• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 12:39:50 följande:
    Måsta man vara SD för att man pekar på hur UTVECKLINGEN i Sverige kring denna fråga ser ut?

Kommer du ihåg 2010? Fick politikerna diskutera slöjförbud (ens för barn) och moské-stopp överhuvudtaget då eller var det "fult" att nämna saken?

Idag år 2025 är det fullt normalt att vilja ha slöjförbud. Det motioneras om det i riksdagen från regeringens politiker.

Hur tror du saken har utvecklats till år 2040?

Man behöver inte "dölja" någonting eftersom det finns namn som är svenska som passar även i islam. Elias och Adam är inte mindre muslimska än Ibrahim och Mohammed.

Utifrån den vetskapen är det sedan bara en fråga om hur man tänker för sitt barn.
    Den tiden diskutedes inte om att barn på förskola tvingas bära huvudduk och långa hindrande kjolar. De som disuterades var om arbetsgivare hade rätt att förbjuda anställda att bära slöja.

Vilka partier (förutom SD) kräver att vuxna kvinnor ska förbjudas ha slöja? Det är inte alls normalt, jag har inte sett något om det i tidningen eller på teve.

Om man måste undvika arabiska eller muslimska namn så är det ju just för att dölja sitt ursprung.

Vad är nästa steg, att göra som Kina mot uigurerna? Där man kan skickas till omskolningsläger för att ha muslimska kläder, där det är misstänkt att läsa för mycket i Koranen. Där moskéer rivs och i de som är kvar har man tagit bort kupoler och minareter. Inuti är det studiecirklar i kommunistisk ideologi. Inget avvikande tillåts, alla ska vara som majoritetsbefolkningen.
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 13:41:49 följande:
    Det här med ett rimligt samtal i välvillig anda är ingenting för dig va?!
    Jag har inte uppfattat dig som "välvillig". Och är detta vad du har att komma med som argument?
  • Anonym (DD)
    Xenia skrev 2025-03-27 14:42:36 följande:
    Jag har inte uppfattat dig som "välvillig". Och är detta vad du har att komma med som argument?
    Välvillig innebär i sammanhanget att man inte med flit misstolkar vad den andre skriver.

Jag misstolkar inte någon. Inte med flit i alla fall. För det leder bara till meningslöst tjafs som jag inte har lust och ork att lägga energi på.

Läs mitt inlägg som du svarade på en gång till på och säg sedan om det jag fetade och strök under i ditt svar på detta inlägg är en rimlig tolkning av vad jag skrev.
  • Anonym (DD)
    Xenia skrev 2025-03-27 14:41:14 följande:
    Vilka partier (förutom SD) kräver att vuxna kvinnor ska förbjudas ha slöja? Det är inte alls normalt, jag har inte sett något om det i tidningen eller på teve.

Om man måste undvika arabiska eller muslimska namn så är det ju just för att dölja sitt ursprung.

Vad är nästa steg, att göra som Kina mot uigurerna? .
    Jag valde med flit icke-SD som exempel Det är en moderat kvinna i riksdagen som motionerat om att lagstifta om slöj-förbud. Jag valde det exemplet för att visa att det inte bara är SD som driver dessa frågor längre.

Det finns muslimska namn som också är svenska. Som Elias. Man måste inte undvika "muslimska" namn för att inte sticka ut. Jag har bekanta med muslimsk bakgrund som heter Elias, Sonia och Jonas.

Ja, vad är nästa steg? Hur tror du Sveriges acceptans för islam ser ut år 2040?
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 15:05:58 följande:
    Välvillig innebär i sammanhanget att man inte med flit misstolkar vad den andre skriver.

Jag misstolkar inte någon. Inte med flit i alla fall. För det leder bara till meningslöst tjafs som jag inte har lust och ork att lägga energi på.

