• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Anonym (Namn)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-25 10:57:04 följande:
    Säkert men det kommer att gå över i och med att Liam är det tredje mest populära pojknamnet i Sverige år 2024.

Framtidens Liam, som TS son i så fall skulle tillhöra, kommer att vara många och de allra flesta kommer att sköta sig. Liam kommer att bli ett helöt okrontroversiellt namn.

Det där med "WT" var på 00-talet. 

Sedan är som sagt alternativet "Ibrahim".
    .

Utan att veta vilket "muslimskt efternamn" som TS har så är exempelvis Sassi ett sådant efternamn från företrädesvis Nordafrika.

Det kommer att skilja på: 

Ibrahim Sassi

och 

Leo Sassi
    Liam Sassi
    Elias Sassi
    Isak Sassi
    Noah Sassi

och så vidare.
    Alla namn du nämner, inklusive Ibrahim, finns på namntoppen 2024. Så det är inget ovanligt namn i Sverige direkt. Ibrahim kommer också vara (eller är skulle jag säga) ett helt okontroversiellt namn.

Vill förresten tacka alla som skrivit i tråden och gett synpunkter och tips. Pga kräsen man när det kommer till namn så står det mellan Ibrahim och Noah just nu.. Så får se vad det blir. Tack iallafall för alla kommentarer då det varit intressant att läsa.
  • Anonym (Associationer)

Intressant tråd med många bra och tänkvärda inlägg.

TS,
    Jag såg inte om du reagerade på mina egna tankar i mitt tidigare inlägg?
    Jag vill att min son ska ha chansen söka jobb i Sverige och internationellt, också jobb med typ säkerhetsklassning, kanske välbetalda jobb inom den starkt växande försvarsindustrin.
    Har du själv några liknande tankar, eller tycker du att mina tankar är helt fel?

Förkortat/förenklat skrev jag bl a:
    I min studiegrupp tittar vi nu på bl a terrorbrott och hedersbrott.
    I många domar och brottsutredningar gällande sådana brott förekommer många namn med arabiskt ursprung, t ex Ibrahim.

Då funderar jag kring vilka associationer vill jag att min sons namn ska förknippas med, t ex när han söker jobb? 

• Xenia
    Anonym (H) skrev 2025-03-24 20:13:39 följande:
    Jag jobbar på socialtjänsten. Och jo, Liam och även Kevin är namn som frekvent dyker upp på klientlistorna och namn jag aldrig skulle döpa min son till. 
    1.Om ett namn är väldigt populärt så kommer naturligtvis många "klienter" ha de namnen också. Det är inte samma sak som att det bara är problembarn som har de namnen.

2. Du ser att många probembarn har de namnen och pga dina förutfattade  meningar så reagear du direkt. Men alla med de namnen som inte är problembarn, dem lägger du inte märke till.
  • Anonym (H)
    Xenia skrev 2025-03-25 17:57:38 följande:
    1.Om ett namn är väldigt populärt så kommer naturligtvis många "klienter" ha de namnen också. Det är inte samma sak som att det bara är problembarn som har de namnen.

2. Du ser att många probembarn har de namnen och pga dina förutfattade  meningar så reagear du direkt. Men alla med de namnen som inte är problembarn, dem lägger du inte märke till.
    Ja, jo. Är väl yrkesskadad. Andra namn som ofta förekommer är Robin, Jimmy och Dennis.
  • burleskburkläsk
    Anonym (H) skrev 2025-03-25 20:28:41 följande:
    Ja, jo. Är väl yrkesskadad. Andra namn som ofta förekommer är Robin, Jimmy och Dennis.
    Jag lägger till Simon och Billy till din lista!
  • Anonym (S)
    Xenia skrev 2025-03-25 17:57:38 följande:

Nej. Så är det ju inte. Det är ju lika vanligt att heta Gustav, August, Carl och Hugo i Danderyd som att heta Zach, Isak, Melvin och Love i innerstan. Likadant är det med Liam och Dennis, Lennox och Kevin i Upplands Väsby. 

Det finns olika trender bland olika människor. Det är inte något nytt. Namnet säger något om din bakgrund, men sjävklart inte allt. 

• Xenia
    Anonym (S) skrev 2025-03-25 15:29:06 följande:
    Och hon är inte ensam om att ha dessa fördomar. Kevin och Liam är fula namn som har en stämpel. Så är det bara. 

Det spelar ingen roll hur många Jimmy det finns, det kommer alltid vara ett fult namn reserverat för människor ur de lägre klasserna. Samma med Kevin och Liam. Sorry! 

