Anonym (Namn) skrev 2025-03-25 22:32:38 följande:
Jag vill också att min son ska ha chansen att söka jobben han önskar, men det är varken hans eller mitt fel om det finns fördomsfulla arbetsgivare. Det jag kan göra är att se till att välja namn som är relativt vanliga (råkar ju också vara just dessa namn jag föredrar) istället för att ge namn som t.ex Jihad som kan skapa mer problem för pojken.
Jag tänker inte förneka vår bakgrund och ge namn som Leo och Liam för att passa in, man får helt enkelt vänja sig vid att Sverige idag är ett mångkulturellt land.
Alla muslimska/arabiska barn i Sverige kan inte heta Adam och Sara.
Vad gäller Ibrahim och hedersbrott så är det väl inte så konstigt då hederskultur oftast förekommer i Mellanöstern, så både gärningsmän och offer för alla typer av hedersrelaterade brott har troligtvis namn som klingar arabiskt/muslimskt. Det gör inte dessa namn problematiska, enligt mig.
Tack för svar.
Vi tänker uppenbarligen lite eller kanske ganska olika i detta?
Men du missförstod, det vi studerar handlar om hedersbrott och terrorism i Sverige och EU.
Inte i mellanöstern.
Jag värnar om att min son ska ha bästa möjliga förutsättningar få bra jobb såväl i andra länder, som i Sverige.
Att vi har funnit ett stort antal arabiska namn, oväntat stor överrepresentation i vårt material, bland domar och brottsutredningar gällande nämnda brott, det kan jag inte se skulle ha något direkt samband med fördomar eller fördomsfulla arbetsgivare?
Kan det vara rätt uppfattat att du själv är lite fördomsfull gällande arbetsgivare rent generellt?
Om vi vänjer oss vid att Sverige är ett mångkulturellt land, hur tänker du att det skulle underlätta för våra pojkar att få jobb i andra länder?
Jag förstår att namn som klingar muslimskt/arabiskt inte upplevs problematiska för dig. Men har du ingen förståelse för att jag, mot bakgrund av våra studier, och av andra, t ex arbetsgivare, faktiskt kan ha naturliga skäl att uppleva det annorlunda än du?