte konstigt att, när man hörde att ett barn heter Kevin, antar att han bor i en familj med låg socionomisk status och hans föräldrar inte värdesätter bildning, att de själva har en låg bildningsnivå, att de röker, dricker, svär och anser att en örfil då och då är nyttig.
Det var inte konstigt att antar det, för en stor majoritet av alla barn med namet Kevin levde just i en sådan familj. Ett uttalande från en tysk lärande är väldigt känt här fortfarande: "Kevin är inget namn, det är en diagnos!"
Det finns flera namn som tillhörde samma kategori. Syskon till Kevin hade oftast namn som Jeremy, Justin, Chantal, Savannah. Hela fenomenet fick till och med ett namn: "Kevinism"
Visst handlar det om fördomar man har mot de personer, men de fördomar har man ju inte bara hittat på ur inget, utan de grundas ju till en viss del på verkliga förhållanden. Det spelar ingen roll hur fint eller fult ett namn i sig är, det som är relevant är vilka personer som ger sina barn detta namn, för just detta kommer att påverka barnet i framtiden.
Och eftersom du frågade efter Jimmy: fanns det inte en undersökning för sådär 15 år sedan som visade att svenska män med ett namn som slutar på "y" är överrepresenterade i Sveriges kriminalitetsstatistik?