Ibrahim låter helt normalt för någon med arabiskt ursprung, jag kan inte höra om det låter fult eller snyggt eftersom jag inte pratar arabiska. Men Ibbe lär det ju bli i skolan. 
    Vilket jäkla klassförakt! Så kommer man från arbetarklassen så har man särskilda namn och de med dessa namn ska föraktas.

Jag fattar inte varför t ex Jimmy skulle vara pestsmittat? Gäller det Charlie också?

Kevin och Liam är inte fulare än några andra namn. De är också lätta att uttala. Liam är en kortform av William som tydligen är godkänt av namnsnobbar.

Jag tycker fortfarande Liam är ett vackert namn. (Däremot inte något för TS, eftersom det inte tillhör hennes kultur.)
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Associationer) skrev 2025-03-25 17:46:30 följande:

Intressant tråd med många bra och tänkvärda inlägg.

TS,
    Jag såg inte om du reagerade på mina egna tankar i mitt tidigare inlägg?
    Jag vill att min son ska ha chansen söka jobb i Sverige och internationellt, också jobb med typ säkerhetsklassning, kanske välbetalda jobb inom den starkt växande försvarsindustrin.
    Har du själv några liknande tankar, eller tycker du att mina tankar är helt fel?

Förkortat/förenklat skrev jag bl a:
    I min studiegrupp tittar vi nu på bl a terrorbrott och hedersbrott.
    I många domar och brottsutredningar gällande sådana brott förekommer många namn med arabiskt ursprung, t ex Ibrahim.

Då funderar jag kring vilka associationer vill jag att min sons namn ska förknippas med, t ex när han söker jobb? 

Jag vill också att min son ska ha chansen att söka jobben han önskar, men det är varken hans eller mitt fel om det finns fördomsfulla arbetsgivare. Det jag kan göra är att se till att välja namn som är relativt vanliga (råkar ju också vara just dessa namn jag föredrar) istället för att ge namn som t.ex Jihad som kan skapa mer problem för pojken. 

Jag tänker inte förneka vår bakgrund och ge namn som Leo och Liam för att passa in, man får helt enkelt vänja sig vid att Sverige idag är ett mångkulturellt land. 
    Alla muslimska/arabiska barn i Sverige kan inte heta Adam och Sara.

Vad gäller Ibrahim och hedersbrott så är det väl inte så konstigt då hederskultur oftast förekommer i Mellanöstern, så både gärningsmän och offer för alla typer av hedersrelaterade brott har troligtvis namn som klingar arabiskt/muslimskt. Det gör inte dessa namn problematiska, enligt mig.
  • Anonym (Associationer!)
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-25 22:32:38 följande:
    Jag vill också att min son ska ha chansen att söka jobben han önskar, men det är varken hans eller mitt fel om det finns fördomsfulla arbetsgivare. Det jag kan göra är att se till att välja namn som är relativt vanliga (råkar ju också vara just dessa namn jag föredrar) istället för att ge namn som t.ex Jihad som kan skapa mer problem för pojken. 

Jag tänker inte förneka vår bakgrund och ge namn som Leo och Liam för att passa in, man får helt enkelt vänja sig vid att Sverige idag är ett mångkulturellt land. 
    Alla muslimska/arabiska barn i Sverige kan inte heta Adam och Sara.

Vad gäller Ibrahim och hedersbrott så är det väl inte så konstigt då hederskultur oftast förekommer i Mellanöstern, så både gärningsmän och offer för alla typer av hedersrelaterade brott har troligtvis namn som klingar arabiskt/muslimskt. Det gör inte dessa namn problematiska, enligt mig.
    Tack för svar.
    Vi tänker uppenbarligen lite eller kanske ganska olika i detta?

Men du missförstod, det vi studerar handlar om hedersbrott och terrorism i Sverige och EU.
    Inte i mellanöstern.

Jag värnar om att min son ska ha bästa möjliga förutsättningar få bra jobb såväl i andra länder, som i Sverige.

Att vi har funnit ett stort antal arabiska namn, oväntat stor överrepresentation i vårt material, bland domar och brottsutredningar gällande nämnda brott, det kan jag inte se skulle ha något direkt samband med fördomar eller fördomsfulla arbetsgivare?
    Kan det vara rätt uppfattat att du själv är lite fördomsfull gällande arbetsgivare rent generellt?

Om vi vänjer oss vid att Sverige är ett mångkulturellt land, hur tänker du att det skulle underlätta för våra pojkar att få jobb i andra länder?

Jag förstår att namn som klingar muslimskt/arabiskt inte upplevs problematiska för dig. Men har du ingen förståelse för att jag, mot bakgrund av våra studier, och av andra, t ex arbetsgivare, faktiskt kan ha naturliga skäl att uppleva det annorlunda än du?
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?