Läs mitt inlägg som du svarade på en gång till på och säg sedan om det jag fetade och strök under i ditt svar på detta inlägg är en rimlig tolkning av vad jag skrev.
    Jag kanske misstolkade, men inte med flit. Tyckte det verkade som du såg fram emot en sådan framtid. Dvs att du tolkade att de flesta tänkte så. Och som att det bara kan gå bra för invandrare om de har svenska eller internationella (dvs amerikanska) namn. Och du verkar rätt tvärsäker på det. Så då undrar jag vad du har för belägg för det.
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 15:15:27 följande:
    Jag valde med flit icke-SD som exempel Det är en moderat kvinna i riksdagen som motionerat om att lagstifta om slöj-förbud. Jag valde det exemplet för att visa att det inte bara är SD som driver dessa frågor längre.

Det finns muslimska namn som också är svenska. Som Elias. Man måste inte undvika "muslimska" namn för att inte sticka ut. Jag har bekanta med muslimsk bakgrund som heter Elias, Sonia och Jonas.

Ja, vad är nästa steg? Hur tror du Sveriges acceptans för islam ser ut år 2040?
    Jag hoppas förstås att framtiden blir mindre intolerant och våldsam.

Kan du uppge en länk till denna motion? Skulle vara intressant att läsa hennes motvering.

TS har redan dissat både Elias och Jonas, eftersom sonens kusiner redan har dessa namn. Andra som t ex Jakob känns för vanliga och tråkiga.

Ska man välja ett namn man egentligen inte gillar bara för att det inte sticker ut?

Ska judar välja icke-judiska namn för att slippa pogromer eller trakasserer?
  • Anonym (DD)
    Xenia skrev 2025-03-27 15:26:48 följande:
     Och som att det bara kan gå bra för invandrare om de har svenska eller internationella (dvs amerikanska) namn. 
    Att det blir lättare för den som har ett svenskt namn betyder inte att det BARA är de med svenskt namn som kan lyckas. Det betyder just att det blir LÄTTARE.

.
    Xenia skrev 2025-03-27 15:34:02 följande:
    Jag hoppas förstås att framtiden blir mindre intolerant och våldsam.
    Socialdemokraterna har gått från att Mona Sahlin sa år 2002: något i stil med

"svensken är avundsjuk på invandrarna för de har så mycket kultur medan svensken bara har midsommar och sådant töntigt"

till att Lawen Redar säger år 2024:

"För mig räcker det inte att vara svensk på pappret - du ska vara det i hjärtat"

Men du hoppas att framtiden blir mindre intolerant?

.
    Xenia skrev 2025-03-27 15:34:02 följande:
    Ska man välja ett namn man egentligen inte gillar bara för att det inte sticker ut?

Ska judar välja icke-judiska namn för att slippa pogromer eller trakasserer?

Nu har ju TS man fortfarande Noah kvar som alternativ så han kan ju välja det Men sak samma. Folk väljer men val får konsekvenser.

För en svensk kommer knappast judendom att vara utmärkande men att döpa en judisk pojk till exempelvis Isak är ju inget konstigt.
  • Anonym (Y)
    Xenia skrev 2025-03-23 20:00:41 följande:
    Sara är ju perfekt, passar både för svenskar och muslimer. Men Bill låter verkligen typiskt "jag dyrkar USA och amerikanska smeknamn".

Jag tycker verkligen inte man behöver förneka sitt språk, sin kultur och sin religion för att passa in. Det är har ju kommit så många invandrare hit, så det är ingen chock med ett ovanligt namn. Det finns ju också många namn som finna i flera länder.

Vet en familj med två söner David och Joseph. Ingen av dem är judisk el religiös, men de valde namnen för att de är internationella.
    Fast Bill är ett arabiskt namn också. Så det handlar inte om att "dyrka USA eller försaka sin kultur" nu är du fördomsfull. 
    Man tänker ju framtidsmässigt vart barnet ska växa upp, och har man valt att bo i sverige så är det mer gångbart med namn som är lätta att uttala och som känns igen av den inhmska befolkningen än att göra sig märkvärdig för att visa sin ideologi. 
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?