• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Anonym (Namn)
    Xenia skrev 2025-03-23 19:49:58 följande:
    Nu tycker jag du låter väldigt fördomsfull. Det är massor av pojkar som heter Liam (nr 4 av pojknamn år 2024, Leo är nr 8), tror du verkligen att alla pojkar som heter Liam är wt eller kommer att behandlas som wt? 

Jag funderade själv på Liam för en son, men jag fick ingen son.

Jag tycker du har så många motstridiga krav. Namnet får inte vara för vanligt men inte heller för ovanligt och inte ge några negativa associationer.
    Nej, jag tror inte att de är wt men vet däremot att många tycker det, och det är även bevisat att fördomar mot namn förekommer bland lärare och arbetsgivare, och då inte bara namn som uppfattas som muslimska utan även namn som uppfattas som wt eller "lågstatus". 

Jag tyckte bara det var lite konstigt att personen ansåg mig vara elak i princip som funderar på ett muslimskt namn, och istället föreslår namn som många har negativa åsikter om också, men på ett annat sätt. 

Tvärtom, ju vanligare desto bättre. Har inget emot vanliga namn utan är oftast dessa jag föredrar.
  • Anonym (Namn)
    trollhona skrev 2025-03-23 19:35:19 följande:
    Benjamin och Noah är ju toppförslagen helt klart.

Vad tror du om Jonah, Elijah, Joachim, Zacharias, Abel, Isaac
    Tack för förslag, de tre sistnämnda fungerar. 

Hade varit perfekt med Isak men tyvärr så låter det väldigt grovt på arabiska så tror inte någon skulle gå med på att kalla barnet för det utan istället komma på smeknamn för att slippa.
    Men ska kolla med mannen om Zackarias.
  • Tom Araya

Om jag inte var muslim och med ursprung i ett arabiskspråkigt land skulle jag inte överväga det namnet.

• Anonym (H)

Jag tycker att namnet är fint, och eftersom ni är från Mellanöstern så är det inget konstigt namn. 

Min son är halvarab och jag valde dock bort traditionella arabiska namn mycket pga rasismen i vårt samhälle. Han heter Alexander, vilket är internationellt men med svensk stavning med x. 

• Anonym (vanligt)
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-23 10:35:25 följande:
    Jag vet inte hur du tänker men för majoriteten så är det inte okej att ge sina barn namn som kusiner redan har. 

Våra barn har inga andranamn utan ett enda förnamn (tilltalsnamnet) och efternamnet.
    Mellannamn är något helt annat förresten.t
    Tiotusentals Muhammed ber att inte få hålla med dig. Det verkar ju gå utmärkt för muslimer att döpa barn till det trots att flera brushor och kusiner heter samma??
  • Spucks

Noah och Benjamin, som du har på din lista, är ju väldigt fina namn. Ta en av dem då!
    Sedan håller jag med om det du skriver om kusiners namn och white trash namn.

• Anonym (Mamma)

Ett namn jag ALDRIG skulle valt om jag fått en son!

• Anonym (DD)
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-23 16:58:29 följande:
    Så istället för att ge mitt barn ett arabiskt förnamn + efternamn som kommer resultera i rasistiska fördomar, så tycker du att jag ska ge honom namn som av många anses vara wt? Så blir det alltså wt + arabiskt efternamn. Han kommer verkligen tacka mig i framtiden..
    Valet mellan Leo och Ibrahim är en no-brainer för någon som ska bo i Sverige och uppenbarligen har dina syskon gjort precis det valet redan eftersom du säger att de har "paxat" de svenska namn du funderat på.

"WT" är så 00-tal. Med det antal Liam som fötts i Sverige kommer det inte att ses som WT när din son blir äldre.
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?